English

رئیس جهادکشاورزی گلستان

بیش از ۵ هزار کیلومتر آبیاری نوین در مزارع و باغات گلستان اجرا می‎شود

رئیس جهادکشاورزی استان گلستان گفت: در برنامه ششم بیش از ۵ هزار کیلومتر از زمین‌های استان گلستان مجهز به سیستم آبیاری با لوله از سرمنشاء می‌شوند.

بیش از ۵ هزار کیلومتر آبیاری نوین در مزارع و باغات گلستان اجرا می‎شود

به گزارش خبرگزاری موج، مختار مهاجر صبح امروز در حاشیه بازدید از برنامه اجرای آبیاری با لوله در مزرعه کتول در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با مطالعات انجام شده برای توسعه بخش کشاورزی استان گلستان تجهیز 5 هزار کیلومتر از زمین‎های کشاورزی استان به سیستم انتقال آب از سرمنشاء با لوله اجرا خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در استان گلستان مشخص شد در هر مرحله آبیاری سنتی 25 درصد هدر رفت آب داریم که در آبیاری با لوله از سرمنشاء 55 درصد هدر رفتن آب صرفه‌جویی می‌شود.

مهاجر  تاکید کرد:  در جوهای آب سنتی  فاصله زیادی بین زمین و چاه‌های عمیق وجود دارد که برای آبیاری زمین 2 ساعت زمان طول می‌کشد تا آب به زمین برسد و در این مدت آب زیادی هدر می‌رود.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان اظهار داشت: 25 درصد هدر رفت  آب داریم که با روش‌های جدید سبب افزایش بهره‌وری می‌شود و این میزان آب با استفاده از روش انتقال از سرمنشاء می‌توانیم سهم بری بیشتر آب را برای دیگران ایجاد کنیم.

مهاجر تصریح کرد: با این روش امکان آبیاری نوین برای کشاورزانی که حدود  20تا 30 کشاورز از یک چاه استفاده می‌کنند فراهم می‌شود همچنین با استفاده از این روش امکان استفاده از روش‌های نوین آبیاری دردراز مدت فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه اجرای طرح آبیاری با لوله از سرمنشا در 5 هزارکیلومتر را داریم در مطالعات انجام شده مشخص شده که 16 تا 17 کیلومتر مسیر انتقال داریم که در این برنامه می‌خواهیم انجام دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: در کنار این روش امکان استفاده از آبیاری نوین در 60 هزار هکتار افزایش سطح در درازمدت  فراهم می‌شود که در این روش هم 30 تا 35 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب ایجاد می‌شود که روی هم رفته 55 درصد افزایش راندمان را خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه