English

شهردار اصفهان در جمع دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه هنر:

شهرسازی باید به جایگاه واقعی خود برسد

شهردار اصفهان گفت: رشته شهرسازی و دانشجویان آن باید جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و از دسترنج آن برای شهروندسازی استفاده شود.

شهرسازی باید به جایگاه واقعی خود برسد

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان ، قدرت الله نوروزی در جمع دانشجویان دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی شهرسازی اظهار کرد: ۶۰ سال پیش در چنین روزی یکی از استادان آرژانتینی این روز را به نام شهرسازی نام نهاد و از آن روز در شهرهای مختلف جهان آن را گرامی می دارند.

وی ادامه داد: در ایران نیز اگرچه دیر اما سالهاست که متخصصان و علاقه مندان به شهرسازی گرد هم جمع می شوند و دغدغه ها و طرح های خود را برای رسیدن به شهری بهتر مطرح می کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه گرامیداشت روز شهرسازی به ارتقای زندگی شهری منجر می شود، عنوان کرد: در چنین روزی است که متخصصان به افزایش سطح ارتقا شهرسازی در همایش های محلی، ملی و بین المللی می پردازید و فرایندهای توسعه شهری را برای رسیدن به زندگی شهری بررسی می کنید.

وی اضافه کرد: امروزه موضوعات مرتبط با زندگی شهری با چالش های مختلفی مواجه شده به همین دلیل می طلبد که شما به عنوان شهرسازان آینده به شهروندسازی هم بپردازید چراکه بدون توجه به شهروندسازی نمی توان در عرصه های شهرسازی نیز به توفیقی دست یافت.

نوروزی تصریح کرد: در همین راستا در حال حاضر رشته های میان رشته ای در دانشگاه های کشور به وجود آمده است چرا که اگر رشته های فنی با نگاه فرهنگی و اجتماعی همراه نباشد یک شهرساز نمی تواند نقش اصلی خود را ایفا کند.

وی با تاکید براینکه امروز دیگر توسعه کمی شهر کار درستی نیست، افزود: البته بنده با توسعه مخالف نیستم اما توسعه را باید در کیفیت دنبال کرد و برای رسیدن به این هدف تنها با نگاه صرف مهندسی نمی توان به آن دست یافت بلکه باید واقع بینانه به این مسأله نگاه کرده و تمامی استانداردهای جهانی را در نظر گرفت.

شهردار اصفهان تاکید کرد: مسائل شهرسازی به دلیل آمیختگی با مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی بسیار پیچیده شده است از سوی دیگر نیز امروزه با تعادلی که در عصر صفوی در اصفهان وجود داشت روبرو نیستیم تا در وحدت میدان نقش جهان، کثرت بازار و دولت را ببینیم.

وی اضافه کرد: امروز معادلات شهری به هم خورده و کار را برای شهرسازان سخت کرده است این در حالی است که در گذشته ورودی بازار، چهارباغ و میدان نقش جهان و مسجد در توازن تمام ساخته شده بود و به راحتی می شد زندگی روزمره و عبادت و حکومت را  در کنار هم پیگیری کرد.

نوروزی اظهار کرد: اگر امروز به دنبال شهرهوشمند و دیجیتال هستیم به خاطر این است که تعادل جدیدی در شهر ایجاد کنیم تا زندگی شهروندان همراه با رفاه بیشتری باشد.

وی افزود: معتقدم که رشته شهرسازی و دانشجویان آن باید جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و از دسترنج آنان برای شهروندسازی استفاده شود. در این راه می خواهیم برنامه محور عمل کرده و از متخصصان شهرسازی نیز در مدیریت شهر بهره مند شویم.

شهردار اصفهان برنامه خود برای مدیریت شهر را شامل ۷ محور دانست و گفت: شهرسازی و تاب آوری نیز یکی از محورهای این برنامه است و امیدواریم رشته شهرسازی منشأ تحولی در شهر باشد البته این رشته چندان قدیمی نیست اما به سرعت رشد کرده و در آینده می تواند خدمتگزاران بسیاری را به مدیریت شهری تقدیم کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه