English

مدیرکل، تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان:

۶ هزار دادخواست به مراجع تشخیص حل اختلاف استان لرستان وارد شد‌

مدیرکل، تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت:بیش از 6 هزار دادخواست کارگری و کارفرمایی امسال به مراجع تشخیص حل اختلاف استان لرستان وارد شده است.

6 هزار دادخواست به مراجع تشخیص حل اختلاف استان لرستان وارد شد‌

به گزارش موج نیوز، علی آشتاب ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی حفظ حقوق دولت و دستگاه‌های عمومی و دعاوی مطروحه در هیئت‌های حل اختلاف کارگر و کارفرما که در سالن جلسات دادگستری لرستان برگزار شد اظهار داشت: صیانت از نیروی انسانی در بنگاه‌های اقتصادی در همه حوزه‌های اقتصادی یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که به دنبال این صیانت سالم‌سازی محیط کار، ارتقا بهره‌وری، رشد و ایمنی کار نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت و توان کارشناسی مجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح استان همواره به دنبال این موضوع بوده‌ایم که بتوانیم پایداری مشاغل، ارتقاء فرهنگ کار، کاهش بیماری‌ها در محیط کار، کاهش حوادث و ارتقا ایمنی و بهداشت‌کار را بنگاه‌های اقتصادی داشته باشیم و هرکجا بنگاه اقتصادی دچار کاستی شود نیروهای آن را از طریق بیمه بیماری حمایت کنیم.

مدیرکل، تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان حمایت از نیروی کار را وظیفه ذاتی و سازمانی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی دانست و عنوان کرد: در رسیدگی به دعاوی هیچ فرقی ندارد که حق با کارگر باشد یا کارفرما، چراکه اصل بی‌طرفی را دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان توصیه می‌شود یک مطالعه‌ای از قانون کار داشته باشند تا اگر درجایی اظهارنظر شد حداقل مبنای قانونی و استدلال کارشناسی را به دنبال داشته باشد.

آشتاب بابیان اینکه هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف طبیعتاً یک ترکیب سه‌جانبه دارند (نماینده کارگر، نماینده کارفرما و نماینده دولت) گفت: اگر رأیی صادر می‌شود مبنای این رأی نظر نماینده کارگر، کارفرما و نماینده دولت است.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های تشخیص حل اختلاف به‌نوعی استقلال در رسیدگی در دعاوی را دارند، تصریح کرد: بامطالعه پرونده، اسناد، تحقیق، بهره‌گیری از اظهارنظر شهود و همه استنادات جمع‌آوری‌شده رأی موردنظر صادر می‌شود.

مدیرکل، تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: کانون شوراهای اسلامی کار نماینده کارگر را معرفی می‌کنند و کانون کارفرمایان نمایندگان کارفرمایان را معرفی می‌کنند که در بحث این معرفی‌ها نیز اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی دخالتی ندارد.

وی سیاست اصلی در رسیدگی به دعاوی کارگر و کارفرما بر اجرای سازش دانست و افزود: ما نمی‌توانیم مانع از طرح دعوای فردی شویم حتی اگر حق قانونی هم نداشته باشد می‌تواند طرح دعوا کند که درنهایت به آن رسیدگی می‌شود.

آشتاب بابیان اینکه در 10 ماهه سال 95، بالای 47 درصد از آرا به‌صورت سازشی صادرشده است، عنوان کرد: امسال شش هزار و 115 دادخواست داشتیم که به‌نوعی به مراجع تشخیص حل اختلاف ورود پیدا کردند.

وی به‌سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌های واردشده اشاره و بیان کرد: در 11 ماهه سال 95 صف رسیدگی به دعاوی کوتاه شد چون معتقدیم باید پاسخ گوی حق‌وحقوق مردم باشیم.

مدیرکل، تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در بحث آموزش تشخیص هیئت‌های حل اختلاف نیز امسال هفت هزار و 200 نفر ساعت آموزش ارائه شد و این نشان‌دهنده توجه به بحث آموزش و به‌روزرسانی اطلاعات هیئت‌ها است.

آشتاب در رابطه با توجه به ارتقا ایمنی و سلامت کار نیز اظهار داشت: در سال 95، 10 هزار و 555 فقره بازرسی از کارگاه‌ها انجام گرفت که منجر به کاهش حوادث شده است به‌طوری‌که امسال حدود 27 درصد کاهش حوادث ناشی از کار را داشته‌ایم.

وی افزود: در سال 95، تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به 309 تشکیل رسیده است که نسبت به سال 94، 13 درصد رشد داشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه