English

پیش‌بینی کشت ۴ هزار هکتار کلزا در کرمانشاه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 97-96 سطح زیر کشت کلزا به بیش از 4 هزار هکتار برسد.

پیش‌بینی کشت 4 هزار هکتار کلزا در کرمانشاه

نوربخش حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه ابراز داشت: سطح زیر کشت محصول کلزا در سال زراعی گذشته در این شهرستان 980 هکتار بوده که از این سطح 2550 تن دانه روغنی کلزا برداشت‌شده است.

وی بابیان اینکه کاشت، داشت و برداشت این محصول در شهرستان به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و یک‌سوم مزارع نیز به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه افزود: به دلیل تلاش و فعالیت هرچه بیشتر کشاورزان و ترویج و نظارت کارشناسان فنی مراکز جهاد کشاورزی تابعه این مدیریت در جهت توسعه کشت و لزوم فراگیری آن در تناوب زراعی کیفیت سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است که پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 97-96 سطح زیر کشت این محصول به بیش از 4000 هکتار برسد.

به گفته حاتمی، تأمین دستگاه‌های کاشت و برداشت، توزیع نهاده‌های کشاورزی لازم، به‌کارگیری کارشناسان ناظر و نظارت آن‌ها بر عملیات کاشت و داشت ازجمله خدمات مهم ارائه‌شده به کشاورزان این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه در خصوص دانه روغنی کلزا افزود: کلزا به‌عنوان یک گیاه مناسب روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی استان موردتوجه قرارگرفته و با توجه به شرایط دما و رطوبت، کاشت پاییزه این گیاه در این شهرستان به‌راحتی امکان‌پذیر است و این محصول با داشتن ریشه‌های عمیق قادر به شکستن لایه‌های نفوذناپذیر خاک بوده و سبب افزایش عمق خاک زراعی می‌شود و نقش مهمی در تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز سخت‌جان و افزایش عملکرد محصول گندم درکشت بعدی زمین خواهد شد.

حاتمی گفت: در کشور ما توسعه پایدار کشاورزی که زیربنای تولید و اشتغال محسوب می‌گردد بسیار حائز اهمیت است و در این راستا یکی از موضوعات اساسی و مهم تغییر الگوی کشت با توجه به شرایط منطقه و معرفی گونه‌های جدید به کشاورزان جهت استفاده بهینه از منابع خدادادی علی‌الخصوص آب و افزایش درآمد و ارتقاء سطح زندگی روستائیان است با توجه به مطالعات صورت پذیرفته توسعه کلزا به‌منظور تناوب و پایداری کشت گندم و خودکفائی در تأمین روغن خوراکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و طی سالیان اخیر فعالیت‌های قابل‌توجهی در این زمینه صورت پذیرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه