English

گرد و غبار بخش هایی از استان ایلام را فرا گرفت

هوای استان ایلام سال گذشته 80 روز به خاطر ورود ریزگردها آلوده و ناسالم بود و این موضوع خسارت های بسیاری بر محیط زیست و سلامت مردم، درختان و حیوانات بر جای گذاشته است.

گرد و غبار بخش هایی از استان ایلام را فرا گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، از اواخر شب گذشته توده ریزگردها وارد آسمان استان ایلام شد، این پدیده بیانگر اینکه گرد و غبار ایامی از امسال را نیز همچون سال های گذشته مهمان مردم این استان خواهد بود.
هر چند که مردم این استان بیش از یک دهه است با توده های گاه و بیگاه ریزگردهای عربی و عوارض آن آشنا هستند و از روی اجبار و اکراه با آن خو گرفته اند اما این بار گرد و غبار زودتر از موعد پای به آسمان این استان گذاشته است.
همیشه بارش اولین باران یا برف در فصول سرد یا رویش نخستین گل، شکوفه یا جوانه زدن درخنان در فصل بهار، برای مردم شادی آفرین و انرژی بخش است و مردم را ناخوداگاه به وجد می آورد اما برعکس این قضیه، ورود ریزگردها موجی از ناراحتی و اندوه را بر چهره تکیده و خسته مردمان دیار عروس زاگرس می نشاند.
امروز مردم برخی از نقاط استان ایلام برای بار نخست در سال جدید شاهد قدرت نمایی ریزگردهایی هستند که از جانب بیابان های عراق وارد آسمان استان شده و زندگی روزمره شان را مختل کرده و همچنین موجب تعطیلی مدارس برخی از شهرستان های این استان شده است.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: هم اکنون آلودگی هوای شهرهای مهران و ایوان بدلیل ورود ریزگردها، چهار برابر حد مجاز است.
علی طاهر سارایی افزود: میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان ایوان 600 میکروگرم در هر متر مکعب و در شهرستان مهران 700 میکروگرم در هر متر مکعب است ولی روند فعالیت این توده در هوای شهرستان ایوان کاهشی و در مهران نیز پایدار است.
میزان حد مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم در متر مکعب است.
وی با بیان اینکه این توده از طرف بیابان های کشور عراق وارد آسمان استان ایلام شده است، اظهار کرد: وضعیت ذرات معلق در هوای سایر شهرستان های استان از جمله دهلران و ایلام در حال حاضر عادی و پایین تر از حد مجاز است.
رئیس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان ایلام هم در این زمینه گفت: این توده گرد و غبار دارای غلظت رقیق تا متوسط است که تا پایان وقت روز جاری بتدریج از میزان غلظت و فعالیت آن کاسته می شود.
مجتبی میهن پرست افزود: به علت وزش باد در استان ایلام و کشور عراق احتمال شکل گیری توده های جدید ریزگردها در این کشور و ورود آنها به آسمان این استان در روزهای آینده (یکشنبه و دوشنبه) دور از انتظار نیست.
هوای استان ایلام سال گذشته 80 روز بخاطر ورود ریزگردها آلوده و ناسالم بود و این موضوع خسارت های بسیاری بر محیط زیست و سلامت مردم، درختان و حیوانات بر جای گذاشته است.
استان ایلام بیش از یک دهه است که با پدیده ریزگردهای عربی که از سمت کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور ما می شوند مواجه است و توده های ریزگردها در این سال های خسارت های زیادی را به استان ایلام وارد ساخته است.
از جمله این خسارت ها می توان به خشکیدگی یا آفت زدگی درختان بلوط که عمده ترین درختان منطقه رویشی زاگرس هستند اشاره کرد و از دیگر خسارت ها و آسیب های ناشی از گرد و غبار افزایش بیماری های تنفسی و آلرژیک در بین مردم این استان است.
نوشیدن شیر فراوان، عدم خروج از منزل، اجتناب از انحام فعالیت ها و ورزش هوازی، پرهیز از کوهنوردی، استفاده از ماسک فیلتر دار از تاکیدهای مکرر مرکز بهداشت استان به عموم مردم بویژه گروه های حساس چون کودکان، سالخوردگان، افراد شیمیایی، بیماران قلبی عروقی، تنفسی، زنان باردار بخاطر کاستن از عوارض الودگی ناشی از گرد و غبار هوا است.
با وجود هشدارها و پیشگیری های انجام گرفته برای مصون ماندن از غباری که با هوای تنفسی عجین شده، تداوم گرد و غبار و میزان غلظت بالای آن موجب افزایش بیماری های تنفسی در بین مردم این استان می شود.
همچون محیط زیست انسانی، غبار موجب تخریب زیستگاه های جانوری و گیاهی استان زاگرسی ایلام شده است از جمله این خسارت ها می توان به تخریب زیستگاه های گیاهی و جانواری اشاره کرد.
آسیب های تخریب زایی که بخش بارز و مهم آن خشکیدگی، آفت زدگی یا پژمردن درختان کهنسال بلوط است که عمده ترین درختان منطقه رویشی زاگرس هستند و این درختان همچنان در معرض این آسیب قرار دارند اما نایی برای مقاومت ندارند.
هر چند کشاورزی زیربنای اقتصاد محسوب می شود اما پدیده نامیمون ریزگردها در سال های گذشته خسارت های زیادی را بر کشاورزی و دامداری استان ایلام وارد کرده است بویژه زنبورداران متحمل بیشترین خسارت ها شده اند.
تعطیلی گاه و بیگاه مدارس، مراکز آموزش عالی، واحدهای تولیدی، صنعتی و ادارات بخاطر پدیده ریرگردها، باعث کاهش محسوس راندمان تحصیلی، تولید و کار در این استان می شود.
هشت ایستگاه سنجش میزان ذرات معلق در هوای استان ایلام را اندازه گیری و ثبت می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه