English

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور:

نقش موثر روحانیت در ترویج فرهنگ درخت‌کاری

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به نفوذ روحانیت در میان مردم متدین ایران بر نقش مؤثر روحانیت در فرهنگ‌سازی کاشت نهال در کشور تأکید کرد و گفت: ما خواهان این هستیم که از ظرفیت روحانیت برای فرهنگ‌سازی کاشت درخت در کشور استفاده کنیم تا همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر ایرانی ۳ درخت در سال بکارد و شاهد کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال باشیم.

نقش موثر روحانیت در ترویج فرهنگ درخت‌کاری
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، عباسعلی نوبخت در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم که صبح امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی ۱۳۴.۴ میلیون هکتار از اراضی کشور را در قالب حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری مدیریت می‌کند، اظهار کرد: حفظ، احیا و توسعه پوشش گیاهی در هر کشور تضمین‌کننده امنیت زیستی آن کشور است.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات پژوهشکده مرکز پژوهش‌های مجلس ایران ششمین کشور تولیدکننده کربن است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در معاونت باغبانی خود توانسته با کمک مردم در نهالستان‌های بخش دولتی و خصوصی در کشور ۶۲ میلیون اصله نهال و در بخش منابع طبیعی هم نزدیک به ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه درخت به‌عنوان چتر سبز مهربانی خداوند می‌تواند سبب اتحاد بین اقوام مختلف کشور شود، گفت: برای این که ایران قوی و سرسبز داشته باشیم باید با کاشت درخت، امنیت زیستی خودمان را تضمین کنیم و در زندگی مردم آرامش ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما در کشور ۱۴ میلیون و ۳۷۵ هزار هکتار جنگل، و حدود ۳۰ میلیون هکتار بیابان داریم، گفت: برخی از استان‌ها از جمله استان قم در برخی از روزهای سال با ریزگردها مواجه هستند و اگر بتوانیم به کمک مردم نهال‌هایی که برای مقابله با بیابان‌زایی تولید کردیم را بکاریم بخش قابل‌توجهی از این ریزگردها را می‌توانیم واپایش کنیم.
نوبخت با بیان اینکه ما نزدیک به ۲ میلیون هکتار در بیابان‌ها درخت‌کاری انجام داده‌ایم، افزود: برخی افراد در دهه‌های گذشته سعی کرده‌اند که ناامیدی را در میان مردم ترویج کنند که ۴۰ سال است ایران خشک شده و قابل‌سکونت نیست تا مردم را دلسرد کنند درحالی‌که از نظر کارشناسی ما ۲۵۰ میلیمتر بارندگی در سال داریم و سالانه ۴۵۰ میلیارد مترمکعب باران در کشور می‌بارد که باتوجه‌به تبخیر و هدررفت آب، ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب برای استفاده در اختیار داریم.
وی با بیان اینکه برخی وزارت جهاد کشاورزی را محکوم می‌کنند که ما آب نداریم چرا این مقدار نهال کاشته می‌شود، گفت: هر نهال در سال ۲۰۰ لیتر آب نیاز دارد و اگر ما یک میلیارد درخت هم بکاریم برای آبیاری آن تنها به ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم؛ بنابراین اگر حکمرانی درست در این مسئله داشته باشیم طوری می‌توانیم مدیریت کنیم که امنیت زیستی کشور تأمین شود.
رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: طبق مطالعاتی که با استفاده از هوش مصنوعی انجام شده است اگر در چهار استان جنوب ایران جنگل‌کاری و درخت داری شود میزان بارندگی ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و درجه حرارت این استان‌ها بین دو تا سه درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد .
وی با اشاره به نفوذ روحانیت در میان مردم متدین ایران بر نقش مؤثر روحانیت در فرهنگ‌سازی کاشت نهال در کشور تصریح کرد و گفت: ما خواهان این هستیم که از ظرفیت روحانیت برای فرهنگ‌سازی کاشت درخت در کشور استفاده کنیم تا همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر ایرانی ۳ درخت در سال بکارد و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال را شاهد باشیم.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه