English

تماشای تاریخ و فرهنگ استراباد در کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان اثری است تاریخی مربوط به دوره پهلوی که اشیاء قدیمی آن دوران و مجسمه مشاهیر منطقه را در خود جای داده است.

تماشای تاریخ و فرهنگ استراباد در کاخ موزه گرگان

به گزارش خبرگزاری موج، کاخ موزه یا کاخ سلطنتی گرگان اثری تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است و در پارک شهر گرگان قرار دارد. این اثر یکی از 12 کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده و پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شده است.

این کاخ موزه اولین موزه شمال، چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی و بیست و چهارمین موزه کشور محسوب می‌شود. کاخ موزه گرگان که در دو طبقه و به سبک اروپایی ساخته شده، در سال 1317 به دستور رضاخان در کنار مجموعه ای از ساختمان های اداری در آن سال ها از جمله شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ایرانشهر و اداره پست گرگان بنا شد.

این اثر در تاریخ 26 آذر 1336 به شمارهٔ ثبت 1538 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و با مرمت و بازسازی در 24 اردیبهشت 1388 افتتاح شد. ساختمان این بنا شامل دو بخش همکف و طبقه اول است.

در طبقه اول 100 قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی و همچنین استراحتگاه خانواده پهلوی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. ظروف چینی، سرامیکی، مجسمه های مختلف، انواع بشقاب، فنجان و اشیاء تزئینی متعلق به پهلوی اول را می توان در طبقه اول مشاهده است.

در طبقه همکف هم که به بخش مشاهیر مشهور است، مجسمه 30 تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره معاصر معرفی شده اند. در این طبقه می توان مجسمه چهره هایی همچون فخرالدین اسعد گرگانی شاعر پارسی، مخدوم قلی فراغی شاعر ترکمن، مرحوم محمدرضا لطفی، استاد موسیقی کشور و همچنین استاد حجت شکیبا نقاش شهیر گرگانی را مشاهده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه