English

فعال سیاسی اجتماعی:

برخی ازمسئولین دراستان فاقدجوهره وفازانقلابی هستند/محوردولت برای انتخاب استانداررضایت احزاب وافرادنباشدبلکه مطالبات مردم باشد

محمدالله مرادی ازنیروهای بومی ودلسوزاستان کردستان که از 18سالگی رسما وارد سپاه شدوپس از آن درهمان دوران جوانی درپست های مختلف نظامی وسیاسی توانست ضمن پیشرفت درکار ،به هم استانی های خویش خدمت نماید.وی درحال حاضرمدیرکلی اموال تملیکی استان کردستان رابرعهده داردوازفعالین سیاسی اجتماعی استان نیزمیباشد.

برخی ازمسئولین دراستان فاقدجوهره وفازانقلابی هستند/محوردولت برای انتخاب استانداررضایت احزاب وافرادنباشدبلکه مطالبات مردم باشد

محمد الله مرادی در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری موج به مفهوم توسعه در استان کردستان پرداخته که این گفتگوبه تفصیل ذیل است.

محمدالله مرادی

وی درتعریف مفهوم توسعه در کردستان گفت: ما دو مقوله به نام رشد و توسعه داریم که رشد به معنای کمی است اما توسعه به بحث کیفیت اشاره دارد و وقتی ما می گوییم استان کردستان توسعه پیدا کرده واقعا توسعه پیدا کرده اما زیرساختهای آن ضعیف است و حضور گروهک ها در کردستان لطمه بزرگی به ما زد و از طرف دیگر زودباوری برخی افراد هم به ما لطمه زیادی زد همچنان که امروز این مقوله تکرار می شود.

محمد الله مرادی اظهار داشت: در استان کردستان قطع به یقین نظام جمهوری اسلامی و دولتهای مختلف بنای آبادانی، توسعه و پیشرفت را داشته اند اما زیرساختها و مشکلاتی که در گذشته وجود داشته مانع پیشرفت استان شده است  و آنچنان نیست که ما بگوییم کسی که در راس استان ما قرار می گیرد دلش نخواهد که کردستان، استانی توسعه یافته شود و از دویا سه حالت این موضوع خارج نیست یا اینکه مدیران و مسئولانی به استان کردستان می فرستند که باور به توسعه استان ندارند که من این قضیه را شخصا رد می کنم چرا که قطعا با باور به استان کردستان می آیند و هر کدام در حد توان و وسع خودشان کار کرده اند،در حالت دیگر اینکه یا مدیران توان ندارند و توان در بحث مدیریت بحث مهمی است و برخی استاندارانی که به کردستان آمده اند خیلی خوش قلب بودند اما برخی در بعد سیاسی قوی هستند، برخی هم در بعد اقتصادی ضعیف اند و برخی هم در بعد سازماندهی احزاب و تشکل ها ی مردمی قوی بودند و بعضی هم در بحث عمران و آبادانی بی خیال بودند و تاثیر زیادی نداشتند.

 احزاب و تشکل ها در کردستان مانع توسعه می شوند

الله مرادی در ادامه به موانع توسعه در استان کردستان اشاره کرد و گفت: موانعی برای رشد و توسعه و آبادانی استان کردستان وجود دارد که این موانع موجب می شود برخی افراد بتوانند ورود پیدا کنند.

وی افزود: مانع دیگری که در توسعه استان وجود دارد وجود احزاب و تشکل ها به جای اینکه مانند برخی جاها عامل توسعه شوند بعضا باعث عقب ماندگی هم می شوند و وقتی حرکتی صورت می گیرد و پیروزیی بدست می آید از جمله در انتخابات ریاست جمهوری بعضی افراد وارد صحنه می شوند و ادعا می کنند که پیروزی کار ما بود و ما این کار را کردیم که رئیس جمهور موفق شد و نوعی موج سواری می کنند و اینکه برخی ها می گویند در استان کردستان بیشترین آمار رای به رییس جمهور داده شد چنین چیزی نیست بلکه در استان کردستان سنسورها به خوبی کار می کنند و گیرندگی آنها قوی است.

به گفته الله مرادی؛ موجی که از تهران راه می افتد کردستانی ها زودتر آن را دریافت می کنند و وصل بودن کردهای کردستان به مرکز کشور هم یک حسن بزرگی است.

محمدالله مرادی

 فرهنگ مردم کردستان  به خوبی معرفی شود

مدیرکل اموال تملیکی استان کردستان در پاسخ به این سوال که مولفه های توسعه استان کردستان را در چه می دانید اظهار داشت: یکی از مولفه های مهم در توسعه استان کردستان امنیت پایدار است، فردی که در راس استان است بیشترین نقش را در توسعه استان دارد و اگر بی توجه به مولفه های استان باشد و اگر با چند بیانیه، اطلاعیه و سهم خواهی انتخاب شود به طور یقین توسعه اتفاق نمی افتد.

الله مرادی گفت:  امنیت صرفا مقوله نظامی نیست، امنیت شامل مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تمام این حوزه ها را شامل می شود و اگر در بحث فرهنگی ما فرهنگ را به مردم به خوبی معرفی نکنیم باز توسعه اتفاق نمی افتد و توسعه ناظر بر مسایل کیفی است که یکی از این مسایل ، مسایل فرهنگی کردستان است که باید فرهنگ کردستان به خوبی معرفی شود.

وی اضافه کرد: در بحث امنیت اگر امنیتی نباشد و مرزهای کشورمان در هجمه و حمله باشند قطعا چون استان کردستان استانی مرزی است توسعه اتفاق نخواهد افتاد و در بحث سازندگی استان کردستان ،فقط دولت موثر نبوده بلکه بسیاری دستگاهها دولتی مانند سپاه پاسداران، قرارگاه سازندگی سپاه، قرارگاه شهید شوشتری و صدا و سیما و دفتر نمایندگی ولی فقیه که از دولت بودجه دریافت نمی کنند ،می توانند در توسعه فرهنگی خیلی موثر باشند.

الله مرادی به بعد فرهنگی بودن استاندار کردستان اشاره کرد و گفت: اگر استانداری به کردستان بیاید که به مسایل فرهنگی آشنا ولی با مسایل سیاسی ناآشنا و فقط حزبی باشد و توجه به وضعیت سیاسی استان نداشته باشدویا اگر استانداری بیاید که به مسایل امنیتی استان ناآشنا باشد قطعاتوسعه اتفاق نمی افتد چرا که اینها بال هایی هستند که تکمیل کننده میباشندو اگر از این قدرتها استفاده بهینه نشود منابع ما جوابگو نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نیازهای ما نامحدود هستند اما امکاناتمان محدود است ، افزود: اگر استانداری قدرت بسیج کردن این امکانات محدود را نداشته باشد موفق نخواهد شد چنانچه در بحث شهری در حال حاضر ما هیچ گونه درآمدی نداریم و شهرداران مختلفی آمده اند و به نوعی زحمات و تلاش هایی هم کرده اند اما همچنان شهر ما محلات حاشیه نشین مانند اسلام آباد(تقتقان)دارد که از ابتدای محله تا انتهای آن دستفروشانی که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند و با وانت دستفروشی می کنند و هنوزنتوانستیم این معضلات را حل کنیم.

الله مرادی در ادامه می گوید: همچنین مشاهده می کنیم که در محلات حاشیه شهر سنندج از جمله کانی کوزله، فرجه، عباس آباد و کمربندی 17 شهریور که دارای افراد نیازمند و محروم و مستضعفی هستند ، ما نتوانستیم هنوز مسئله حاشیه نشینی پایتخت استان را حل کنیم و هنوز قادربه حل ترافیک خیابان فردوسی سنندج که به مرکز شهر متصل است و ظرفیت 4 ماشین را ندارد نبوده ایم و متاسفانه شهرداری هنوز قدرت آن را نداشته که 4 دهنه مغازه در این خیابان فردسی بخرد تا عرض خیابان طویل شود. مگر شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان چند نفر جمعیت دارد ؟ نهایتا جمعتیش به 500 هزار نفر هم نمی رسد آیا با داشتن چنین جمعیتی باید این گونه معضل ترافیک داشته باشیم؟

مدیرکل اموال تملیکی استان کردستان تصریح کرد: دلیل اصلی این همه مشکلات و معضلات در استان این است که هیچ گونه درآمدزایی نداریم و منابع ما در بحث شهری محدود است و در مسایل مربوط به روستاها هم جاده های درست و مناسبی نداریم و جاهای توریستی مانند بانه و مریوان که در لحظه و ساعت مهمانان و گردشگران واردآنها می شود جاده هایشان متاسفانه برای ماساکنین استان قابل اعتماد و اطمینان نیست چه برسد به مهمانانی که از جاهای دیگر وارد استان ما می شوند!.

دولت تصمیم ساز انتخاب استاندار کردستان باشد

وی افزود: استان کردستان ،استانداری می خواهد که  دغدغه های ایشان اشتغال و مسایل شهری و فرهنگ مردم باشد و فقط صرف پرداختن به مسایل سیاسی و تشکیل احزاب و تشکل ها نباشد و دولت اولا باید خودش تصمیم بگیرد برای انتخاب استاندار کردستان چه بومی و چه غیر بومی ، هر چند که این امر زیاد نمی تواند اهمیت داشته باشد و فرقی نخواهد کرد استاندار کرد باشد یا فارس یا ترک یا اهل سنت بلکه باید فقط و فقط در کردستان توسعه اتفاق بیفتد.

الله مرادی گفت: این مسایل و مشکلات، مشکلات عامه مردم استانند و خانواده ها حاضرند استانداری سر کار بیاید که اگر در خانواده 4 فرزند بیکار دارند یکنفر از آنها را سرکار ببرد که این به معنای توسعه است ،اما صرف شعارهایی که می دهند که به فکر مردم هستیم نمی تواند کارساز باشد و اگر بخواهیم به فکر مردم باشیم باید به تمام ابعاد توجه داشته و تمام زاویا را ببینیم و دولت بدون توجه به تصمیم گروه ها و دسته ها و احزاب سیاسی عمل کند چرا که بیشتر خواسته احزاب و تشکل های سیاسی ،مردمی نیست و بیشتر منفعت شخصی است.

وی اظهار داشت: من احساس می کنم که این احزاب و دسته ها برخی از آنان برای خود مغازه و بازاری درست کرده اند که باید بساط آنها از این بازار در استان کردستان برچیده شود  و باید برای کردستان استانداری که به فکر عمران، آبادانی و پیشرفت  و اشتغال جوانان این استان  باشد و بتواند فردی توانمند حتی بالاتر از حد و توان وزیر باشد و به کردستان بیاید.

 مطالبه اعتبارات جهشی اولین مطالبه استاندار جدید کردستان

مدیرکل اموال تملیکی استان کردستان تاکید کرد: اولین مطالبه استاندار جدید کردستان باید مطالبه اعتبارات جهشی برای کردستان باشد، چرا که فقط با اعتبارات قطره چکانی کردستان اداره نمی شود و باید از مدیرانی استفاده و به کار گیری کند که مدیران کار و تلاش باشند نه مدیران شعار و سیاست بازی.

الله مرادی افزود: اگر ما توانستیم چنین مدیرانی را حاکم کنیم که فقط دغدغه کار و ایجاد اشتغال داشته و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی اولین دغدغه آن کار و شغل برای مردم استان باشد توسعه اتفاق خواهد افتاد نه اینکه 20 جلسه برگزار کنند که 19 جلسه آن سیاسی باشد  و جلسات آنها گاها 7 تا 8 ساعت طول بکشد و بیشتر مباحث مطرحی آنان سیاسی و تشکیل تشکل هاست و اینها درد جامعه کردستان نیست بلکه باید از این مسایل گذر و عبور کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم دولت با عقلانیت کسی را برای استانداری کردستان انتخاب و بیاورد که فارغ از هر گونه مسایل سیاسی باشد و محور  رضایت اصولگرا و اصلاح طلب نباشد چرا که اگر بخواهد این کار را بکند دولت شکست می خورد و توسعه اتفاق نمی افتد.

برخی مدیران کردستان فاز انقلابی و جهادی ندارند

 

وی با طرح این سوال که چرا سپاه پاسداران در طول 15 تا 20 روز روستایی را در یکی از شهرستانهای استان را آباد و آماده می کند و تمام زیرساختها و امکانات ان را مهیا می کند و حتی اهالی روستا دوست دارند که به روستایشان بازگردند اما در مقابل یک معبر شهری باید 5، 6 سال طول بکشد تا به نتیجه برسد، افزود: علت این مسایل به دلیل نداشتن جوهره و فاز انقلابی در بین برخی مدیران و مسئولان ناکارآمد است، نیروهای جهادی و انقلابی در هر اداره ای که حضور داشتند آن سازمان یا اداره برتر و نمونه استانی بوده است اما بر عکس در هر اداره و سازمانی نیروهایی که هیچ گونه پیشینه ای نداشته و فقط حزبی و جناحی سرکار آمده اند و یا نمایندگانی را با آنها راضی می کنند موفق نبوده اند و یا اینکه متاسفانه نمایندگان مجلس به جای قانون گذاری و جذب اعتبارات و بودجه به استان کردستان فقط افراد و مدیران را به ادارات معرفی و منصوب می کنند.

 

الله مرادی اظهار کرد: اگر استانداری برای کردستان بیاید که اعتقادی به داشتن روحیه جهادی و انقلابی نداشته باشد که هنوز سنگفرش خیابانها و کوچه های استان کردستان مملو از خون پاک شهیدان است و اگر به این موضوع اعتقاد و باور نداشته باشد، نمی تواند اهل توسعه باشد.

وی گفت: اگر استانداری به کردستان بیاید که شروع به جذب نیروهایی کند که هیچ گونه عرق جهادی و انقلابی نداشته باشد یک پای توسعه در کردستان لنگ می زند بنابراین دولت باید مواظب باشد افراد سیاسی فرستادن برای کردستان با این هدف که در فلان حزب نطق قوی داشته و یا در فلان حزب مخالفت محکمی اعمال کرده و یا اینکه اصولگرا و یا اصلاح طلب بوده، نبایدانتظار داشته باشند که این افراد به فکر توسعه استان کردستان  باشند.

الله مرادی تصریح کرد: استان توسعه یافته بدین معناست که مسئولان هم بیایند و با بوجود آورنده امنیت و آرامش که نیروها و مسئولان نظامی و انتظامی است همسو و همفکر باشند و با حافظان و بانیان اصلی امنیت استان همسو باشند همزمان که آنها دفاع از مرزها و ایجاد امنیت می کنند مدیران و مسئولان استان هم آرامش روحی و روانی برای مردم ایجاد کنند نه سیاست کاری و حزبی کاری کنند.

وی درپایان افزود: نمی گوییم در استان خدمت نشده اما این خدمات کیفیت نداشته و مبنای توسعه همان کیفیت خدمات است که امیدواریم مسئولان بیشتر به این مسایل ریز توجه داشته باشند چرا که این موارد اصل توسعه استان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه