English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

لزوم حمایت ویژه از خانواده زندانیان نیازمند

اگرچه درصد بالایی از خانواده‌های زندانیان نقشی در ارتکاب بزه ندارند، اما اولین قربانیان جرم و جنایت در جامعه هستند از این‌رو حمایت ویژه از این خانواده‌ها ضروری است.

لزوم حمایت ویژه از  خانواده زندانیان نیازمند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، پنجم خردادماه در تقویم ملی ما، روز ملی حمایت از خانواده زندانیان نام‌گذاری شده، خانواده‌هایی که علاوه بر دوری از عزیزان‌شان که درصد بالایی از آنها سرپرست خانوار نیز هستند در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار دارند.

اگرچه درصد بالایی از خانواده‌های این افراد نقشی در ارتکاب بزه ندارند، اما اولین قربانیان جرم و جنایت در جامعه به‌شمار می‌روند. طبق تحقیقات صورت‌گرفته اکثر خانواده‌های زندانیان، نیازمند حمایت مبرم در بخش‌های مختلف اقتصادی، معیشتی و فرهنگی هستند.

باید دغدغه این خانواده‌ها صرفا حبس سرپرست خود باشد، اما نبود نظام جامع حمایتی و کمبود اعتبارات  شرایط دشواری برای زندگی روزمره آنان به وجود می‌آورد، به‌گونه‌ای  که در بیشتر موارد برای تامین حداقل نیازها، دچار بحران‌های جدی می‌شوند.

 عدم‌حمایت از خانواده زندانیان زمینه‌ساز رشد چشمگیر طلاق همسران زندانیان، ترک تحصیل فرزندان، ناهنجاری‌های اجتماعی و روانی، گرایش اعضای خانواده به مشاغل کاذب و تکدی‌گری خواهد شد و باید این زنگ خطر را به صدا درآورد که در آینده  شاهد ورود تعداد قابل‌توجهی از اعضای خانواده زندانیان به چرخه جرم خواهیم بود.

 

مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده زندانیان

پس از زندانی‌شدن یک فرد که اغلب سرپرست خانواده هستند، مهم‌ترین اولویت موضوع اقتصادی و معیشت خانواده است. عدم‌توانایی تامین مسکن، مایحتاج اولیه، بهداشت و درمان و هزینه تحصیل از جمله چالش‌های پیش‌روی این خانواده‌ها خواهد بود.

مشکلات اجتماعی ناشی از نوع نگاه جامعه به این خانواده‌ها نیز زندگی را برای آن‌ها سخت می‌کند. از جمله این مشکلات می‌توان به  کناره‌گیری از جامعه، نگاه بدبینانه اطرافیان، برچسب‌زنی جامعه و محدود شدن و قطع رابطه با اطرافیان نام برد که می‌تواند زمینه انزوا و در پس آن افسردگی را برای این خانواده‌ها به دنبال بیاورد.

 

حمایت فرهنگی، یکی از الزامات حمایت از خانواده‌ زندانیان است

در صورت عدم‌حمایت‌های فرهنگی از خانواده زندانیان، فرزندان این خانواده‌ها به‌طور ناخواسته در برابر انبوهی از آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که می‌تواند سبب ترک تحصیل و همچنین گرایش آنها به رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد یا جرائم مختلف از جمله دزدی شود.

در سال‌های اخیر، کارهای خوبی در راستای کاهش زندانیان برنامه‌ریزی و اجرا شده که می‌تواند زمینه‌ساز این شوند که خانواده‌ها کمتر دچار آسیب شوند و مجرم بتواند در کنار خانواده با نظارت‌های دستگاه‌های مربوطه حضور داشته باشد.

 

حمایت کمیته امداد از بیش از 34 هزار نفر از خانواده‌های زندانیان

در حال حاضر، 92 هزار و 463 نفر از خانواده‌های زندانیان در قالب 34 هزار و 862 خانوار در سراسر کشور تحت حمایت کمیته امداد هستند.

سال گذشته در مجموع ۸۷۶ میلیارد تومان خدمات به خانواده‌های زندانیان نیازمند ارائه شده است.

آموزش‌های مهارتی و کسب‌وکار، تامین اجاره و ودیعه مسکن، تامین لوازم ضروری زندگی، احداث و خرید مسکن، هزینه تحصیل دانش‌آموزان و تامین جهیزیه نوعروسان از جمله خدمات و کمک‌هایی بوده  که کمیته امداد به خانواده‌های زندانیان نیازمند ارائه کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه