English

مدیرکل اجتماعی استانداری گلستان:

۶۲ سکونتگاه غیر رسمی محل اسکان ۱۵ درصد جمعیت گلستان است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان گفت: 62 سکونتگاه غیررسمی در استان گلستان شناسایی شده است که نزدیک به 15 درصد جمعیت گلستان را در خود جای داده است.

62 سکونتگاه غیر رسمی محل اسکان 15 درصد جمعیت گلستان است

به گزارش خبرگزاری موج،  عبدالرضا چراغعلی عصر امروز با بیان اینکه حاشیه‌نشینی یک تراژدی اجتماعی است، اظهار داشت: جمعیت کشور در یک دوره 35 ساله تقریبا 2 برابر شده اما این میزان در استان گلستان 4 برابر است و این آمار نشان دهنده مهاجرت‌های بی‌حساب و کتابی است که به مقصد این استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه میانگین حاشیه‌نشینی در کشور 11 درصد است، افزود: در استان گلستان با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین مقصد مهاجرت از استان‌هایی مانند خراسان‌های شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان و اتباع خارجی هستیم، و از طرفی هم شهرهای گرگان و گنبدکاووس جزء نقاط امن برای حضور آنان به شمار می‌رود، شاهد رشد چشمگیر این پدیده هستیم.

چراغعلی گفت: براساس آمارهای موجود بیش از 15 درصد از جمعیت استان گلستان در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

62 سکونتگاه غیررسمی در استان گلستان شناسایی شد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با بیان اینکه برخی آمارها در این حوزه مربوط به یک دهه قبل است، اظهار داشت: هر وقت از حاشیه‌نشینی صحبت می‌شود، برخی از دستگاه‌ها نام چند نقطه را در گرگان و گنبدکاووس مطرح می‌کنند در حالی که براساس آخرین اطلاعاتی که از فرمانداری‌ها گرفته شده تعداد این مناطق به 62 نقطه افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال 86 در شورای برنامه‌ریزی استان 4 نقطه شامل قزاق محله نومل، قلعه‌محمود در گرگان و سیدآباد و افغان آباد در گنبدکاووس به عنوان نقاط اصلی معرفی شدند در حالی که همان زمان این نقاط کمتر از 10 درصد کل مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی بود.

چراغعلی تأکید کرد: در حال حاضر حاشیه‌نشینی از شهرهای بزرگ فراتر رفته و به سمت شهرهای کوچکی همچون خان‌ببین و دلند و روستاهای بزرگ مانند یساقی گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه شرایط اجتماعی و طبیعی استان زمینه مهاجرت افراد زیادی را فراهم کرده است، گفت: تنوع قومیتی، اقلیم مناسب و شرایط جغرافیایی استان و از همه مهم تر "روی باز مردم استان" سبب مهاجرت افراد زیادی به استان شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان افزود: ممکن است در برخی از برهه‌های زمانی مهاجرت نیروی کار به استان موجب رونق اقتصادی شده باشد اما در شرایط فعلی که زمینه های اشتغال، سکونت، آموزش و حتی سرانه‌های دیگر فراهم نیست، مهاجرین از سرانه‌های عمومی استفاده می‌کنند که همین امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش تکدی گری، کودکان کار و خیابانی از جمله نشانه های گسترش پدیده حاشیه نشینی است، بیان داشت: مواردی که گفته شد جزو اصلی‌ترین نشانه‌های ظاهری گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی است. در برخی از استان‌هایی که مهاجرت به آنها کم است این آسیب‌ها کمتر دیده می‌شود.

65 میلیارد ریال برای ساماندهی 6 سکونتگاه غیررسمی در گلستان اختصاص یافت

چراغعلی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به پدیده حاشیه نشینی و افزایش سکونت گاه های غیررسمی در استان به وزارت کشور ارسال شده است، گفت: این مسائل به وزارتخانه منعکس شده اما اینکه برای مقابله و کاهش این آسیب‌ها چه استراتژی اتخاذ کنیم و چه برنامه هایی را برای توانمندسازی ساکنان آن داشته باشیم، جزء سیاست‌های استانی است که باید تدوین و به دستگاه ها ابلاغ شود.

وی ادامه داد: وزارت کشور بنا به دلایلی اعتبارات را به اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ کرده و برهمین اساس 65 میلیارد ریال برای 6 سکونتگاه غیررسمی استان به این اداره کل ابلاغ شد.

چراغعلی افزود: این مناطق چندان مورد قبول ما نیست چون طی سال‌های گذشته در آنها کار شده، از طرفی این اداره کل باید برنامه داشته باشد و اعلام کند که با این اعتبار چه خواهد کرد.

وی با انتقاد از عدم انعکاس مشکلات استان به مقامات عالی کشور یادآور شد: عدم مستندسازی و عدم انعکاس مشکلات استان سبب شده تا بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات ما دیده نشود و همگان تصور کنند اوضاع استان گل و بلبل است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه