English

بعد از ۱۴ سال؛

پل سوم بشار یاسوج هنوز «اندر خم یک کوچه» است

پل سوم بشار یاسوج بعد از 14 سال هنوز «اندر خم یک کوچه» و با کمبود اعتبار و معارضات اجتماعی روبرو است.

پل سوم بشار یاسوج هنوز «اندر خم یک کوچه» است

به گزارش خبرگزاری موج از یاسوج، پل‌های سوم و چهارم بشار یاسوج دو پروژه مهم مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است که قرار هستند، بار ترافیک این شهر را بر دوش بکشند، اما این پروژه‌ها علاوه بر نداشتن اعتبار با معارضات دیگری هم مواجه‌اند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس، دادستان مرکز استان و جمعی از مسوولان ارشد استانی و شهرستانی از پل‌های سوم و چهارم بشار بازدید کردند.

پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار، فتاح محمدی معاون سیاسی استاندار، محمد کاظم نظری فرماندار بویراحمد، مدیرکل دفتر فنی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان نیز حضور داشتند.

معارضات اجتماعی از مشکلات پروژه پل سوم بشار است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از پل سوم بشار یاسوج، با بیان اینکه این پل 74 شمع دارد که آب بیرون آمده‌اند، اظهار کرد: مشکل این پل ادامه طراحی پل به خارج از شهر است و مشاور اولیه یک قوس در آن در نظر گرفته بود و می‌خواهیم با یک تونل دو قلو با حذف قوس، آن را ادامه دهیم.

وی افزود: به دلیل مشکل هندسی طرح و همچنین مشکلاتی که در تملک اراضی وجود دارد به دنبال ساخت تونل‌های دو قلو در این مسیر هستیم.

نیک‌اقبالی با بیان این که از مشکلات اصلی پروژه نبود راه دسترسی است افزود: در طرح اولیه پل هیچ راه دسترسی در نظر گرفته نشده بود.

معاون عمرانی استاندار تاکید کرد: این پل 12 هکتار طرح دارد که به عنوان پایلوت کشوری نیز مطرح است و معارضاتی بین مردم و آب منطقه‌ای وجود داشت که قسمت زیادی را تملک کرده‌ایم و با همکاری دستگاه محترم قضایی و دادستان مرکز استان قلع و قمع شده‌اند.

جوادآقا و حسن‌آقا اجازه کار نمی‌هند

بعد از صحبت‌های نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار، علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اظهارات خود را پیرامون این پل ارائه داد.

علیمردانی گفت: این پروژه با مشکلاتی روبرو است که مهمترین آن، کمبود اعتبار است.

وی افزود: با پیمانکار جدید قرارداد منعقد کرده‌ایم، اما 9 میلیارد تومان به پیمانکار قبلی بدهکار هستیم که می‌گوید اول پول من را بدهید تا پیمانکار بعدی بیاید.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: علاوه بر نبود پول، معارضات اجتماعی نیز وجود دارد و هر وقت پیمانکار می‌خواهد شروع کند، جوادآقا و حسن‌آقا اجازه کار نمی‌دهند.

وی به ادعای معارضین در این پروژه اشاره کرد و گفت: آن‌ها ادعای 3 تا 4 میلیارد تومانی دارند و ما نمی‌توانیم پول پروژه را به معارضین بدهیم، باید با کار کارشناسی شده در این زمینه عمل کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به این که توان خرید زمین از مالکین را نداریم افزود: در این پروژه 9 میلیارد تومان بدهکاریم و با پیمانکار جدید هم قرارداد 16 میلیارد تومانی داریم و از روزی هم که به استان آمده‌ایم چیزی دست ما را نگرفته است.

علیمردانی گفت: این پروژه بحرانی‌ترین پروژه کهگیلویه و بویراحمد که انتظار داریم یک بار که هم شده یک جلسه در خصوص این پروژه گرفته شود و همه مشکلات و موانع در آن جلسه برطرف و تصمیم گیری شود.

به گفته مسوولان این پروژه قبلاً در حوزه شهر یاسوج نبود که اکنون منتظر استعلام‌های شهرداری یاسوج در خصوص مالکیت زمین‌های اطراف این پل هستند.

اختلاف پیمانکاران و ادارات بر سر پروژه

محمد کاظم نظری فرماندار بویراحمد یک مرتبه از اختلافات پیمانکاران و دستگاه‌های دولتی بر سر این پروژه نیز پرده برداشت و گفت: علاوه بر معارضات اجتماعی و نبود اعتبار باید فکری به حال این اختلافات کرد.

اگر وعده می‌دهید، آن را عملی کنید /نباید منافع عمومی را قربانی منفعت عده‌ای کرد

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد بعد از شنیدن حرف‌های مسوولان مربوطه، اظهار کرد: اول باید خود پل را بسازیم و بعد به فکر تونل‌های دو قلو باشیم و این توقع مردم هست.

احمدی گفت: من تعجب می‌کنم پروژه‌ای در این سطح در شهری بخواهد اجازه شود و هماهنگی بین دستگاه‌ها به وجود نیاید.

وی خطاب به مسوولان گفت: ابتدا ترافیک را از روی این پل حذف کنید تا بعد از بررسی و جمع بندی نهایی پیرامون آن تصمیم گیری شود.

استاندار افزود: اگر می‌خواهید در خصوص این پروژه وعده و قولی بدهید، بر روی وعده‌هایتان صادق باشید.

احمدی تصریح کرد: در بدو حضورم در این استان از پروژه بازدید کردم و اگر وعده یک ماهه و دو ماهه می‌دهید این وعده‌ها عملی باشد.

در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این پروژه شش ماه پیش شروع که نشده است، اظهار کرد: جلسه‌ای به ریاست معاونت عمرانی و با حضور مسوولان مربوطه گذاشته شود و تمام مسائل این پروژه جمع‌بندی شود.

احمدی به موضوع معارضات اجتماعی اشاره کرد و گفت: حق‌الناس نباید نادیده گرفته شود و اگر کسی سندی دارد باید بر اساس قانون حق او را داد و اگر هم سندی ندارد، نباید منافع عمومی را قربانی منفعت عده‌ای کرد.

به گزارش موج، احمدی در ادامه در بین خبرنگاران، اظهار کرد: برخی از پروژه های تعریف شده مانند پل سوم بشار و پروژه های مشابه به دلایل مشکلات فنی، معارضات، تملک و ... فرسایشی شده و در زمان مقرر محقق نشده است.

استاندار گفت: شهر گسترش پیدا کرده است و بار ترافیکی شهر نیز افزایش پیدا کرده است، که این مسئله مشکل را دوچندان کرده است و از پل سوم که یکی از دغدغه های مردم است، بازدیدی به عمل آمد و پیمانکار جدید در حال تجهیز کارگاه است و از نظر منابع هم مبالغ خوبی از محل ارتقاء شاخص ها برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

احمدی تصریح کرد: امید است در آینده ای نزدیک به شکل چند مرحله ای موضوع عبور و مرور را برای مردم تسهیل کنیم و یکی از اولویت های اصلی ما در شهر یاسوج پل سوم بشار است.

در ادامه پیمانکار از پیشرفت 40 درصدی پروژه خبر داد و گفت: 7 میلیارد و 200 میلیون تومان برای تکمیل آن نیاز است و از استاندار خواست تا برای خروج از بلاتکلیفی علی الحساب در اختیار پیمانکار برای شروع مجدد پروژه در نظر گرفته شود.

به گزارش موج، سال 82 عملیات اجرایی پروژه احداث پل سوم بشار به طول130 متر و دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری با دو باند رفت و برگشت با عرض 11 متر با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج در دستور کار مسئولان قرار گرفت که با بیش از گذشت 14 سال هنوز این پروژه در اندر خم یک کوچه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه