English

آیت الله فاضل در دیدار جمعی از علمای اهل‌سنت روسیه تبیین کرد:

ادله تاسیس نظام جمهوری اسلامی

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با بیان این که یکی از ادله تأسیس نظام جمهوری اسلامی ما همین آیه شریفه است که می‌فرماید دین باید بر بشر حکومت کند و غیر از دین هیچ قدرت دیگری حقّ حکومت بر بشر ندارد.

ادله تاسیس نظام جمهوری اسلامی

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از علمای اهل‌سنت روسیه که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد در سخنانی گفت: خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم در سوره مبارکه روم آیه ۳۰ «‌ فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیمُ»، پیامبر اکرم را مکلف به این تکلیف می‌کند که تمام توجه و نگاه خودت را متوجه دین کن. یعنی همه فکر، اندیشه، روش و عمل خود را بر مبنای دین قرار بده.

وی با بیان این که سوال این است مقصود خداوند از این تکلیف به پیامبر(ص) که خود آورنده‌ی این دین از طرف خداست و به همه این دین توجه دارد و همه زندگی‌اش را برای این دین قرار داده چیست؟ در جواب بیان داشت: این تکلیف اختصاص به پیامبر ندارد، بلکه برای همه انسان‌ها تا قیامت است. هر مسلمانی مکلف است که در همه ابعاد شخصی، خانوادگی و اجتماعی، معیار و شاخص اصلی زندگی خود را دین قرار بدهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نکته دوم اینکه مراد از این دین به قرینه آیه‌ «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ‌« فقط دین اسلام است. یعنی بشر فقط باید به دین اسلام توجه داشته باشد و همه امورش را بر طبق دین اسلام تنظیم کند. چرا که این دین حنیف است یعنی فقط تمایل به حق، تمایل به خیر، تمایل به نیکی و نور دارد، دین ما همه‌اش حق، نور و خیر است. یک جای از دین را پیدا نمی‌کنیم که با منطق عقل ناسازگار باشد.

آیت الله فاضل ادامه داد: یعنی در حقیقت دلیل آن تکلیفی که اول آیه خدا به پیامبر و به همه انسان ها می‌فرماید که همه توجه‌تان فقط به دین باشد این است که انسان باید دنبال حق‌، نیکی و پاکی و همه خوبی‌ها باشد. کلمه حنیفاً یعنی تمام خوبی‌ها در دین وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بعد با بیان «‌فطرة الله التی فطر الناس علیها» می‌خواهد بفرماید اعتقادات، احکام و اخلاقی که در این دین وجود دارد تمام مطابق فطرتی است که انسان بر اساس آن فطرت آفریده شده گفت: این‌آیه خیلی مهم است. یعنی خدا می‌فرماید من که یک دینِ کاملِ مطابق با فطرت انسانی برای شما فرستادم، دلیل بر این است که انسان باید آن را در رأس همه امور زندگی‌اش قرار بدهد. در پایان آیه نیز خدا می‌فرماید «‌ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیمُ‌» یعنی آن دینی که قیمومت‌، سرپرستی و حکومت بر شما را باید داشته باشد همین دین اسلام است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با بیان این که یکی از ادله تاسیس نظام جمهوری اسلامی ما همین آیه شریفه است که می‌فرماید دین باید بر بشر حکومت کند و غیر از دین هیچ قدرت دیگری حقّ حکومت بر بشر ندارد افزود: تقاضای من از شما این است که روی همین آیه دقت و فکر کنید و در هر جایی که هستید آن را با مسلمین دیگر در میان بگذارید. این آیه خط اصلی زندگی و روش زندگی عزت‌مندانه را به انسان یاد می‌دهد.

وی افزود: این مرکز فقهی مرحوم آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی تأسیس کردند، یکی از مراکز بسیار مهم تحقیقی و پژوهشی پیرامون همه ابعاد دین است. از نقاط مختلف دنیا پرسش‌های فراوان دینی اعم از اعتقادات، احکام، اخلاق، سیاست، اقتصاد و هر چه هست به دست ما می‌رسد و پژوهشگران و اساتید درباره آنها تحقیق می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه