English

به مناسبت هفته دفاع مقدس:

دانشگاهی به نام شهید چمران

مصطفی چمران نام دانشگاه به نام اوست وی زمانی دانشکده کشاورزی چمران را پایگاه جذب دانشجویان بسیجی برای جنگ علیه نیروهای بعثی کرده بود.

دانشگاهی به نام شهید چمران

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، بر اساس آمارها دانشگاه شهید چمران اهواز در طول سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی 72 ستاره علم، دین و اخلاق را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

مصطفی چمران نام دانشگاه به نام اوست وی زمانی دانشکده کشاورزی چمران را پایگاه جذب دانشجویان بسیجی برای جنگ علیه نیروهای بعثی کرده بود.

 و به حق مصداق این سخن امام کاظم (ع) که فرمودند:"مردی از اهل قم قیام خواهد کرد و مردم را به سوی حق فرا خواهد خواند و بر گِرد او قومی همچون پاره‌های آهن اجتماع خواهند کرد، قومی که تندباد عواطف آنان را نخواهد لرزاند، از جنگ خسته نخواهند شد و بر خداست که توکل می‌کنند".

شهید چمران دارای دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما از دانشگاه کالیفرنیا که 31 خرداد 1360 در مسیر دهلاویه به سوسنگرد به شهادت رسید.

 صدرالدین مرتضوی مدیر دفتر شاهد و ایثارگر دانشگاه شهید چمران اهواز به همین مناسبت به ذکر خاطره ای یکی از شهدای دانشگاه شهید چمران پرداخت و گفت:

شهید ناصر علوانی در سال 1337 متولد و در سال 1361 پس از عملیات رمضان زمانی که قصد پاک‌سازی منطقه کوشک خرمشهر را داشتند هدف خمپاره دشمن بعثی قرارگرفته و به شهادت رسید. وی دانشجوی کاردانی تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز بود.

از رهگذر نقش آفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز در جنگ، تعداد زیادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه، همچون سردار علی شمخانی، سردار شهید مصدق طاهری، دکتر مهدی بخشنده، دکتر مسعود صفایی مقدم، دکتر مهدی قمشی، سردار شهید مجید بقایی، سردار شهید غلام عباس مکوندی و شهید حسین پژوهنده و دیگران، تا رده ‌های فرماندهی جنگ ارتقا یافتند.

گفتنی است؛ در حال حاضر دانشگاه شهید چمران دارای 13 دانشکده با 53 گروه آموزشی شامل 22 گروه علوم انسانی، 7 گروه علوم پایه، 7گروه فنی و مهندسی، 13گروه علوم کشاورزی و دامپزشکی و 2گروه هنر می­باشد. این گروه­ها مجموعاً شامل 3 رشته در مقطع کاردانی، 56 رشته در مقطع کارشناسی، 107 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 59 رشته در مقطع دکتری تخصصی و یک رشته در مقطع دکتری حرفه­ای هستند بیش از 500 نفر عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول آموزش و پژوهش هستند که حدود 80 درصد از آنها دارای رتبه استادیاری و بالاتر می­باشند. هم­چنین بیش از 16 هزار دانشجو از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی در این دانشگاه مشغول تحصیل اند که از این تعداد 4000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند.

حالا امروز همزمان با سال تحصیلی فرزندان این مرز و بوم با آرامش خاطر به صندلی هایی تکیه زدند که روزگارانی دور تکیه گاه شهیدانی چون شهید اسکندری، شهید علم الهدی و ده‌ها شهید دیگر بر آن ها بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه