English

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر خبر داد

تغییر روش آبیاری۱۰۶هزار هکتار از اراضی طرح مقام معظم رهبری به سامانه نوین آبیاری

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: باتوجه به اهمیت آب، 106 هزار هکتار از اراضی طرح 550 هزار هکتاری به صورت سامانه های نوین آبیاری به کم فشار یا تحت فشار تبدیل شده است که این امر در خوزستان و ایلام بی نظیر است.

تغییر روش آبیاری106هزار هکتار از اراضی طرح مقام معظم رهبری به سامانه  نوین آبیاری

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، حسن علاقه مند اظهار کرد: طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ ایران است که با پشتیبانی  مقام معظم رهبری 5/ 1میلیارد دلار از صندوق توسعه ارزی اختصاص دادند و با حضور موسسه جهاد نصر از سال 89، سرعت کار افزایش یافت.

 معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: تاکنون از فاز اول 84 درصد کار انجام گرفته است که امیدواریم مانده کار را تا پایان امسال به اتمام برسانیم.

علاقمند افزود: به طور خلاصه حجم کار صورت گرفته 260 هزار هکتار از 312هزار هکتار صورت گرفته است  که به زبان ساده تر آمار صورت گرفته شبکه های آبیاری که در این 260 هزار هکتار اجرا کردیم 14 هزار کیلومتر کانال لوله کشی آب کم فشار  زهکشی زیر زمینی است که 173 هزار کار شده است، طول این زهکشی 27 هزار کیلومتر است.

علاقمند بیان داشت: باتوجه به اهمیت آب، 106 هزار هکتار از اراضی ما  به صورت سامانه های نوین آبیاری به کم فشار یا تحت فشار تبدیل شده است که این امر در خوزستان و ایلام بی نظیر است. تغییر روش آبیاری و استفاده از تکنولوژی روز و مسائل زیست محیطی صورت گرفته در مورد زهکشی های زیر زمینی، تمهیداتی در این زمینه انجام گرفته که نسبت به گذشته خصوصا در توسعه نیشکر به نوبه خود کم نظیر است.

وی گفت: حمایت از صنعت گران داخلی از دیگر مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه  به اینکه در سال 91 و 92 واردات ماشین آلات کار سختی برای   ما موثر بود،  ساخت دستگاههای تخصصی خاصی انجام  گرفته است که از جمله دو دستگاه  ترینچر برای زهکشی زیر زمینی که خوشبختانه در دزفول و مشهد مورد استفاده قرار دادیم و اسکریپر کششی برای وسیع کردن زمین.

علاقمند در ادامه اظهار داشت: فاز اول که در رابطه با زیر ساخت توسعه اراضی است، بستر سازی و فراهم آوردن شرایط کشت و کار برای کشاورزان است. برای اجرای فاز دوم نیاز به حمایت بیشتر داریم چرا که این کار تولید و اشتغال به همراه می آورد که از موضوع های مهم اقتصاد مقاومتی است و در واقع بستر کار برای 60 هزار هکتار کاشت چغندر قند فراهم است.

 وی برنامه ها و دغدغه هاب پیش رو  را یکی تخصیص آب و دیگری تعیین اعتبارات دانست که همزمان جهاد کشاورزی و  وزرات نیرو باید باهم تعامل کنند و تامین آب شبکه های اصلی و فرعی همزمان با هم کار انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه