English

دامنه پاکسازی ها در ترکیه به دادگاه قانون اساسی هم رسید

در ادامه پاکسازی های گسترده در دستگاه های مختلف دولتی ترکیه، ۵۶ نفر هم در دادگاه قانون اساسی ترکیه از کار برکنار و شماری از این افراد نیز دستگیر شدند.

دامنه پاکسازی ها در ترکیه به دادگاه قانون اساسی هم رسید

به گزارش خبرگزاری موج، دولت آنکارا به دنبال کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه گذشته، با اعلام سه ماه حالت فوق العاده در کشور و با استناد به اختیارت وسیعی که از قانون حالت فوق العاده در دست گرفته است، عملیات پاکسازی گسترده ای را علیه گروه گولن در تمامی نهادهای دولتی شروع کرده است.

شبکه خبرترک روز شنبه اعلام کرد در بین کسانی که در دادگاه قانون اساسی از کار برکنار شده اند ۲۰ تن از گزارشگران دادگاه قانون اساسی به چشم می خورد و تاکنون بیش از ۲۰ تن از افرادی که به ظن ارتباط با گروه گولن از کار برکنار شده اند، توسط پلیس دستگیر شده اند. گفته می شود، محافظ اصلی ذهتی اسلان رئیس دادگاه قانون اساسی ترکیه نیز از دستگیر شدگان هستند. در دو هفته ای که از کودتای نافرجام می گذرد، نزدیک به ۷۰ هزار تن از کارمندان، نظامیان و ماموران امنیتی دولتی ترکیه از کار برکنار شده اند که به گفته وزیر کشور بیش از ۱۸ هزار تن از آنها دستگیر و بیش از ۹ هزار تن نیز از همین افراد بازداشت و روانه زندان شده اند. البته پاکسازی ها محدود به دولت نیست، رسانه ها، اصحاب رسانه ای، روزنامه نگاران، شرکتها، بنیادها و بنگاههای آموزشی، تجاری، مالی، اجتماعی مرتبط با گروه گولن نیز دم تیغ می باشند و تاکنون ۱۵ دانشگاه وقفی، افزون بر ۳۰۰ موسسه سلامت، خوابگاه دانشجویی، مدرسه، شبکه های تلویزیونی، رادیو و روزنامه و مجله نیز تعطیل و اموال شماری از آنها مصادره شده است. در این میان بیش دهها روزنامه نگار و خبرنگار مرتبط با گروه گولن و یا به ظن همکاری با این گروه دستگیر و کارت خبرنگاری ۳۰۰ نفر نیز باطل شده است. اما بیشترین پاکسازی در وزارت آموزش ملی صورت گرفته و شمار افرادی که از وزارتخانه اخراج و یا تعلیق خدمت شده اند به بیش از ۴۳ هزار نفر می رسد که افزون بر ۲۰ هزار تن از آنها را آموزگاران تشکیل می دهد.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه