English

آیت الله فاضل لنکرانی:

وضع اقتصادی برای مردم قابل توجیه نیست

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: مردم گرفتاری‌هایی دارند، وضع اقتصادی برای مردم قابل توجیه نیست، طبیعی است که ناراحت هم بشوند.

وضع اقتصادی برای مردم قابل توجیه نیست
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از مبلغین اعزامی به مساجد و مراکز دینی مازندران در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: نسبت به اینکه هر سال در ایام ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های دیگر، شما بزرگوارن دور هم جمع می‌شوید و در مورد مسائل تبلیغی همفکری و تبادل نظر می‌کنید، بسیار خرسندم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: شما که به قول امروزی در خط مقدم تبلیغ هستید، به خوبی می‌توانید راهکاری برای از بین بردن آسیب‌ها، آفت‌ها و مشکلات تبلیغ پیدا کنید. البته بخشی از مشکلات ناشی از نقشه‌هایی است که دشمن برای دور کردن مردم از روحانیت طراحی می‌کند. تا حدی که حتی در مراسم ترحیم و تدفین اموات هم عده‌ای ساز و آواز می‌نوازند. دشمن حتی تا اینجا هم رسوخ کرده که چه لزومی دارد موقع مُردن یک روحانی بیاید تلقین بخواند و مردم را موعظه کند؟ بروید سراغ اشعار و گروههای نوازندگی و به یک شعری از وحشی بافقی نیز استناد می‌کنند که وقتی من مُردم واعظ نیاورید و ... معلوم می‌شود دشمن همیشه در حال کار کردن است و بیکار نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: مطلب دوم اینکه مردم گرفتاری‌هایی دارند، وضع اقتصادی برای مردم قابل توجیه نیست، طبیعی است که ناراحت هم بشوند، اما همه اینها نباید سبب شود که کنار بکشیم، به نظرم در این ایام انگیزه‌ ما برای ارتباط با مردم و حضور در میان آنها باید بیشتر شود، لذا رابطه خود را با افراد محترم و ریش‌سفیدان مناطق تقویت کنید.

وی افزود: بحث جوان‌گرایی و ارتباط با جوانان بسیار ضروری و خوب است، ولی یک سنت‌هایی هم هست که باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه در روایات فرموده‌اند «علیکم بالاحداث»، معنایش این نیست که به بزرگترها بی‌اعتنا باشید و بگویید پیرمرد هستند و کاری به آنها نداشته باشید! علیکم بالاحداث را با همه شرایط در نظر بگیرید. از جمله شرایط آن است که ریش‌سفیدهای مقبول و مورد احترام را در درجه اول همراه خود کنید، به منزلشان بروید و با آنها رفاقت برقرار کنید، وقتی چنین ارتباطی ایجاد شود در عروسی و عزا از شما دعوت می‌کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: یک مطلب بسیار مهمی که به خودم و همه شما توصیه می‌کنم صبر در مقابل اهانت‌ برخی افراد است. عکس‌العمل نشان دادن و برخورد تند کاملاً اشتباه است. فکر کنیم راهکار مناسب برای آن پیدا کنیم. باید با هر کدام از افراد به یک نحو خاص ارتباط برقرار کرد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اضافه کرد: یک فراز از سخنان مرحوم والد ما در سفارش به حسن اخلاق و رفتار خوب پخش شده است؛ ایشان با استناد به آیه شریفه «وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» می‌فرماید: مگر ما در عالم هستی کسی بالاتر از پیامبر اکرم وجود دارد که رحمۀللعالمین باشد؟ اما خداوند متعال به همین پیامبر می فرماید اگر نرم‌خو نبودی مردم رهایت می‌کردند، ما نیازمند تقویت اخلاق خود هستیم تا بتوانیم پیام دین را برسانیم، نمی‌خواهیم خودمان را در دل کسی جا کنیم که این خود شرک است، بایداخلاقمان را درست کنیم تا پیام دین را به مردم برسانیم.

وی با بیان این که مردم این زمان بیش از هر زمان دیگری نیاز به مسائل دینی دارند، بیان کرد: سعی کنید در مناطق تبلیغی در مسائل اختلافی وارد نشوید مگر آنکه بخواهند شما را حکم قرار بدهند، ولی خودتان ورود نکنید بالاخره یک طرف از شما رنجیده خاطر می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: کارهای اساسی و زیربنایی دولت را بگویید و آن را تقویت کنید و دعا کنید. واقعاً جفای بزرگی است که بگوئیم در این چهل و چند سال کاری نشده، کشور در این چهل ساله با وجود همه مشکلات داخلی و خارجی پیشرفت‌های زیادی داشته است. از کارهای درست محکم دفاع کنید، البته در جاهایی هم که اشتباهی وجود دارد را مطرح کنید. مجلس مشکلاتی دارد، این خیلی بد است نماینده‌ای بگوید مجلس یک قانون به نفع مردم تصویب نکرده!؛ مالیات‌ها افزایش می یابد و گرانی‌ها را بیشتر می‌کنند؛ ما باید در این موارد با مردم همراهی کنیم. از کارهای اشتباه دفاع نکنید و اگر دفاع کنید دین و حوزه و روحانیت ضربه می‌خورد.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: مردم وقتی ببینند آنچه از زبان من بیرون می‌آید زبان دین است گوش می‌کنند، اما اگر ببینند دنبال این هستم که موقعیتی پیدا کنم یا برای خوشآمد فلان مسئول حرفی می‌زنم، فاصله می گیرند و حق هم دارند. این لباس را پوشیده‌ام تا برای دین کار کنم و خادم دین باشم.

وی با بیان این که حضور سه وعده در مساجد خیلی مهم است مخصوصاً در ماه رمضان، خطاب به مبلغان گفت: از مردم برای آمدن به مسجد دعوت کنید. بررسی کنید چرا برخی نمی‌آیند، دلیلش چیست؟؛ بروید دعوتشان کنید و آثار حضور در خانه خدا و مسجد را خصوصاً در ماه مبارک رمضان برای آنها بیان کنید، آرام آرم می‌آیند چون فطرتشان گرایش به این مسائل دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان خطاب به مبلغان گفت: تلاش کنید بر مرّ مسائل دین عمل کنید، منبر را محدود به خواب‌ها و کرامت‌های جعلی نکنید، اگر منبر یک طلبه لااقل یک آیه و چند روایت نداشته باشد، به منبر جفا کرده است. حتماً هر منبر متضمن آیات و روایات و سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) باشد، در کنارش هم مردم باید از مسائل مهم روز اطلاع داشته باشند. برای هر منبر مطالعه کنید، بدون مطالعه منبر رفتن شبهه حرمت دارد. در هر منبر یک بعدی از ابعاد اسلام را روشن کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه