English

انس با قرآن مهم‌ترین عامل رشد اخلاق‌ است

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه کامل‌شدن ایمان مهم‌ترین راهکار رسیدن به درجات عالی اخلاق است، گفت: انس با قرآن مایه تکامل ایمان و کامل شدن ایمان مهم‌ترین پایه ارتقای درجات اخلاقی و اخلاص در زندگی است.

انس با قرآن مهم‌ترین عامل رشد اخلاق‌ است
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت ، ضمن اشاره به مفاهیم والای ایمان در قرآن کریم، ایمان را از مهم‌ترین ویژگی‌های بندگان خوب خدا توصیف نمود و با بیان این که خداوند متعال در آیات متعددی به بیان ویژگی‌ها و اوصاف مؤمنان پرداخته است، اظهار داشت: خداوند در آیه دوم سوره مبارکه انفال می‌فرماید؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَککّلُونَ»، مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دل‌هایشان ترسان و نگران می‌گردد و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزون‌تر می‌گردد و تنها بر پروردگارشان توکل دارند.

وی با بیان این که مؤمنان دل به رحمت خدای متعال بسته، نگران عقوبت و غضب ذات اقدس الهی هستند، اظهار داشت: برای برخی از اولیای الهی نگرانی نه فقط از عذاب جهنم، بلکه نگران‌اند نکند خدای متعال توجهش را از اینان برگرداند.

حاج ابوالقاسم با اشاره به این که ایمان دارای مراتبی است، به درجات ده‌گانه ایمان در بیان نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله اشاره نمود و اذعان داشت: مراتب ایمان نشان‌دهنده آن است که انسان در هیچ حالتی نباید احساس رضایت از خود داشته باشد، چرا که مرتبه‌ای بالاتر از آن نیز وجود دارد.

وی به‌مراتب ایمان از نگاه آیات قرآن اشاره و بر اهمیت موضوع تکامل و افزایش درجات ایمان تصریح نمود و ابراز داشت: خواندن قرآن کریم یکی از راه‌های افزایش ایمان انسان است؛ مؤمنان کسانی هستند که با تلاوت آیات الهی نور ایمان در دل و جانشان رو به تکامل می‌رود و شعاع این نور در اعضا و جوارحش منتشر می‌گردد تا این که نگاه و شنیدنش برگرفته از نور خدا و سخن‌گفتنش تجلی نور الهی شود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که اگر ایمان انسان افزایش پیدا کند، اخلاق انسان نیز متکامل می‌گردد، خاطرنشان کرد: کامل‌شدن ایمان مهم‌ترین راهکار رسیدن به درجات عالی اخلاق است.

وی با بیان این که عنصری که باعث ساختن اخلاق جامعه می‌شود عنصر درونی است نه عنصر بیرونی، اظهار داشت: دوربین‌های نظارتی اخلاق انسان‌ها را نمی‌سازد؛ قرآن کریم با انسان کاری می‌کند که اخلاق الهی از درون در وجودش بجوشد؛ بنابراین انس با قرآن مایه تکامل ایمان و کامل شدن ایمان مهم‌ترین پایه ارتقای درجات اخلاقی است.

حاج ابوالقاسم ایمان را قرارگرفتن در پناهگاه امن الهی توصیف نمود و با بیان این که مؤمن با ایمانش به امنیت و آرامش دست پیدا می‌کند، اظهار داشت: امنیت از آن کسانی است که ایمانشان را آلوده به ظلم نکرده باشند؛ کسانی که ایمان به خدا ندارند، همواره مبتلای به ناامنی هستند.

وی امنیت درونی فلسطینیان در سخت‌ترین شرایط را به برکت ایمان و انس با قرآن دانست و با بیان این که مؤمنانی که با قرآن مأنوس باشند، امنیت از درونشان خواهد جوشید، ابراز داشت: اگر می‌خواهیم جامعه ما جامعه امن باشد و شاهد فراگیری امنیت اخلاقی و اقتصادی باشیم، حتماً باید به سمت ایمان حرکت کنیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: خداوند متعال در سوره نور و در وصف جامعه مهدوی می‌فرماید؛ جامعه مهدوی، جامعه امن است و امنیت در آن موج می‌زند؛ چرا که افزایش ایمان و حاکمیت قرآن مهم‌ترین پایه فراگیری امنیت در سطوح مختلف اجتماعی است.

وی به فرازهایی از بیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در وصف ایمان تکامل‌یافته اشاره نمود و خاطرنشان کرد: کسی که ایمانش کامل باشد در حالت رخا، آرامش و رضایت به سمت باطل سوق پیدا نمی‌کند؛ این فرد اگر غضب کند و خشمگین شود، خشم و غضبش باعث نمی‌شود تا پا روی حق بگذارد.

حاج ابوالقاسم یادآور شد: وقتی امکانات در اختیار انسان مؤمن قرار می‌گیرد و قدرتمند می‌شود، از آنچه از آن او نیست، پرهیز و دوری می‌کند؛ از ویژگی‌های کامل‌بودن ایمان این است که انسان در برابر کسی که به او بدی کرده، خوبی پیشه می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: ایمان مؤمن کامل نمی‌شود، تا این که نعمتی که برای او فراهم می‌شود را آزمایش بداند و در مواجهه با بلا، آن را نعمتی برای تجلی صبر و شکر می‌بیند.

 حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که برترین مقام ایمان آن است که انسان را به مرتبه اخلاص برساند، خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌ها و شئون زندگی مؤمن همه‌وهمه برای‌خدا و تجلی اخلاصی است که در سایه‌سار اوج ایمان کسب نموده است و از این رو است که مؤمن هرقدر ایمانش کامل‌تری شود در عبادات و رفتارش خالص‌تر خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه