English

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه توزیع آگهی دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی به نشریات را برعهده دارد/ رسالت توزیع آگهی‌های شهرداری به عنوان نهادی عمومی بر عهده ارشاد اسلامی است

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه توزیع آگهی دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی به نشریات را برعهده دارد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه توزیع آگهی دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی به نشریات را برعهده دارد/ رسالت توزیع آگهی‌های شهرداری به عنوان نهادی عمومی بر عهده ارشاد اسلامی است

محمد جواد محرابی در گفتگو با خبرگزاری موج از قم، با اشاره به وظایف قانونی در توزیع آگهی‌ها به نشریات و مطبوعات اظهار داشت: بند 5 از ماده 2 قانون، اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌ها را به طور صریح مشخص کرده است.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: براساس قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه توزیع آگهی دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی به نشریات را برعهده دارد و در استان‌ها نیز به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی عنوان کرد: در برهه‌ای برخی نهادها با این تعریف که دستگاه دولتی نیستیم سعی می‌کردند خود را از این قانون مستثتی کنند و زیر بار این تکلیف نروند، به همین دلیل یک شکایتی به دیوان عدالت اداری برده شد و بعد از بررسی، دیوان دوباره بر این قانون تصریح کرد.

محرابی بیان کرد: رسالت توزیع آگهی‌های شهرداری به عنوان نهادی عمومی نیز بر عهده ارشاد اسلامی است و شامل حال این قانون می‌شود و موظف هستند از طریق ارشاد آگاهی‌ها را جهت توزیع ارائه دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آگهی مهم‌ترین پشتوانه مالی نشریات به شمار می رود دستگاهها ممکن است به عنوان یک امتیاز آن را در نظر بگیرند و باید در این باره نظارت اتفاق بیفتد تا توزیعی عادلانه اتفاق بیفتد.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: رسانه‌های ما در شرایط اقتصادی نتوانستند خود را ارتقا دهند و اقتصاد رسانه را حفظ کنند و بخش زیادی از کمک‌ها از طریق آگهی‌ها تامین می‌شود، لذا قانون گذار این تکلیف را قرارداده است که رسالت توزیع آگهی بر عهده ارشاد باشد و این امر دلایلی دارد.

وی گفت: یکی از علل مهم این است که نظارتی بر نحوه توزیع آگهی وجود داشته باشد و شفاف‌سازی و عدالت در توزیع تحقق یابد، چرا که توزیع از طریق ارشاد دارای فرآیندی کاملا شفاف است و اطلاعات روی سامانه قرار دارد و می‌توان نظارت و در صورت تخلف، آگهی ها را تعلیق و قانون را براساس نظام توزیع هدفمند اجرایی کرد.

محرابی افزود:این مساله عین قانون است و از طریق عالی‌ترین مقام ابلاغ و به دستگاهها اعلام شده است و همه نهادها حتی نهادهای عمومی موظف به توزیع آگهی‌ها از طریق ارشاد هستند.

وی عنوان کرد:توزیع آگهی از طریق فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب در نظر گرفته شدن یک چارچوب و اشل پرداختی می‌شود و قانون گذار برای هر کادر هزینه‌ای را در نظر می‌گیرد که کمک به اقتصاد نشریه می‌شود.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار داشت: اگر اختیار توزیع آگهی در دست دستگاهها باشد از یک تعرفه ثابت پیروی نمی‌کنند و ممکن است رقم ناچیزی را برای آگهی در نظر بگیرند و حتی دستگاه دولتی به پایین‌ترین قیمت این آگهی را منتشر کند و رقابت ناسالمی ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: حتی ممکن است نشریه بخواهد قیمت را بشکند در حالی که قانون گذار اجازه نداده است کمتر از اشل پرداختی، نرخی تعیین شود، این سیستم در تمرکز و ساماندهی آگهی‌ها عین قانون است و تخاف از آن موجب برخورد قانونی می‌شود.

محرابی عنوان کرد: سازمان‌های نظارتی نیز به دستگاههای دولتی تذکر داده‌اند و دستگاهها حق ندارند خلاف این چارچوب، پرداختی برای آگهی داشته باشند و باید براساس رویه‌ وزارت ارشاد باشد و به غیر از این، برخلاف قانون است.

وی خاطرنشان کرد: عمل به این قانون به صلاح نشریات و مطبوعات است، به شرط اینکه همه از قانون تمکین کنند و البته قانون گذار سعی کرده پارامترهایی را برای تخلفات بگذارد.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: اگر نشریه‌ای از قانون تخلف کند، آگهی‌ها به مدت سه ماه قطع می‌شود و اگر برتخلف اصرار کند تمام حمایت های وزارت ارشاد قطع شده و اگر باز هم تمکین نکند فراتر از این برخورد می‌شود.

وی گفت: این قوانین در نهایت به نفع نشریات است و امیدواریم با همراهی دستگاههای اجرایی و نشریات بتوانیم نظمی به وضعیت توزیع عادلانه آگهی‌ها بدهیم و برکات آن نصیب همه نشریات و مطبوعات شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه