English

معاون امور پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد:

ایران جزو۱۰ کشور بلاخیزدنیاست/لزوم توجه به ۳ اصل اساسی دربحران‌ها

معاون امور پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور، ایران را جزو 10 کشور بلاخیز دنیا دانست و بر توجه به آمادگی و آموزش مسئولین، زیرساخت‌ها و آمادگی مردم در بحران‌ها تاکید کرد.

ایران جزو10 کشور بلاخیزدنیاست/لزوم توجه به 3 اصل اساسی دربحران‌ها

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر بهنام سعیدی امروز چهارشنبه در کارگاه آموزشی و تمرینی اعضای شورای هماهنگی بحران استان کرمانشاه که در محل مجتمع فرهنگی بعثت برگزار شد، گفت: این کارگاه به طور همزمان در 31 استان کشور برنامه ریزی شده است.

وی نگاهی به وضعیت حادثه خیزی کشور داشت و افزود: ایران یکی کشورهای پرحادثه خیز در حوزه بلایای طبیعی است.

سعیدی خاطر نشان کرد: اگر در دنیا 10 کشور بلا خیز داشته باشیم ایران یکی از آن 10 کشور محسوب می شود.

معاون امور پیش بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور یاداور شد: بیش از 90 درصد از پهنه سرزمین ما با خطر زلزله روبروست و روزانه زلزله های خفیفی در جای جای ایران رخ می دهد.

وی به زلزله مهیب بم اشاره کرد و بیان داشت: بدنبال زلزله بم بیش از 28 هزار نفر جان خود را از دست دادند، 19 هزار نفر مجروح، 51 هزار واحد تخریب، 9 هزار زن بی سرپرست، 6 هزا پدر و مادر جان خود را از دست دادند و 8 هزار نفر معلول شدند.

این مسئول تصریح کرد: در آن زمان خسارات فراوانی وارد شد که شاید هنوز جبران نشده است و همواره پس از آن شاهد خسارت بحران ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه دنیا مسیر خود را در مقابله با بحران تغییر داده است، بیان داشت: توجه به 3 مرحله قبل از بحران، بعد از بحران و حین بحران مراحلی هستند که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

سعیدی ادامه داد: حرکتی که امروزجوامع بین المللی حرکت به سمت جانعه ای است که بتواند به بحث قبل از بحران اهتمام ویزه داشته باشد و امکانات و علم و فناوری را قبل از بحران به کار می گیرند.

وی افزود: برخی حوادث مانند سیل قابل پیش بینی است اما حادثه مثل زلزله در هیچ کجای دنیا هنوز پیش بینی نشده است.

سعیدی اذعان داشت: با علم مدیریت در مرحله اول پیش بینی و اگر این امر محقق نشد پس از آن پیشگیری باید دنبال شود.

وی برپایی چنین کارگاههای آموزشی را برای به حداقل رساندن آثار مخرب حوادث لازم دانست و گفت: سه عامل سبب می شود که آثار سوء حوادث به حداقل برسد و آموزش مسئولین و آمادگی آنها اولین مورد از آن است.

این مسئول دومین عامل را توجه زیرساخت ها بیان کرد و افزود: زیرساخت مقاوم و مناسب و رعایت کلیه فاکتورها در ساخت و سازها می تواند مهم ترین عامل در مقابله با حوادث باشد.

سعیدی گفت: آمادگی مردم و هوشیاری آنها نیز مهم است و اگر این موارد رعایت شود آنوقت است که می بینیم حوادث طبیعی قابل کنترل است.

وی شناسایی نقاط حادثه خیز را یکی از مهم ترین وظایف مدیریت بحران اعلام کرد و یادآور شد: یک مدیر بحران باید دلسوز، چابک و قاطع باشد تا بتواند در کوتاهترین مدت بهترین تصمیم را برای مدیریت بحران اتخاذ کند.

این مسئول همچنین ابراز داشت: در بحران‌ها نگاه به سنن و آداب و رسوم مردم بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید حادثه باعث شود به آیین و رسوم مردم کم توجهی شود.

وی در پایان گفت: برای اولین بار در استان یزد توانستیم بیش از 250 هزار نفر از مردم را برای پیشگیری از حوادث و بلایا آموزش دهیم و امیدواریم استان کرمانشاه دومین استانی باشد که آموزش مردم را در دستور کار خود قرار می دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه