English

صنعت گل و گیاه در گلستان ایران تشنه است/ تنها ۳۰ تولید کننده گل و گیاه در گلستان فعالیت می‎کنند

همسایگی گلستان با کشورهای آسیای میانه و ناتوان بودن این کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی برای تولید گل و گیاه، می‎تواند شرایط مناسبی برای صادرات در این بخش را فراهم کند از سویی وجود تعداد زیادی فارغ‎التحصیل بیکار در رشته‎های کشاورزی و بهره‎مندی گلستان از ظرفیت فرودگاهی و ریلی فرصت مغتنمی برای توسعه کشت گل و گیاهان زینتی و ایجاد اشتغال در این استان محسوب می‎شود با این وجود هنوز پای صنعت گل و گیاه در گلستان ایران لنگ می‎زند.

صنعت گل و گیاه در گلستان ایران تشنه است/ تنها 30 تولید کننده گل و گیاه در گلستان فعالیت می‎کنند

به گزارش خبرگزاری موج، شرایط اقلیمی متنوع در گلستان و وجود سه عرصه دشت، کوهستان و ساحل شرایط مناسبی را برای پرورش انواع گل‎های زینتی و دارویی در این استان فراهم کرده است. بدون تردید صنعت گل و گیاه یکی از صنایع ارزآور محسوب می‎شود که می‎توان در سایه حمایت از این بخش شاهد ایجاد اشتغال و تولید در استان باشیم با این وجود، مشکلاتی از جمله نامناسب بودن بازار فروش، عدم حمایت از تولیدکننده، نبود پایانه متمرکز، ازدیاد واحدهای کوچک تولید و مشکلات دیگر در حوزه تولید گل و گیاه موجب شده تا صنعت گل و گیاه در گلستان ایران تشنه باشد.

همسایگی  گلستان با کشورهای آسیای میانه و ناتوان بودن این کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی برای تولید گل و گیاه، می‎تواند شرایط مناسبی برای صادرات در این بخش را فراهم کند از سویی وجود تعداد زیادی فارغ‎التحصیل بیکار در رشته‎های کشاورزی و بهره‎مندی گلستان از ظرفیت فرودگاهی و ریلی فرصت مغتنمی برای توسعه کشت گل و گیاهان زینتی و ایجاد اشتغال در این استان محسوب می‎شود با این وجود هنوز پای صنعت گل و گیاه در گلستان ایران لنگ می‎زند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با تعداد مجتمع‎های گلخانه‎ای اظهار کرد: سطح کل مجتمع‎های گلخانه‎ای در استان 55 هکتار است، مجتمع گلخانه‎ای «قربان‌آباد آق‎قلا» با مساحت 14 هکتار و مجتمع گلخانه‎ای «خوجملی» گنبدکاووس با مساحت 40 هکتار و هزینه‎ای بالغ بر 3 میلیارد تومان احداث شده است.

مرتضی صادقی با اشاره به میزان سطح زیرکشت و تولید گل و گیاه زینتی در گلستان تصریح کرد: در مجموع بیش از 23 هزار هکتار فضای باز و بسته برای کشت و تولید گل، گیاه و درختچه زینتی در استان با تولید 19 میلیون اصله، عدد و شاخه وجود دارد.

وی میزان اشتغال در یک هکتار از سطح کشت گل و گیاه زینتی را برای 10 نفر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یک میلیون و 619 هزار نفر در کشور و 520 نفر در بحث گل و گلخانه استان  مشغول به فعالیت هستند که البته این تعداد شامل کارشناسان، مالک باغ و کارگران فصلی می‎باشد.

مجتمع گلخانه‎ای «قربان‌آباد» و «خوجملی» در حال واگذاری به سرمایه‎گذار

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص بلاتکلیفی وضعیت مجتمع گلخانه‎ای «قربان‌آباد» و «خوجملی» گنبدکاووس گفت: در سال 1379 زمانی که برنامه‎ریزی برای ساخت این دو مجتمع گلخانه‎ای در استان انجام می‎شد قرار بر این شد تا این گلخانه‎ها را به فارغ‎التحصیلان بیکار در این رشته واگذار کنیم در حالیکه کارهای زیربنایی، خیابان‌بندی و امکاناتی از نظیر برق و گاز در این مجتمع‎های گلخانه‎ای مستقر شده اما طی این سال‎ها، هیچ اقدامی از سوی فارغ‎التحصیلانی که این مجتمع را به آنها واگذار کرده بودیم صورت نگرفت در حال حاضر این افراد هر کدام در سازمانی مشغول به فعالیت هستند اما ادعای مالکیت نسبت به این دو مجتمع دارند.

صادقی ادامه داد: در حال حاضر این دو مجتمع گلخانه‎ای زیر نظر دفتر شهرک گلخانه‎ای استان قرار دارد و در حال واگذاری به سرمایه‎گذار مناسب هستیم، با راه‌اندازی این دو مجتمع گلخانه‎ای شاهد افزایش تولید و اشتغال در سطح استان خواهیم بود.

وی در خصوص ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی در استان گلستان گفت: اعتبار برای گلخانه‎های مسقف بسته به طرح تعریف می‎شود و سقفی معینی ندارد در سال جدید تسهیلات فقط برای مناطق محروم در نظر گرفته شده است تسهیلات سرمایه در گردش یک ساله و میزان سود 10 درصد تعیین شده است بازپرداخت تسهیلات نیز هفت ساله و با دو سال تنفس است.

عدم بازار فروش، مهمترین مشکل تولیدکنندگان گل و گیاه/ بیش از 90 درصد صادرات درختچه‎های زینتی از استان گلستان به ترکمنستان انجام می‎شد/ تنها 30 تولیدکننده گل بیشتر در استان نداریم

در حالیکه موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی در گلستان، زمینه مناسبی برای توسعه و صادرات گل و گیاهان زینتی در استان فراهم کرده  اما هنوز مشکلات زیادی گریبانگیر تولیدکنندگان گل و گیاه در این استان است.

در همین رابطه مسؤل دفتر گل و گیاه جهاد کشاورزی گلستان یکی از مهمترین مشکلات تولید گل و گیاه در استان را عدم بازار فروش مطمئن عنوان کرد و گفت: متأسفانه پایانه متمرکزی برای ارائه خدمات، نهاده و فروش محصولات در استان وجود ندارد بنابراین تمام مراحل کار از تهیه نهاده تا فروش محصولات به عهده تولیدکننده است در حالیکه وجود یک پایانه متمرکز می‎تواند مشکلات زیادی را در این حوزه رفع کند.

محمود ساور تصریح کرد: تعداد تولیدکننده گل و گیاه در استان محدود است در حال حاضر 30 تولیدکننده گل بیشتر در استان نداریم از سویی تعداد گلخانه‎های کوچک و سنتی در سطح استان زیاد است و گلخانه صنعتی بزرگ در استان وجود ندارد بنابراین در این شرایط برای رفع بخشی از مشکلات لازم است، اقدام به تشکیل تعاونی فروش کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه کشت گل و گیاه نیاز به برنامه‎ریزی بلندمدت دارد، خاطرنشان کرد: عدم استاندارد بودن سازه‎های گلخانه‌ای و مشکلات در خصوص ارائه تسهیلات از جمله مشکلات صنعت گل و گیاه محسوب می‎شود در چند سال گذشته اگر شخصی برای بهره‎مندی از تسهیلات اقدام می‎کرد باید از 13 اداره استعلام‎های مختلفی می‎گرفت که این امر یک سد بزرگ برای سرمایه‎گذار محسوب می‎شد اما با رایزنی‎های انجام شده از سال گذشته با تنفیذ اختیار از اداره‎های مختلف این استعلام‎ها را به عدد چهار رساندیم.

مسؤل دفتر گل و گیاه جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: وثیقه‎های سنگینی که بانک‎ها برای ارائه تسهیلات به تولیدکننده درخواست می‎کنند یکی از دلایلی است که تعداد متقاضی برای تولید گل و گیاه زینتی در استان کاهش یافته است.

ساور بیان کرد: گلستان ظرفیت‎های بی‌شماری برای توسعه کشت و صادرات گل و گیاه زینتی دارد در گذشته بیش از 90 درصد صادرات درختچه‎های زینتی از استان گلستان به ترکمنستان انجام می‎شد و برخی بازرگانان به صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت داشتند اما با شروع تحریم‎ها، بازرگانان نتوانستند ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور وارد کنند و این مسئله موجب شد تا حجم صادرات به ترکمنستان کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، شرایط اقلیمی موجود در گلستان، کشت انواع گل، گیاهان زینتی و دارویی در این استان را فراهم است از سویی با وجود تعداد زیادی از فارغ‎التحصیلان بیکار در شاخه‎های مرتبط با کشاورزی می‎توان با توسعه کشت گل و گیاهان زینتی زمینه مناسبی برای اشتغال تعداد زیادی از جوانان در استان را فراهم کرد همسایگی با کشورهای آسیای میانه، نیاز این کشورها به بازار گل و گیاه گلستان و هم‎چنین ظرفیت‎های ریلی و فرودگاهی موجود در استان می‎تواند گلستان را به یک پایگاه تولیدی و صادراتی گل و گیاه در کشور تبدیل کند با این وجود عدم حمایت‎های مناسب از صنعت گل و گیاه، تنها پژمردگی را نصیب این بخش کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه