English

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

میزان ذخیره خون در کشور به ۸ روز افزایش یافت

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: میزان ذخیره خون در کشور از ۴ روز به ۸ روز افزایش یافت.

میزان ذخیره خون در کشور به ۸ روز افزایش یافت
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج

، مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ، با گرامیداشت دهه فجر و اعیاد پیش رو، اظهار داشت: مهمترین عامل موفقیت انتقال خون اهداء کنندگان هستند.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون از ابتدای تاسیس تا کنون دوران جهشی را داشته است، افزود: این جهش گاهی کمی و گاهی کیفی بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در سه سال اخیر بهترین سال های انتقال خون را شاهد بودیم، بیان کرد: در گذشته ذخیره کیت و کیسه خون ۲ الی ۳هفته بود، اما در حال حاضر این میزان به شش ماه رسیده است.

جمالی با اشاره به نگران کننده بودن ذخیره خون که ۳ الی ۴روز و در برخی استان ها مانند سیستان و بلوچستان این میزان به یک روز می رسید، گفت: در حال حاضر میزان ذخیره خون در همه استان ها به بیش از ۸ روز رسیده است.

وی با اشاره به حادثه حمله تروریستی کرمان و نیاز به خون بالا، خاطرنشان کرد: در حوادث این چنین دیگر منتظر تست گروه خونی نمی مانند و خون o منفی به افراد تزریق می شود، علیرغم مجروحین و انجام عمل های جراحی بالا میزان خون ذخیره شده در کرمان کافی بود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با عنوان اینکه وجود ذخیره خون مناسب بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: یکی از اولویت های ما در انتقال خون وجود ذخیره خون و فرآورده های خونی به میزان کافی بود.

جمالی در خصوص دیگر اهداف ترسیم شده در سازمان انتقال خون، گفت: سلامت خون، رعایت عدالت از امکانات موجود، حداکثر استفاده و بهره وری را افزایش دهیم، فناوری نوین داشته باشیم، حمایت از شرکت های دانش بنیان و پدافند غیر عامل از جمله برنامه های ترسیم شده بود.

وی بیان کرد: در حال حاضر شاخص توزیع بیمارستانی به ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، افزود: استفاده از کیسه های فیلتردار در گذشته ۲۵ درصد بود که در حال حاضر این میزان به ۷۰ درصد افزایش یافته است، استفاده از کیسه فیلتردار سبب کاهش نیاز به آنتی بیوتیک و بستری طولانی مدت در icu می شود.

جمالی از دیگر اقدامات انجا شده به جایگزین شدن روش اتوماسیونی بجای دستی گروه بندی های خونی اشاره کرد و بیان کرد: دستگاه سنجش ویروس از دیگر اقدامات انجام شده است که سبب می شود ویروس هایی مانند  اچ آی وی و هپاتیت را به خوبی در خون تشخیص دهد.

وی به انجام آزمایش غربالگری اشاره کرد و عنوان کرد: در گذشته علیرغم اینکه پول بود و تحریم نبودیم این دستگاه خریداری نشد اما در حال حاضر که اوضاع اقتصادی مناسب نیست و تحریم هستیم، توانستیم این دستگاه را خریداری کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، خاطرنشان کرد: تعیین گروه فرعی خون از دیگر کارهای انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه