English

علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی:

فقدان برنامه وزارت جهادکشاورزی موجب نوسان تولید محصولات کشاورزی شده است

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس گفت: کشاورزان در فضایی کاملا مبهم و بدون برنامه مشغول فعالیت هستند؛ در یک سال آنچنان حجم تولید بالاست که آن را امحا می کنند و در سالی دیگر قحطی همان محصول است.

فقدان برنامه وزارت جهادکشاورزی موجب نوسان تولید محصولات کشاورزی شده است

به گزارش خبرگزاری موج، سیداحسن علوی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی(پنج شنبه 26 مردادماه) در مخالفت با وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی دولت دوازدهم گفت: معتقد هستم که وزرا به عنوان مدیران عالی کشور باید نگاهی کلان و انسجام یافته به درک ساخت یافته از وضعیت حوزه ماموریتی خود داشته باشند.

 نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: وزرا باید نقاط ضعف و قوت را بشناسند و به مدلی مفهومی دست پیدا کنند. این مدیران عالی از نگاه سطحی و تک بعدی باید عبور کنند.

وی در ادامه افزود: بخشی از عدم موفقیت مدیران در بخش عمومی کشور به دلیل رشد یک بعدی ظرفیت ها و کم توجهی به ظرفیت های دیگر است . این مسئله در وزارت جهاد کشاورزی کاملا ملموس است.

علوی با بیان این که عشایرکشورمان به لحاظ آماری 1 درصد جمعیت ایران هستند اما 25 درصد پروتئین تولید می کنند و 35 درصد صنایع دستی محصول آنهاست ، گفت: وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی هیچ برنامه ای برای عشایر بیان نکرده اند.

وی تصریح کرد: برنج آلوده به آرسنیک همچنان وارد کشور می شود اما وزارت جهادکشاورزی اقدامی در جهت جلوگیری از واردات انجام نمی دهد.

این نماینده مجلس دهم گفت: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب خام فروشی و خرده فروشی می شود. به عنوان نمونه در حوزه انتخابیه سنندج 80 درصد توت فرنگی کشور تولید می شود اما به صورت خام فروشی عرضه می شود که موجب ضررکشاورزان شده است.

وی بیان داشت: بیمه کشاورزی یک بحث پرغصه است ؛  کشاورزان پول می دهد و برای بیمه کشاورزی هزینه می کنند اما در نهایت به ما نامه می نویسند که پول بیمه کشاورزی مسترد شود.

نوسانات شدید تولید محصولات کشاورزی

علوی گفت: مشکلات عدیده در بازار تولید به عدم توازن تولید موجب اختلال و نوسان در بازار محصولات کشاورزی شده است. متاسفانه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی توجهی به ماده 22 قانون افزایش بهره کشاورزی و منابع طبیعی ندارد.

وی در ادامه افزود: ماده 48 درباره رفع موانع تولید به وزیرجهادکشاورز اجازه داده است که بانک اطلاعاتی ایجاد شود ولی این مهم محقق نشده است. کشاورز براساس قیمت تمام شده تولیدی محصولات خود را عرضه می کند ، به عنوان نمونه قیمت پیاز امسال افزایش یافته است و آقای حجتی هیچ برنامه ای برای حل این موضوع ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کشاورزان در فضایی کاملا مبهم و بدون برنامه مشغول فعالیت هستند . برخی موارد آنچنان محصول سیب زمینی زیاد می شود که آن را امحا می کنند ،  در موردی دیگر آنچنان محصول پیاز در بازار زیاد می شود که آن را امحا می کنند و در نهایت ممکن است در یک سال قحطی یکی از این دومحصول رخ بدهد.

وی خاطرنشان کرد: با بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان نابود شده اند.

علوی گفت: سوال ما این است که در سال 94 به چه دلیلی 3 میلیون تن گندم واردات صورت گرفت و امسال جشن خودکفایی گندم نداشتیم؛ دلیل این اتفاق این است که ما به امید خدا و باران کشاورزی می کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه ای که وزرا ارائه می دهند باید مدیریتی و استراتژیک داشته باشد. معتقدم در بخش کشاورزی با مشکل مواجه هستیم زیرا برنامه نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه