English

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‎ای کشور در گرگان خبر داد؛

جذب دانشجو از دیگر کشورها

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‎ای کشور از جذب دانشجو از دیگر کشورها خبرداد و گفت: در این راستا با کشورهای قرقیزستان، عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان و تاجیکستان صحبت شده است.

جذب دانشجو از دیگر کشورها

به گزارش خبرگزاری موج، ناصر شمس عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: در شرایط فعلی در کشور در بحث آموزش مشکل داریم و دچار بحران جدی در نوع آموزش‎ها هستیم.

وی تصریح  کرد: در هرم نیروی انسانی دکتری، کارشناسی و رشته‎های پایین‎تر داریم و در کشور ما جهت‌گیری به سمت دوره‎های دکتری و ارشاد بوده و به رشته تخصصی به ویژه تکنسین توجه نشده و این یک مشکل اساسی در کشور است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‎ای کشور ادامه داد: تعداد زیادی دانشگاه در سطح کشور داریم اما از لحاظ تخصصی توان خوبی ندارند و آن چیزی که مقام معظم رهبری به عنوان پنجه‎های کارآمد نام می‎برند دانشگاه‎های ما فاقد آن هستند.

شمس تاکید کرد: به صورت جدی مسئولان به این مهم و پیوند دانشگاه به صنعت اهتمام دارند و امید داریم این جهت‎گیری سبب شود هرم نیروی انسانی در کشور اصلاح شود.

 توسعه دانشگاه‎های فنی و آموزشگاه‎های فنی و حرفه‎ای 

وی افزود: باید به سمت توسعه دانشگاه‎های فنی و آموزشگاه‎های فنی و حرفه‎ای در کشور برویم و در سطح متوسط در کشور 70 درصد جذب بازار کار می‎شوند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‎ای کشور به توجه به آموزش با شرایط منطقه‎ای تاکید کرد و گفت: ارتباط ما با بخش صنعت و ارتباط با اتحادیه‎های مختلف باید رقم بخورد و با این نگاه باید در کشور حرکت کنیم و در برنامه پنجم و ششم توسعه، این موضوع دیده شده است.

شمس به نقش رسانه‎ها در معرفی دانشگاه فنی و حرفه‎ای اشاره کرد و  یادآور شد: آموزش ما امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته و این را باید به فال نیک بگیریم اما هنوز جامعه به این جهت‎گیری آشنا نشدند.

وی گفت: با توجه به شرایط منطقه با مسئولان استان ارتباط داریم و با توجه به شرایط منطقه به رشد رشته‎ها اهتمام داریم و رشته‎هایی که در مناطق مختلف ایجاد شده متناسب با آن منطقه نبوده و به این مهم نیز ورود پیدا کردیم.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‎ای کشور با بیان اینکه ستاد توسعه اشتغال را در دانشگاه فعال کردیم، افزود: رشته‎ها را با توجه به نیاز هر منطقه ایجاد می‎کنیم و لازمه آن است که مسئولان هر منطقه نیز کمک کنند.

شمس تاکید کرد:  مجموعه فنی و حرفه‎ای نمی‎تواند به تنهایی در این مسیر حرکت کند و ما بخش دولتی هستیم و سرانه ما کمترین در کشور است و اگر بخواهیم رشته‎های جدیدی داشته باشیم نیاز به اعتبار داریم.

وی با بیان اینکه 220 هزار کارگاه در سطح کشور داریم، افزود: به دنبال این هستیم برای تجهیز و راه‎اندازی کارگاه‎ها از ظرفیت خیران استفاده کنیم.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‎ای کشور یادآور شد: در مسیر مدرسه‌سازی خیران فعالیت خوبی در کشور داشتند و امید داریم در بحث آموزش فنی و حرفه‎ای نیز به این موضوع توجه داشته باشیم.

شمس با بیان اینکه نزدیک به 220 هزار دانشجو در سطح کشور داریم که دوسوم در مقطع کاردانی و تکنسین و بقیه در مقطع کارشناسی تحصیل می‎کنند و در حال حاضر بسیاری از کارگاه‎های ما تک جنسیتی هستند.

وی ادامه داد: 2 میلیون و 500 هزار تومان سرانه ما برای دانشجویان در دانشگاه است و این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه‎ها کمترین مبلغ سرانه 5 میلیون تومان است و دولت نیاز است در این بخش به ما کمک کند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‎ای کشور تاکید کرد: سهم کل آموزش عالی مهارتی 17 است که در برنامه ششم توسعه باید به 50 برسد و در کل کشور سهم آموزش فنی و حرفه‎ای ما 27 درصد است و زیرساخت‎های آن گسترش نیاز دارد.

شمس از جذب دانشجو از دیگر کشورها خبرداد و افزود: در این راستا با  کشورهای قرقیزستان، عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان و تاجیکستان در این رابطه صحبت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه