English

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

تبلیغ و تبیین رسالت بزرگ و روح حرکت حوزه‌های علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: تبلیغ و تبیین رسالت بزرگ و روح حرکت حوزه‌های علمیه است.

تبلیغ و تبیین رسالت بزرگ و روح حرکت حوزه‌های علمیه است
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیّه در نوبت صبح سیزدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، با قدردانی از برگزاری این اجلاسیه مهم و تشکر بابت حضور علما، اساتید و روحانیون در این اجلاسیه و نیز کمیسیون‌های چهارگانه، گزارشی از اقدامات و طرح و برنامه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه ارائه کرد.

وی با بیان این که مصوبات اجلاسیه‌های قبلی در حد وسع در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در خصوص امر تبلیغ آنچه در کمیسیون‌ها مطرح شده در مجموعه مباحث تبلیغ و برنامه‌هایی که همکاران ما در مدیریت و نهادهای تبلیغی دنبال می‌کنند، مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

وی تبلیغ و تبیین را رسالت بزرگ و روح حرکت حوزه‌های علمیه دانست و با بیان این که اصل مورد توجه شورا و مدیریت بوده و با توجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیاز به اهتمام بیشتر دارد، اظهار داشت: حق نهادها و حوزویان است که این مساله را از ما مسؤولان حوزه مطالبه کنند.

آیت الله اعرافی با استناد به آیه نفر، تبلیغ را از مهمترین رسالت‌های علما و روحانیت دانست و با تاکید بر این که رسالت حوزه فهم محققانه دین و تبیین حقایق دین است، اظهار داشت: وظیفه حوزه تربیت و تطبیق و پیاده سازی معارف و ارزش‌های الهی در جامعه است، در این منظومه فهم مجتهدانه و پیاده سازی دین، تبلیغ و ترویج و تربیت درست جایگاه مهمی دارد که همه باید به آن اهتمام ورزیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: از اصول مهمی که بر عهده ما و نهاد حوزه قرار گرفته، آن است که تبلیغ را به شکل جامع و فراگیر ببنیم و برای آن تدبیر کنیم، نهادهای مسؤول خود را در در برابر این قضیه باید مسؤول بدانند.

وی اضافه کرد: تبلیغ جامع همه قلمروهای محتوایی و ساحت های مورد نیاز از جمله اعتقادات، اخلاق، سبک زندگی و رفتاری را هدف گیری می‌کند؛ همه این ساحت‌های فردی و اجتماعی تقسیمی است که در تبلیغ جامع باید مدنظر قرار گیرد. ما از عمق روستا تا شهر و روستا و کشور و تا همه آفاق عالم باید مدنظر و مورد توجه نهاد دین و حوزه قرار گیرد.

اعرافی بیان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی آفاقی به روی ما گشوده که باید به همه آفاق توجه کنیم، نمی‌شود به بخشی بدون توجه به بخش دیگر پرداخت. برش‌های مذهبی، معنوی و انواع تقسیمات در مخاطبان قرار دارد که در نظام تبلیغ باید مدنظر قرار گیرد. همچنین شیوه‌های تبلیغ نیازمند توجه کافی است، هم باید از ابزارهای سنتی همچون منبر و روضه بهره بگیریم تا جدیدترین ابرازها و هوش مصنوعی و سایر شیوه‌های متنوع بهره بگیریم.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که تبلیغ جامع را باید مدنظر قرار دهیم، تبلیغ در نظامات حوزه را به مثابه روح برای همه نظام‌ها و بخش‌ها دانست و خاطرنشان کرد: تبلیغ بر همه نظامات و بخش‌ها باید سایه بیفکند، مدرس و تدریس ما باید نگاهی به تبیین و گره گشایی مسائل جامع داشته باشد.

اعرافی با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب پاسخگویی به سؤالات را نیازمند فهم محققانه دانست و گفت: اگر روزی تبلیغ را از سرچشمه آموزش و پژوهش جدا کردیم نمی‌تواند تبلیغ راهگشا و اثرگذار باشد؛ علامه طباطبایی مشکلات را شناخت و حکمت و تفسیر و قرآن را با اوج عقلی و حکمی و اجتهاد معطوف به مسائل درهم آمیخت.

اعرافی با تاکید بر این که پشتوانه تبلیغ باید فقاهت، اجتهاد و حکمت متعالی باشد، ابراز داشت: نظام آموزشی و پژوهشی و تربیتی باید همه بدانند ما برای خدا و رسالت‌های بزرگ الهی هستیم و در برابر نسل امروز و جهان امروز با این همه مساله و سؤال مسؤولیم و در برابر انقلاب اسلامی مسئولیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ضمن تاکید بر لزوم توجه به شیوه های جدید تبلیغی، افزود: منبر حسینی و روش‌های سنتی ما امروز هم همچنان راهگشا است، ذره‌ای از اصالت، عمق و ارزش آن نباید کاسته شود در عین حال صدها شیوه و روش جدید وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تهیه طرح جامع برای مسائل تبلیغی در حوزه بعد از فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب خبر داد و گفت: در مجموعه طرح های حوزه بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه مباحث تبلیغی، طرح جامعی در حوزه تهیه شده است که در آن به ابعاد مهمی توجه شده است که جزییات آن تقدیم عزیزان و ارائه خواهد شد.

اعرافی در پایان بر همبستگی عمیق حوزه‌های علمیه و روحانیت با جبهه مقاومت و حزب الله و مردم مظلوم غزه تاکید و آرزو کرد خدای متعال آنها را در برابر رژیم غاصب صهیونیستی توفیق عطا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه