English

آملی لاریجانی:

شخصیت علامه طباطبایی مجموعه‌ای بی‌نظیر از فکر و عمل است

رئیس تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی‌های فکری، روحی، معنوی و تربیتی علامه طباطبایی‌(ره) گفت: شخصیت ممتاز آن عالم ربانی، مجموعه‌ای بی‌نظیر از فکر و عمل می‌باشد.

شخصیت علامه طباطبایی مجموعه‌ای بی‌نظیر از فکر و عمل است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه در کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی‌(ره) در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام کاظم‌(ع) قم طی سخنانی شخصیت عرفانی علامه طباطبایی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: کتاب انسان این شخصیت بزرگ، با مضامین بسیار عالی و مشتمل بر معارف قرآن است.

وی بیان داشت: این کتاب شامل سه رساله تحت عنوان‌های انسان قبل از دنیا، انسان در دنیا و انسان بعد از دنیا است.

آملی لاریجانی در ادامه افزود: رساله بعد از دنیا مملو از معارف معادی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تفسیرالمیزان به عنوان شاخص‌ترین اثر علامه طباطبایی را دریایی از معارف‌الهی توصیف کرد و یادآور شد: کتاب رسائل علامه نیز چه رسائلی که در بحث‌های منطقی و چه رسائلی که در مباحث توحیدی است، حائز اهمیت می‌باشد.

وی برهان آیت‌الله طباطبایی را ابداع ذکر کرد و گفت: علامه با یک مقدمه‌های کوتاهی از صرف اصالت وجود استفاده کرده‌است که نخستین مساله‌ای که به آن می‌رسیم وصول به ذات حق است.

آملی لاریجانی اظهار کرد: این برهان بسیار قوی و دقیق است که فهم آن با استدلال‌ها و برهان‌های موجود در شرق و غرب قابل توجه است.

رئیس تشخیص مصلحت نظام، اعتباریات مرحوم علامه طباطبایی را مورد توجه قرار داد و گفت: اعتباریات علامه در کتاب‌های مختلف مانند رساله اعتباریات عربی، اصول فلسفه، حاشیه کفایه، المیزان و کتاب انسان پراکنده‌است.

وی یادآور شد: شاید اصل بحث اعتباریات از علامه طباطبایی نباشد، استاد ایشان، مرحوم محقق اصفهانی‌(ره) در آثار مختلف در بحث‌های ملکیت، وضع و جعل احکام همین فکر اعتباری را به صورت دقیق‌تر دارد.

وی با بیان اینکه این مسائل یک فکر از صدها فکر علامه به شمار می‌آید گفت: جز عنایت‌های خاص الهی نیست که یک انسانی مانند علامه طباطبایی در فقه، اصول و فلسفه نزد استادان بزرگ حضور پیدا کند و با مشکل‌های فراوانی که در زندگی داشته، مشغول تالیف آثاری مانند تفسیر المیزان شود.

آملی لاریجانی گفت: در میان همه مطلب‌هایی که علامه طباطبایی در تفسیر، فلسفه، اصول و رساله‌های تک نگاشت خود بحث کرده، معرفت نفس از همه مهم‌تر است.

کنگره بین المللی علامه طباطبایی به همت مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از نهادهای فرهنگی و اجرایی کشور، همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی(ره) ترتیب یافته‌است.

این کنگره تا فردا پنجشنبه ادامه خواهد داشت و کمیسیون‌های تخصصی کنگره با عناوین: قرآن و حدیث،حکمت نظری،حکمت عملی، فقه و اصول،کلام و ادیان،اخلاق و عرفان و زن و خانواده از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۴۵ با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه