English

فولاد های جایگزین آهن

آهن خواص مناسبی دارد که موجب شده تا آن یکی از محبوب ترین متریال ها باشد. فولاد از ترکیب آهن و سایر آلیاژ ها تولید می شود. برای مثال فولاد ck45 تمامی آلیاژ های موجود در آن 2.5 درصد است و مابقی آن معادل 97.5 درصد آن آهن است و یکی از فولاد های نزدیک به آهن است.

فولاد های جایگزین آهن

به گزارش خبرگزاری موج، آهن، فلزی که فولاد را از آن تولید می کنند کاربرد زیادی در صنایع و ساختمان سازی دارد. هزینه های پایین و استحکام مناسب آن عرضه و تقاضا را افزایش داده است. از میلگرد های آهن به وفور برای ساختمان سازی استفاده می شود اما گاها نیاز به خواص هاییست که در آهن یافت نمی شود.

آهن خواص مناسبی دارد که موجب شده تا آن یکی از محبوب ترین متریال ها باشد. فولاد از ترکیب آهن و سایر آلیاژ ها تولید می شود. برای مثال  فولاد ck45 تمامی آلیاژ های موجود در آن 2.5 درصد است و مابقی آن معادل 97.5 درصد آن آهن است و یکی از فولاد های نزدیک به آهن است.

فولادی نظیر St37 را با نام فولاد آهن یا ورق آن را ورق آهن می نامند. این فولاد نیز درصد کمی از آلیاژ ها را دارد و نزدیک ترین فولاد به آهن است.

فولاد های نزدیک به آهن

فولاد ها با افزایش آلیاژ، افزایش قیمت زیادی دارند و از این رو برای مصارف ساختمان سازی از آن ها استفاده نمی کنند اما فولاد هایی با آلیاژ پایین در بعضی از ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار می گیرد. نزدیک ترین فولاد به آهن St37 نام دارد. این فولاد با 0.16 درصد کربن نه تنها یکی از فولاد  های کم آلیاژ است بلکه از فولاد های کم کربن نیز به شمار می آید.

به طور معمول این فولاد با فولاد St52 مقایسه می شود. St52 نیز یکی از کمترین آلیاژ ها را داراست اما کربن بیشتری نسبت به فولاد St37 دارد. کربن آن 0.2  بوده و تنها کمی بیشتر از فولاد St37 است. فولاد St52 در سه مقطع لوله، ورق و گرد عرضه می شود اما St37 در دو مقطع گرد و ورق را داراست.

سومین فولاد مورد بحث یکی از معروف ترین و پرفروش ترین فولاد های بازار ایران است. Ck45 که با نام فولاد سیکا نیز شناخته می شود. Ck45 را می توان یکی از محبوب ترین فولاد ها دانست. این فولاد در دسته فولاد های کم آلیاژ و کم کربن قرار دارد و با فولادی همچون mo40 مقایسه می شود. فولاد ck45 در دو دسته فولاد های ساختمانی و عملیات حرارتی قرار می گیرند. میزان کربن فولاد Mo40 در بازه 0.38 – 0.45 درصد قرار دارد.

فولاد Mo40 را کمتر به عنوان فولادی برای جایگزینی آهن مورد استفاده قرار می دهند. از کاربرد های این فولاد چرخ های دندانه دار، پنیون ها، شاتون ها، غلطک های صنایع سیمان و فولاد و پیچ های مقاوم اشاره کرد که کاربرد های متفاوت و زیادی دارد. اما برای جایگزینی آهن از سه فولاد ck45 و St52 و همچنین نزدیکترین آن ها St37 استفاده می شود که آلیاژ های کمتر و قیمت پایین تری داشته باشند.

فولاد ck45 که یکی از محبوب ترین فولاد هاست در کارخانه جات اصفهان و اسفراین تولید می شود، اما در تولیدی های تهران همان Ck45 را با کیفیت مشابه اما به روش نوردی تولید می کنند. این کار باعث شده تا بسیاری فولاد نوردی تولید شده در تولیدی های تهران را به Ck45 تولید یزد ترجیح دهند که قیمت ارزان تر آن در این تقاضا بی تاثیر نیست.

در هنگام خرید فولاد ها از تولید کننده آن اطمینان حاصل فرمائید. فولاد های تولید شده در کارخانه فولاد آلیاژی ایران کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به سایر فولاد ها دارد. نوسان قیمت در این فولاد ها بیشتر و تقاضای آن نیز بیشتر است و هنگام خرید ممکن است فولاد مورد نظر شما در یک روز تفاوت قیمت داشته باشد.

تفاوت فولاد های کم آلیاژ و پر آلیاژ

کربن عنصر پایه و اصلی فولاد است و در تمامی فولاد ها موجود است. فولاد ها به دو دسته کم کربن و پر کربن تقسیم می شوند. فولاد ها با توجه به عناصر و نوع تولید آن ها قیمت گذاری می شوند. فولاد های کم آلیاژ به مراتب قیمت کمتری نسبت به فولاد های پر آلیاژ دارند و کاربرد آن ها را افزایش می دهد. وجود عناصر در فولاد باعث می شود که گاها فولاد ها کاربرد های خاصی داشته باشند.

افزایش عناصر، نوع تولید و ابعاد آن باعث افزایش قیمت نهایی فولاد شده که با توجه به کاربرد آن صنایع خاصی از بعضی فولاد ها استفاده می کنند. فولاد های آلیاژی دسته بندی هایی مانند فولاد گرمکار، فولاد سردکار، فولاد یاتاقان، فولاد نیتراته، فولاد سمانتاسیون و ... دارند که کاربرد ها و خواص متفاوتی نسبت به دیگری دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • میلاد

    ممنون بابت اطلاعات

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه