English

مدیر منابع آب قم:

افت سالانه یک و نیم متر سطح آب‌های زیرزمینی قم

مدیر منابع آب قم گفت: با ادامه خشکسالی و افزایش برداشت از سفره‌های زمینی، سالانه شاهد افت یک تا یک و نیم مترمربع از سطح آب‌های زیرزمینی این استان هستیم.

افت سالانه یک و نیم متر سطح آب‌های زیرزمینی قم
به گزارش خبرگزاری موج استان قم

، مجید طهوری متین روز چهارشنبه در گفت‌وگویی از ابتدای سال آبی جدید میانگین بارش در استان قم در مقایسه با بلندت ۶۲ درصد کاهش‌یافته است که این پدیده به نوبه خود در افزایش برداشت از سفره‌های زیرزمینی دخیل است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین درجه دمای استان قم نیز به‌خاطر تغییرات اقلیمی در مقایسه با سال‌های اخیر بین یک تا یک ونیم درجه افزایش‌یافته که در افزایش تبخیر آب‌های رو سطحی موثر است.

مدیر منابع آب قم با اشاره به روند شناسایی و پلمب چاه‌های غیرمجاز، اظهار داشت: فرایند رسیدگی به چاه‌های غیرمجاز به‌خاطر ضرورت هماهنگی با دستگاه‌های قضایی و انتظامی طولانی است؛ ولی در شهرستان کهک تجربه خوبی در احصا و پلمب چاه‌های غیرمجاز از ابتدای امسال صورت‌گرفته که این رویه در شهرستان جعفرآباد نیز دنبال خواهد شد.

شهر کهک در جنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا شهر قم حدود ۳۰ کیلومتر است؛ شهرستان کهک از ۲ بخش مرکزی و فردو تشکیل شده ‌است.

جعفرآباد با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد.

طهوری متین اضافه کرد: بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌های غیرمجاز به‌شدت به منابع زیرزمینی استان قم طی سال‌های گذشته آسیب رسانده است.

وی با درخواست از مردم جهت اطلاع‌رسانی از موارد فعالیت چاه‌های غیرمجاز، یادآور شد: آب به‌عنوان یک منبع خدادادی متعلق به عموم مردم است و بهره‌برداری از چاه‌های انفرادی علاوه بر آسیب جبران‌ناپذیر به منابع حیاتی، سوءاستفاده از منابع عمومی است.

مدیر منابع آب قم، ادامه داد: به‌خاطر کاهش پتانسیل آبدهی در سدهای پیرامون استان قم بر اثر کاهش بارندگی‌ها، تخصیص حقابه‌ها به قم نیز با مشکلاتی همراه است.

وی اظهار داشت: در سال آبی جاری طبق برنامه مدیریت منابع و مصارف سدهاباتوجه به کاهش حجم مفید ذخیره سدکوچری تخصیص اب شرب قم از محل سدکوچری ۸۸ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است که این میزان نسبت به سال آبی گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه