English

مرکز جامع سرطان قم می‌تواند یکی از قطب‌های درمان سرطان کشور باشد

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با اجرای طرح مرکز جامع سرطان قم یکی از قطب‌های سرطان در کشور فعال خواهد شد.

مرکز جامع سرطان قم می‌تواند یکی از قطب‌های درمان سرطان کشور باشد

به گزارش خبرگزاری موج قم، کوروش دالوندی روز جمعه در گفت‌وگویی ضمن اعلام این خبر افزود: این طرح جز مصوبه‌های نخستین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح یکی از قطب‌های سرطان در کشور فعال خواهد شد گفت: این طرح در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی شهید بهشتی قم با مساحت ۱۶ هزار و ۴۴۲ مترمربع در حال اجرا است.

وی در ادامه افزود: زیربنای مفید آن بدون احتساب موتورخانه ۱۵ هزار و ۸۴۲ مترمربع است.

دالوندی با تاکید بر اینکه این طرح مختص درمان سرطان است خاطرنشان کرد: طرح مذکور شامل ۱۸ تخت داخلی، ۳۵ تخت جراحی، ۲۶ تخت بستری پیوند مغز استخوان، ۱۲ تخت بستری مراقبت‌های ویژه، ۳۵ تخت بستری شیمی درمانی، ۱۲ تخت بستری کودکان سرطانی، هفت تخت اورژانس، ۳۰ تخت شیمی درمانی سرپایی همچنین سه تخت ویژه بستری یُد درمانی است.

وی ادامه داد: برای توسعه این طرح نیز ۶ تخت بستری سرپایی حمایتی تسکینی در نظر گرفته شده، که با احتساب آن در مجموع ۱۶۴ تخت خواهد داشت.

معاون علوم پزشکی قم همچنین اضافه کرد: برای این طرح، پنج اتاق عمل در نظر گرفته شده که چهار اتاق در بخش جراحی و یک اتاق نیز در بخش پیوند مغز استخوان قرار دارد.

وی افزود: بخش‌های تصویربرداری نیز شامل سی. تی.اسکن، اِم.آر.آی، رادیوگرافی دیجیتال، ماموگرافی و سونوگرافی است.

دالوندی ادامه داد: تجهیزات توانبخشی در نظر گرفته شده نیز شامل برق درمانی، حرکت درمانی، آب درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی می‌باشد.

وی یادآور شد: قسمت پزشکی هسته‌ای این طرح نیز از تشخیص و شناسایی تومورهای سرطانی، سنجش تراکم استخوان، درمان سرطان‌های تیروئید، لوله‌گذاری مجاری و مشاهده درونی تشکیل شده است.

معاون علوم پزشکی استان با بیان اینکه عملیات اجرایی نخستین مرحله طرح پس از انجام مناقصه و انتخاب پیمانکار در نیمه سال قبل آغاز شد افزود: هزینه ابتدایی که برای این طرح در نظر گرفته شده، ۵۰۰ میلیارد ریال است، ۳۸۰ میلیارد ریال آن واریز شده، و هم اکنون با همین مبلغ طرح را انجام می‌دهیم.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم، برای تکمیل طرح به بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته باشیم.

این مقام علوم پزشکی استان با بیان اینکه هزار میلیارد ریال این مبلغ برای مرحله نخست طرح است گفت: مرحله نخست تا ۱۴۰۳ و کل طرح نیز تا ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: پذیرش بیمار و ارائه خدمات به بیماران تنها در صورت اتمام کل طرح امکان‌پذیز است.

معاون علوم پزشکی قم با بیان اینکه هم اکنون در این استان ۲ مرکز شامل یک مرکز دولتی و یک مرکز خصوصی به بیماران سرطانی خدمت می‌دهند گفت: مرکز دولتی به دستگاه‌های پیشرفته و جدید و با کیفیتی مجهز است، هزینه فوق‌العاده ارزان‌تری نیز دارد.

معاون علوم پزشکی قم در بخشی از سخنان گفت: در آینده نزدیک با تعداد قابل توجی از بیماران سرطانی مواجه خواهیم شد، به همین علت برای پیشگیری، درمان و رسیدگی به بیماران باید تمهیدهای لازم اتخاذ شود.

وی اظهار کرد: سرطان یک بیماری طولانی، مزمن و هزینه‌بر است، فارغ از درگیر شدن شخص بیمار، خانواده او نیز به دلیل هزینه‌های سنگین، متاثر می‌شوند.

وی سرطان را دارای روش‌های درمانی متعدد دانست و افزود: بسیاری از بیماران ناچار هستند، برای درمان‌های خاص مانند پیوند مغز استخوان، به تهران مراجعه کنند.

وی در عین حال ظرفیت‌های بالای استان در درمان سرطان را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به شرایطی که در قم بوده، در گذشته تعدادی از بیماران سرطانی برای درمان به این استان می‌آمدند، ولی چون درمان به صورت کامل انجام نمی‌شد، مسئولان به این نتیجه رسیدند قطب سرطان در قم احداث شود.

معاون علوم پزشکی قم همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اقدام‌هایی که برای پیشگیری از سرطان صورت گرفته نیز گفت: متاسفانه مساله اساسی موضوع پیشگیری است، سال‌هاست در نظام بهداشت و سلامت کشور روش‌های پیچیده‌ای برای جلوگیری از سرطان به کار گرفته می‌شود.

وی از غربال‌گری به عنوان یکی از طرح‌های پیشگیرانه یاد کرد و گفت: غربال‌گری در بخش دولتی انجام می‌شود، و بخش خصوصی اقدامی در این زمینه نمی‌کند.

وی گفت: غربال‌گری سرطان به‌ویژه سرطان‌هایی که بیشترین مبتلا را دارند، موفقیت‌آمیز بوده است.

معاون علوم پزشکی قم همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تعداد بیماران سرطانی در استان همچنین سرطان‌هایی که شیوع بیشتری دارد نیز گفت: سالانه ۲۰۰۰ بیمار سرطانی برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می‌کنند، سرطان دستگاه گوارش در مردان، و سرطان سینه در بانوان نسبت به سایر سرطان‌ها شایع‌تر است.

معاون علوم پزشکی قم در بخشی از سخنان آلودگی هوا و ناسالم بودن مواد غذایی را ۲ عامل اصلی برای ابتلا به سرطان خواند و گفت: همه باید به موضوع سلامت مواد غذایی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی نگاه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه علوم پزشکی فقط ۲۰ درصد این مسئولیت را عهده‌دار است گفت: ۸۰ درصد دیگر به عهده دیگر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف همچنین مردم و افراد جامعه است.

دالوندی بیان کرد: در خصوص افزودنی‌ها، سموم و مواد شیمیایی که در خوراکی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد باید نظارت سختگیرانه‌ای اعمال شود، نگذاریم عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب در بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب سلامت مردم را با خطر مواجه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه