English

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی خبرداد؛

۵ کاروانسرای کشور در سال جدید به مزایده گذاشته می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی گفت: در سال جاری ۵ کاروانسرای کشور در سال جدید به مزایده گذاشته می‌شود که اولین آن کاروانسرای تی تی خواهد بود.

۵ کاروانسرای کشور در سال جدید به مزایده گذاشته می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج ، شهاب طلایی مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی در نشست خبری که امروز به به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری ۵ کاروانسرای کشور در سال جدید به مزایده گذاشته می‌شود که اولین آن کاروانسرای تی تی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این کاروانسراها در نقاط مختلف کشور برنامه ریزی شده است، افزود: تمامی آنها ثبت ملی هستند.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی با عنوان اینکه همه مکانهای تاریخی دارای ثبت ملی با استقبال خوبی در مزایده ها روبرو نیستند، خاطرنشان کرد: دسترسی‌ها و امکانات بناها سبب رغبت سرمایه گذاران بخش خصوصی می شود.

طلایی  گفت: جذب سرمایه گذاری در استانی مانند اصفهان باتوجه  اینکه جزء استان های پیشرو در صنعت گردشگری است  در مقایسه با استان لرستان بهتر انجام می شود.

وی با بیان اینکه نگاه ماه به تمامی کاروانسراها است، خاطرنشان کرد: ۵۴ کاروانسرای ثبت جهانی در کشپر وجود دارد که ۳۴ مورد آن در مصوبه مشارکت پذیری به صندوق اعلام شده است. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی، خاطرنشان کرد: کاروانسرا های ثبت جهانی شده شامل خصوصی، اوقافی و مشارکتی می شوند که باید در خصوص حدود مالکتی آنها پیش از ثبت فکر می‌شد.

وی  با اینکه امیدواریم روز جهانی بافت و بناهای تاریخی در تقویم کشورمان نیز به ثبت برسد، عنوان کرد:  با توجه به اهمیت موضوع نامگذاری یک روز به عنوان روز بافت و بناهای تاریخی سبب می شود بهتر و بیشتر به این موضوع در کشور توجه شود.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی با عنوان اینکه در سال ۹۶ موضوع صنایع دستی هم در شرح وظایف صندوق قرار گرفت، خاطرنشان کرد: به واسطه همکاری های خوبی که بین صندوق و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال گذشته اتفاق افتاد یکی از بهترین سال های فعالیت صندوق رقم خورد.

طلایی با اشاره به اینکه صندوق پس از  ۱۷ سال عملکرد منفعلانه  توانست  مشکلات پیش رو را مرتفع کند، خاطر نشان کرد:  ۱۷۶ بنای تاریخی به مزایده گذاشته و ۴۷ بنا برای احیا و مرمت به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز برنامه ریزی شده حدود ۱۰۰ بنای تاریخی واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته مردم ۳۶۰ میلیارد تومان در امر احیای بناها مشارکت کردند، گفت:  در راستای ایجاد شفافیت و مشارکت‌ها درمزایده‌ها  آنها را در استان‌ها برگزار کردیم.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی از توقف واگذاری 30 بنا در کشور خبر دادو افزود: در حال حاضر این بنا ها نیز مشکلشان مرتفع گردیده و تعین تکلیف شدند.

طلایی با اشاره به اینکه  تا کنون هیچکدام از کارمندان صندوق کد شناسه به عنوان کارمند نداشتند، بیان کرد: در این راستا باید ساختار صندوق تدوین شده و به تأیید هیأت امنا برسد که این مهم محقق شده است.

وی با بیان اینکه بخشنامه‌ای در سال گذشته اخذ شد که براساس آن صندوق احیا، تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی معرفی شد، بیان کرد: با توجه به اینکه در گذشته چالش‌هایی در این زمینه  وجود داشت که با این بخشنامه به حداقل رسید.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی با اشاره به اینکه بدنبال خروج انحصار طلبی  در حوزه واگذاری ها هستیم، افزود: در این راستا امسال ارزیابی از فعالیت های شرکت های مرمتی صورت میگیرد، همچنین ۱۸۶ بنای روستایی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین تکلیف می‌شوند.

طلایی با اشاره به اینکه امسال با موج احیا و مرمت  بناهای تاریخی در سطح کشور روبرو خواهیم بود، گفت: برنامه ریزی شده ماهانه بطور مستمر تا پایان سال این افتتاح ها را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر چه دقیق محاسبه نشده اما دارایی ما بیشتر از صندوق‌های دیگر است، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیأت وزیران ۳۰۰ بنا در مالکیت صندوق احیابوده و  دستگاه‌های دولتی ۲۷۰۰ بنای تاریخی دارند که طبق  ماده ۱۰۰ برنامه ششم دستگاه‌ها مکلف به مرمت بناها با بودجه خود شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه