English

جنگ عراق به خشونت‌های فرقه‌ای در عراق و منطقه منجر شد

رهبر حزب کارگر بریتانیا گفت که جنگ عراق به خشونت‌های فرقه‌ای در عراق و در منطقه و همچنین به تهدید امنیت دیگر نقاط جهان منجر شد و با هر معیاری که بسنجیم جنگ عراق یک فاجعه بود.

به گزارش خبرگزاری موج، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا در نشست پارلمان انگلیس که به دنبال انتشار گزارش کمیته تحقیق انگلیس درباره جنگ عراق برگزار شد، گفت: تصمیم اشغال عراق یکی از مهمترین تصمیم‌های سیاسی در بریتانیای معاصر بوده است.

کوربین گفت مخالفان جنگ عراق از بی رحمی صدام ناآگاه نبودند، اتفاقا بسیاری از آنها علیه صدام مبارزه می‌کردند، آن هم در سال‌هایی که حکومت بریتانیا و آمریکا حامی او بودند.

رهبر حزب کارگر بریتانیا، با اشاره به راهپیمایی بزرگ ضد جنگ پیش از اشغال عراق، گفت در حالی که نخبگان حاکم در بریتانیا و آمریکا ارزیابی بسیار غلطی داشتند، بسیاری از مردم با راهپیمایی مخالفت خود را با این تصمیم غلط نشان دادند.

کوربین گفت که جنگ عراق به خشونت‌های فرقه‌ای در عراق و در منطقه و همچنین به تهدید امنیت دیگر نقاط جهان منجر شد و با هر معیاری که بسنجیم جنگ عراق یک فاجعه بود.

ساعتی پیش جان چیلکات قاضی بازنشسته و رئیس کمیته تحقیقات انگلیس در مورد جنگ عراق با قرائت گزارشی تاکید کرد تصمیم حمله به عراق تصمیم درستی نبود و به اهدافی که دولت انگلیس اعلام کرده بود دست پیدا نکرد.

همچنین در بخشی از گزارش هیات تحقیق آمده است که براساس منشور سازمان ملل متحد، مسئولیت حفظ صلح و امنیت جهانی بر عهده شورای امنیت سازمان ملل است. دولت بریتانیا ادعا می کرد که به نیابت از سوی جامعه بین الملللی در صدد حفظ اقتدار شورای امنیت است در حالیکه می دانست که اقدام به جنگ علیه عراق از آرای اکثریت اعضای شورا برخوردار نیست. در چنین شرایطی، اقدامات بریتانیا عملا باعثتضعیف موقعیت شورای امنیت شد.

در گزارش هیات تحقیق آمده است که اگرچه هیات دولت در مورد مبنای قانونی حمله به عراق " گمراه نشد " اما به اعضای کابینه گفته شد که اقدامات دیپلماتیک دیگر نتیجه‌ای نخواهد داشت و از آنان خواسته شد که پیشنهاد به پارلمان برای ورود به جنگ را تایید کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی