English

آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه های علمیه نسبت به تربیت مفسران آگاه اهتمام جدی داشته باشند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: حوزه های علمیه باید با تربیت مفسران آگاه، از قرآن کریم دفاع کرده و جلوی تفسیر به رأی و تفسیر ذوقی قرآن را بگیرند.

حوزه های علمیه نسبت به تربیت مفسران آگاه اهتمام جدی داشته باشند

به گزارش خبرگزاری موج ازقم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در آیین آغاز نهمین دوره دروس مدرسه عالی تفسیر قرآن کریم در قم افزود: هر آنچه شارع در آیات الاحکام به عنوان قوانین بیان کرده است قابل تغییر نیست، اما متاسفانه دوری جامعه از قرآن کریم منجربه زمزمه تغییر احکام شده است.

وی با بیان این که علم تفسیر و تأویل قرآن در نزد ائمه اطهار(ع) است، خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن همه مومنان مامور به تعقل، تدبر و تفکر در آیات نورانی قرآن کریم هستند، از این رو هرآنچه از غیر معصومین در برداشت آیات مطرح می شود، اگر طبق قواعدی باشد تحت عنوان تدبر در قرآن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اقدام های خوبی در حوزه های علمیه در عرصه تفسیر قرآن کریم انجام شده است، اظهار داشت: طلبه ای که مبنای قوی اصولی نداشته باشد، نمی تواند در حوزه تفسیر و تدبر در قرآن به خوبی گام بردارد و همین تسلط نداشتن، باعث برداشت های ناصوابی می شود که بسیار خطرناک است.

وی با بیان این که نباید در حوزه های علمیه طلبه ای وجود داشته باشد که علم تفسیر قرآن کریم را نداند، خاطرنشان کرد: وقتی طلاب و روحانیان دروس سطح را تمام می کنند، باید تفسیر قرآن را به شکل جدی دنبال کنند، چراکه علما و مراجع عظام تقلید همواره نسبت به مساله تفسیر تاکید و دغدغه داشته اند.

فاضل لنکرانی در پایان تصریح کرد: امام راحل(ره) و علمای بزرگ از آیات نورانی قرآن کریم نکات بسیار دقیق را استنباط کرده اند، از این رو حوزه های علمیه باید نسبت به توسعه دروس تفسیر برنامه ریزی و سیاستگذاری کرده و افق روشنی را در این جهت ترسیم نمایند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم نیز در این آیین، از برنامه ریزی برای برگزاری 30 نشست علمی و نظریه پردازی در سال جاری خبر داد و گفت: تنها راه سعادت در دنیا و آخرت، پیمودن راه قرآن و اهل بیت(ع) است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی