English

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم:

دخالتی در کار متولیان موقوفات نداریم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: اگر موقوفه متولی داشته باشد در کار متولی هیچ دخالتی نخواهیم داشت و دخل و تصرفی از سوی اوقاف نسبت به موقوفه ایجاد نمی شود.

دخالتی در کار متولیان موقوفات نداریم

به گزارش خبرگزاری موج قم، حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری روز دوشنبه درنشست خبری به مناسبت دهه وقف درامامزاده موسی مبرقع(ع) افزود: علاوه براین ،وقف‌هایی نیز وجود دارد که در اوقاف ثبت نشده‌است،چون بسیاری از مردم وقف‌هایی می‌کنند که از خودشان متولی در نظر می‌گیرند.

وی بیان کرد: ممکن است وقفی صورت بگیرد که در اوقاف ثبت نشود اما در این صورت ممکن است گردانندگان برای امور اداری و تغییر و تحولات آن موقوفه با مشکل مواجه شوند لذا به مردم توصیه می شود از همان ابتدا وقف را در اداره کل اوقاف ثبت کنند و با این کار ، محدودیتی برای مردم در امور موقوفه ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: اگر موقوفه متولی داشته باشد در کار متولی هیچ دخالتی نخواهیم داشت و دخل و تصرفی از سوی اوقاف نسبت به موقوفه ایجاد نمی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم گفت: اگر وقف ثبت شود موظف به حراست از موقوفه می‌شویم و نظارت خواهیم داشت که درآمدهای موقوفه در نیت واقف هزینه شود.

وی ادامه داد: یکی از کارهای پرحجم در طول سال اجرای نیت واقفان است و هر موقوفه‌ای با توجه به وقف نامه‌ و هر آن چه واقف نیت کرده باشد در همان جهت هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به سرفصل های فعالیت‌های یک‌سال اخیر اداره کل اوقاف و امور خیریه قم گفت: کمک به مساجد در جهت تعمیرات و تجهیزات آنها از طریق اوقاف قم انجام و در دارو و درمان مستمندان در یکسال گذشته نیز بیش از ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده‌است.

اسکندری گفت: در اموری از جمله تهیه جهیزیه و کمک به ازدواج، کمک به دانش آموزان بی بضاعت در قالب مهر تحصیلی، کمک به زائران امام رضا(ع) و کربلای معلا، مساله سوخت زمستانی و پرداخت قبض گاز مستمندان، آزادی زندانیان، کمک به روضه خوانی امام حسین(ع) و برپایی موکب‌های زائران اربعین در یکسال گذشته بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده‌است.

وی گفت: دبیرخانه دائمی بخش معارفی مسابقات بین المللی قرآن در قم مستقر شده و هر سال برگزاری این بخش با اداره کل اوقاف و امور خیریه است.

وی گفت: هفته وقف در سال‌های گذشته همزمان با ۲۸ صفر و رحلت پیامبر(ص) بود و بدلایلی آن زمان به لحاظ شلوغی کار برای مردم و مسوولان اوقاف شرایط به گونه‌ای نبود که به خوبی بتوان برنامه‌های این هفته را برگزار کرد.

اسکندری افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی زمان دهه وقف از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) به ولادت آن حضرت منتقل شد و این کار جای تقدیر از اعضای شورا و رئیس جمهور به عنوان رئیس شورا دارد.

وی ابراز داشت: در دهه وقف مراسمی روز پنجشنبه هفته جاری با پیام‌تصویری آیت الله جوادی آملی و سخنرانی آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی برگزار می‌شود و در آن گزارشی از فعالیت های اوقاف قم داده شده و برخی دست اندرکاران وقف نیز تجلیل می‌شوند.

وی گفت: در این دهه در ۲ امامزاده سید علی و موسی مبرقع ۲ پایگاه درمانی با حضور پزشکان و ارائه دارو و درمان را خواهیم داشت و در روز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در ۲۰ نقطه از شهر نان رایگان توزیع می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار داشت: در این دهه همچنین توزیع بسته‌های معیشتی در سه بقعه امامزاده را خواهیم داشت و شاهد آزادی ۱۷ زندانی با مبلغی معادل چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل موقوفه شیخان قم خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این دهه غبار روبی در ۲۰ نقطه از بقاع متبرکه استان برگزار می شود و زنگ انشا با موضوع وقف در هفت مدرسه از مدارس استان به صدا در خواهد آمد ضمن این که شاهد برپایی ایستگاه‌های "همه واقف باشیم" در نمازجمعه های استان و برخی بقاع متبرکه خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه