English

فاز اول متروی اهواز امسال به بهره برداری برسد

عملیات ساخت پروژه متروی اهواز که از دهه 80 در اهواز آغاز شده است به دلیل کم کاری و بعضا نبود بودجه لازم پیشرفت چندانی نداشته است.

 فاز اول متروی اهواز  امسال به بهره برداری برسد

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، اخیرا استاندار خوزستان در این باره ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری یا اوائل سال آینده فاز اول خط یک قطار شهری اهواز به بهره برداری برسد.

 غلامرضا شریعتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه مترو همانطور که از ابتدا قرار گذاشتیم فعال شود و از اردیبهشت 94 کاملا تعطیل بوده بحمدلله توانستیم با فشار و پیگیری زیاد تأمین اعتبار مناسبی برای آن داشته باشیم.

وی افزود: ریل گذاری شروع و در حال ادامه است اگرچه روند کندی دارد و با این سرعت حرکت کردن قابل قبول نیست. پیمانکار قول داده تمهیداتی برای افزایش سرعت داشته باشد چون با این سرعت کار خیلی کند پیش می رود و مورد نظر ما نیست.

شریعتی بیان کرد: بنا بر این بوده که تا پایان آذر ماه ریل گذاری فاز اول به اتمام برسد و بعد نیز همزمان باید ایستگاه ها، برق ریل ها و غیره را انجام دهند. دوست داریم تا اواخر سال جاری و در سال 97 لااقل فاز اول خط یک قطار شهری اهواز راه بیفتد.

استاندار خوزستان گفت: اعتباری که وظیفه داشتیم از محل اعتبارات سال گذشته و برای امسال 68 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. همزمان 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت چاپ کرده ایم و اعتبارات قابل ملاحظه ای برای متروی اهواز پیش بینی کردیم.

شریعتی تصریح کرد: یک دلیل پیمانکار درست هست که چون پروژه یک سال متوقف بوده تا روی روال بیفتد یک مقداری کند خواهد بود و این را قبول داریم ولی انتظار داریم به تدریج به کار خود سرعت ببخشند. همزمان معاون عمرانی باید با وزارت کشور پیگیری کند تا واگن ها نیز به تدریج تأمین شود تا بعد منتظر واگن نمانیم و همزمان بعد از اتمام ریل گذاری از آن استفاده کنیم.

وی افزود: با شرکت های خارجی مثل چینی ها مذاکراتی برای خط دو انجام شده که اداره حقوقی شهرداری نیز آن را پیگیری و بررسی می کند. دغدغه اصلی و تمرکز ما روی فاز اول خط یک و بعد هم ادامه فازهای بعدی که به سمت فلکه ساعت می رود که انتظار داریم تونل دوم هم به تدریج حفر تا این کار به سرانجام برسد.

 

اعتبار مورد نیاز  قطار شهری اهواز تامین شده است

همچنین معاون عمرانی استاندار خوزستان در این باره اعلام کرد: ارکان اجرایی قطار شهری از شهرداری تا سازمان قطار شهری، پیمانکار، تامین اعتبار و توجه دولت به این موضوع بیشتر از گذشته جلب شده و مشکلات اعتباری و پیمانکاری از لحاظ هماهنگی‌های لازم برطرف شده است.

فرامند هاشمی زاده اظهار داشت: مشکلات مالی و اعتباری پروژه خوشبختانه برطرف شد و یکی دیگر از مشکلات پروژه متروی شهری اهواز درخواست‌های پیمانکار بود که با هماهنگی‌های لازم این مشکل نیز برطرف و موارد لازم برقرار شده است.

معاون عمرانی استاندار گفت: سازمان با تجدید ساختار و یک حرکت جدید  تدارک داده شد و خوشبختانه ارکان اجرایی قطار شهری از شهرداری تا سازمان قطار شهری، پیمانکار، تامین اعتبار و توجه دولت به این موضوع بیشتر از گذشته جلب شده و مشکلات اعتباری و پیمانکاری از لحاظ هماهنگی‌های لازم برطرف شده است.

وی افزود: مشکلی که در ارتباط با خلع ید پیمانکار صورت گرفته مشکل قراردادی است و  ساختار قرارداد از ابتدا  به عنوان " ای پی سی اف " است یعنی در مهندسی، تدارکات و تامین  اعتبار انجام گرفته خلع یدها شرایط خاص خود را دارد و به این راحتی انجام  نمی‌گیرد .

هاشمی‌زاده تصریح‌کرد: در آخرین برنامه‌ای که اعلام شد فاز نخست  خط یک که نزدیک به 7 کیلومتر"  از فلکه فرودگاه تا مصلا " قرار است  تا پایان برج  10 براساس برنامه‌ای که داده شد  به بهره برداری کامل  و تا پایان سال شاهد گذاشتن واگن بر روی ریل باشیم.

وی با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی نوبخت گفت: 50 میلیارد تخصیص داده شد ،300 میلیارد تومان اوراق قرضه  آماده انتشار است و سال آینده نیز از نظر اعتباری تامین شده است.

گفتنی است؛ طول تقریبی خط ‌یک قطار شهری اهواز ٢۴ کیلومتر است که در نهایت شمال‌شرق این شهر را به جنوب غرب شهر متصل خواهد کرد و مرکز شهر و رودخانه کارون هم در مسیر آن است؛ مسیری که با ٢۴ ایستگاه از نیروگاه زرگان شروع شده و تا میدان بقایی و کارخانه نورد هم می رود. زمان سفر از ابتدای خط تا انتهای آن با سرعت متوسط ٧٠ کیلومتر بر ساعت حدود ۴٠ دقیقه برآورد شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه