English

گوگرد به محصولات جانبی ذوب آهن اصفهان اضافه شد

به همت تلاشگران مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی در سال " اقتصاد مقاومتی ،‌ تولید و اشتغال" گوگرد به محصولات جانبی ذوب آهن اصفهان اضافه شد .

گوگرد به محصولات جانبی ذوب آهن اصفهان اضافه شد

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، سرپرست واحد 2 بازیابی مواد شرکت ذوب آهن گفت : پس از توقف باتری های شماره یک و دو و نیاز شدید کارخانه به کک ، راه اندازی پروژه کک سازی توازن در اولویت اول کارخانه قرار گرفت. لذا با تشکیل جلسات با حضور مدیرعامل، معاونین، مدیران ارشد و مدیران اجرائی و ستادی و ... روند اجرای پروژه تسریع گردید.

علایی افزود : مقرر شد باتری شماره سه به همراه واحد دو زغال و بخشی از واحد های پالایشگاه دو گاز کک و انرژی و بیوشیمی راه اندازی و سپس مابقی واحد ها تکمیل و در مدار تولید قرار گیرد. لذا این مهم انجام و در اسفند ماه 1391 بهره برداری از باتری شماره سه آغاز گردید.

وی افزود : در آن زمان فقط زیر واحد های سردکننده های اولیه، الکتروفیلترها، مکنده ها، دکانترها و مخازن تصفیه آب آمونیاکی در پالایشگاه شماره دو گاز کک راه اندازی شده بود و ترکیبات قطران و نفتالین از گاز کک حذف می گردید و هنوز ناخالصی های ترش کننده گاز کک یعنی ترکیبات آمونیاک و سولفید هیدروژن در گاز کک موجود بود، بنابراین امکان مصرف کامل گاز کک به دلیل ترش بودن آن امکان پذیر نبود و حجم زیادی از آن در مشعل باتری سه سوزانده می شد.

وی خاطر نشان کرد : نظر به ارزش حرارتی و اقتصادی گاز کک و همچنین مسائل زیست محیطی ناشی از سوزاندن آن در مشعل و خورندگی گاز کک ترش، از همان ابتدای سال 1392 راه اندازی زیر واحد های باقیمانده طرح توازن در دستور کار قرار گرفت. عملیات تامین و نصب تجهیزات شروع و راه اندازی تجهیزات به صورت تکی و تجمعی یکی پس از دیگری صورت پذیرفت. اما به دلیل اینکه در این پالایشگاه از فرآیند جدید کلاوس ( Claus ) جهت تصفیه گاز کک بهره گرفته شده و فرآیند کاملا تحت کنترل نرم افزار بوده و پیمانکار چینی نیز تسلط کافی به این فرآیند نداشت، پروسه راه اندازی آن زمان برد .

علایی گفت : ابتدا چندین نوبت با حضور سوپروایزهای چینی اقدام به راه اندازی این واحد شد اما عملیات راه اندازی به دلیل ابهام نرم افزار کنترلی و برخی مسائل تجهیزاتی با شکست مواجه شد. لذا تصمیم گرفته شد ابتدا مسائل تجهیزاتی حل و پس از استخراج منطق برنامه به کمک مهندسی معکوس از نرم افزار چینی نسبت به راه اندازی واحد اقدام گردد.

 سرپرست واحد 2 بازیابی مواد  شرکت ذوب آهن  بیان کرد: به دلیل اینکه عملیات زمان بر بود با ابتکار بهره بردار و با تغییر در فرآیند جذب NH3 و H2S ( زیر واحد 4005 ) گاز کک به کمک آب نرم به صورت موقت از آمونیاک و جزئی از سولفید هیدروژن عاری گردید و به تبع آن امکان راه اندازی زیر واحد های جذب و تقطیر بنزول نیز میسر شد و توانستیم گاز کک را به صورت قابل قبول از ناخالصی آمونیاک، بنزول خام، نفتالین و جزئی از سولفید هیدروژن عاری کنیم و لذا امکان مصرف آن در قسمت های بیشتری از کارخانه میسر گردید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه