English

اعلام نرخ کرایه و بهای خدمات تاکسی و اتوبوس در قم برای سال ۱۴۰۱

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم از اعلام نرخ کرایه و بهای خدمات تاکسی و اتوبوس در قم برای سال ۱۴۰۱ خبر داد.

اعلام نرخ کرایه و بهای خدمات تاکسی و اتوبوس در قم برای سال ۱۴۰۱

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید محمدحسین دهناد امروز در بیست و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به اخذ مجوز افزایش نرخ پیشنهادی کرایه انواع خودروهای فعال در حوزه حمل‌ونقل و بار و مسافر درون‌شهری سازمان تاکسیرانی اظهار داشت: قیمت‌گذاری تعرفه بهای خدمات در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی دارای دو بعد بوده که یکی از آن‌ها توجه به معیشت و توان پرداختی شهروندان است.

وی در نظر گرفتن سهم سازمان تاکسیرانی را در سفرهای درون‌شهری ۱۴ درصد دانست و ابراز کرد: نباید هزینه سنگینی به مردم بابت سفرهای درون‌شهری تحمیل شود، اما از یک‌طرف خانواده ۵۰ تا ۶۰ هزار نفره در سازمان تاکسیرانی که شامل رانندگان خودروهای باری و مسافر از این نرخ‌گذاری امرارمعاش می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم از بررسی دقیق  استهلاک خودرو، سوخت و هزینه‌های جاری توسط کمیسیون خبر داد و تأکید کرد: با وجود تمام افزایش قیمت‌ها، در نگهداری خودرو نمی‌توانیم آن را در نرخ کرایه‌ها لحاظ کنیم و برای برقراری تعادل در سیستم‌های مختلف مانند بار، تاکسی‌های خطی و گردشی ۳۰ درصد افزایش نرخ را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: کمترین نرخ کرایه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰۰ تومان بوده که به ۳۵۰۰ تومان و در بعضی از خطوط به ۳ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

دهناد تعداد خودروهای حمل بار را ۴ هزار خودرو اعلام کرد و گفت: با توجه به وجود تاکسی‌بار، از امسال نرخ حمل بار نیز به‌صورت مجزا محاسبه‌شده و برای سال ۱۴۰۱ برای آن نرخ‌گذاری انجام‌شده و مبالغ مختلفی پیشنهاد داده‌شده و برای نرخ حمل بار نیز ۳۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته‌شده است.

وی در خصوص این لایحه توضیح داد: در لایحه قبل، ارتباط بین مردم و ناوگان تاکسیرانی موردتوجه قرار گرفت، اما در این لایحه ارتباط بین ناوگان با شرکت‌های حمل‌ونقلی و سازمان است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم علت و مطرح کردن لایحه افزایش نرخ در ناوگان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی را در این زمان تشریح کرد و گفت: تعیین نرخ در مشخص شدن بودجه سازمان‌ها تأثیر داشته و این نرخ مبنای بودجه‌ریزی در سال آینده قرار  خواهد گرفت.

وی نرخ خدماتی که سازمان به شرکت‌های حمل‌ونقلی ارائه می‌دهد را بیان کرد و افزود: نرخ خدماتی که سازمان‌ها به رانندگان ارائه می‌دهند، در حدود ۲۵ درصد افزایش داشته تا خدماتی که سازمان به رانندگان صورت می‌گرفت، از این به بعد شرکت‌ها و دفاتر پیشخوان با ۱۰ درصد کاهش ارائه دهند.

دهناد نحوه نرخ‌گذاری را این‌گونه تشریح کرد: بخشی از نرخ‌ها را وزارت کشور مشخص کرده و ساختار معینی دارد و بخشی از آن مربوط به حمل‌ونقل بار و شرکت‌هایی که در این ناوگان فعالیت کرده، می‌شود و بخشی هم حمل مسافر بوده و تعرفه‌ها عددی است که رانندگان باید پرداخت کنند که با افزایش ۲۰ درصد و ۳۳ درصد مشخص‌شده است.

وی رویکرد سازمان را بر اساس خودکفایی شرکت‌ها دانست و یادآور شد:  معدل افزایش نرخ حدود ۲۷ درصد مشخص‌شده که اگر شرکت‌ها و دفاتر پیشخوان این خدمات را ارائه دهند این نرخ ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: باید امکان پرداخت الکترونیکی برای رانندگان تا سال آینده فراهم شود و در اتوبوس‌رانی تا یک ماه آینده کامل می‌شود.

وی همچنین لایحه اخذ مجوز تعرفه بهای خدمات سال ۱۴۰۱ سازمان اتوبوس‌رانی را نیز تشریح کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های ناوگان اتوبوس‌رانی مالکیت شهرداری بر این ناوگان بوده و نگاه حمایتی برای این ناوگان دیده‌شده است.

دهناد هزینه جابه‌جایی یک مسافر بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خودرو و استهلاک خودرو را  ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش نرخ کرایه اتوبوس در سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است و در واقع یک‌سوم هزینه‌های جاری است.

وی هزینه واقعی جابه‌جایی مسافر را عددی حدود ۱۵ هزار تومان دانست و اظهار داشت: با توجه به نگاه حمایتی که از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ناوگان اتوبوس‌رانی داریم، در اکثر ۲۳ خط ناوگان اتوبوس‌رانی پرداخت از طریق قم کارت و از مبلغ یک هزار و ۵۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم ادامه داد: در این افزایش نرخ، پرداخت نقدی نیز از دو هزار تومان به ۳ هزار تومان افزایش پیداکرده است، اما با توجه به ضریب نفوذ خوبی که قم کارت در بین شهروندان پیداکرده است و تقریباً نسبت ۳ به یک داشته و اکثر شهروندان نرخ ۱۵۰۰ را پرداخت می‌کنند.

وی نرخ خطوط پیرامون حرم را نیز ۵۰۰ تومان عنوان و تصریح کرد: برای خطوط برون‌شهری و مینی‌بوس نیز تغییراتی خواهد داشت.

دهناد افزایش نرخ خودروهای برقی را نیز مطرح کرد و گفت: این افزایش قیمت با وجود هزینه‌های آن بسیار ناچیز بوده و ما به آستان مقدس پیشنهاد دادیم که خودرو را در اختیار خدام افتخاری قرار دهیم تا بتوانیم بدون هزینه جابه‌جایی مسافران را در مسیرهای پیاده راه انجام دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر قم تصریح کرد: باید پرداخت الکترونیکی به مجتمع‌های فرهنگی نیز تسری داده‌شده تا بتوانیم افزایش بازدید داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید کارت‌های هوشمند دانشجویی و دانش‌آموزی برای خدمات شهری در نظر گرفته شود و همچنین برای اصناف نیز کارت ویژه و کارت‌های فصلی تعریف کنیم تا کسانی از استفاده بیشتری از کارت دارد از خدمات شهری با نرخ پایین‌تری استفاده کنند.

دهناد از تعریف کارت‌های بلندمدت و فصلی در حمل‌ونقل عمومی خبر داد و گفت: کسانی که از حمل‌ونقل عمومی بیشتر استفاده می‌کنند می‌توانند  نرخ پایین‌تری از ۱۵۰۰ نیز پرداخت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه