English

قرار گرفتن پارکینگ طبقاتی حرم حضرت معصومه (س) در کنار رودخانه چه خطری دارد؟

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، گفت: با توجه به قرار گرفتن حرم مطهر در کنار رودخانه، ورودی پارکینگ طبقاتی از سمت رودخانه و مسائل دیگر می طلبد تا یک مدیریت جامع در حوزه سیل خیزی در شهر قم صورت بگیرد.

قرار گرفتن پارکینگ طبقاتی حرم حضرت معصومه (س) در کنار رودخانه چه خطری دارد؟

به گزارش خبرگزاری موج، سید محمد تقی سجادی در سومین کارگروه اجرایی پروژه جامع مدیریت حوزه آبخیز در معاونت عمرانی استانداری، گفت: حوزه پایلوت مدیریت جامع استان قم در جنوب شهر و در ارتفاعی با حدود 6000 هکتار مساحت قرار دارد و نزدیک به 37 هزار هکتار آن منطبق است بر حوزه پایلوت مدیریت مشارکتی منابع طبیعی حوزه ترسیب کربن که اقدامات خوبی نیز در این حوزه تاکنون صورت گرفته است.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، ساختارسازی را از اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: با توجه به این که در قم تنها 5 درصد جمعیت ساکن روستاها هستند اما همین درصد اندک نقش تأثیرگزار و تعیین کننده ای در شاخصه های زیست محیطی استان دارند.


وی با اشاره به این که بخش عمده شهر قم به خصوص قسمت مرکزی بافت فرسوده است و رودخانه هم از همین قسمت مرکزی عبور می کند، گفت: در حوزه سیل خیزی و تهدیدهای آن بسیار آسیب پذیر هستیم و باید در حوزه بالادستی شاخصه های مرتبط با مدیریت جامع حداقل در همین بخش سیل خیز مورد بررسی قرار بگیرد.


سجادی تصریح کرد: حوزه قمرود 1.5 میلیون هکتار مساحت دارد و 350 هزار هکتار آن زیر دست سد 15 خرداد و مشرف به قم است که یک بارندگی با شدت بالا می تواند قم را تهدید کند، مانند بارندگی که در حوزه کم تر از 20 هزار هکتار سال 89 رخ داد.


وی با بیان این که بخشی از تهدید های سیل به دلیل امکانات و تجهیزاتی است که در رودخانه قم بنا به نیاز شهر ایجاد شده است، عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن حرم مطهر در کنار رودخانه، ورودی پارکینگ طبقاتی از رودخانه و مسائل دیگر می‌طلبد تا یک مدیریت جامع در این خصوص صورت بگیرد.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، تأثیرگذاری ظرفیت‌های اجتماعی این حوزه و ایجاد شرایط مناسب برای شبکه های اجتماعی که می تواند به ارتقای وضعیت آبخیز کمک کند را از عواملی خواند که موجب شد تا این حوزه به عنوان پایلوت انتخاب شود.


وی افزود: تاکنون یک تعاونی فراگیر ملی با بیش از 400 نفر عضو و همکاری 6 روستا تشکیل شده و 5 صندوق خرد روستایی با مشارکت خود اهالی نیز شکل گرفته است. در این راستا ستاد استانی با حکم استاندار و کمیته‌های تخصصی شکل گرفت و امیدواریم با جلساتی که برگزار می‌شود بتوانیم به خوبی گام هایی که در مدیریت جامع ترسیم شده است را بپیماییم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه