English

فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

ضرورت اجرای هوشمندسازی مدیریت پسماند شهر تهران/ لزوم اهتمام تمامی دستگاه‌های متولی در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند

احمد قیومی، فرماندر تهران با بیان اینکه اجرای اهداف هوشمندسازی در سازمان مدیریت پسماند، بسیار ضروری است، گفت: تمامی دستگاه‌های متولی باید در انجام وظایف خود در حوزه محیط‌زیست و مدیریت پسماند اهتمام ورزند.

ضرورت اجرای هوشمندسازی مدیریت پسماند شهر تهران/ لزوم اهتمام  تمامی دستگاه‌های متولی در حوزه محیط زیست و مدیریت پسماند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، پسماندهای شهری امروز یکی از بزرگ‌ترین معضلات مدیریت شهری محسوب می‌شود و در این زمینه در شهرداری‌ها، مجتمع‌هایی برای تفکیک، دفع و بازیافت پسماندهای شهری ایجاد شده است. با توجه به اینکه این فرایندها جدید بوده و در ایران قدمت زیادی ندارد، ریسک‌های زیادی را به جامعه و کارکنان وارد می‌کند که لازم است موردبحث و بررسی قرار گیرند.

در واقع  روند افزایش جمعیت و گسترش فعالیت‌های صنعتی، تولید کالا و به تبع آن مصرف انبوه در جوامع امروزی باعث شده هر روز پسماند بیشتری تولید شود و بدین لحاظ هر سازمانی نیاز به مدیریت‌ی نوین دارد که باعث بهبود بهره‌وری سیستم‌های مدیریتی و ارائه نتایج مفید شود.

آلودگی حاصل از مدیریت ضعیف پسماندها در مناطق شهری، پیامدهای جبران‌ناپذیری از نظر بهداشت و زیباشناختی به جامعه تحمیل می‌کند. از جمله پیامدهای ناشی از ضعف در مدیریت پسماندها ابتلا به انواع بیماری‌هاست؛ از این‌رو  تدوین استراتژی در این بخش توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. مدیریت مواد زائد شهری به عواملی همچون تولید ضایعات، جمع‌آوری، حمل‌ونقل، دفع زباله و بازیافت آن بستگی دارد؛ از این‌رو محدوده سازمانی آن بسیار وسیع و متغیر است و بخش‌هایی مانند شهرداری، راهنمایی و رانندگی، محیط‌زیست، سازمان‌ها و تشکل‌های خصوصی و... در این محدوده است که باید به‌طور مستقل مدیریت شوند.

به‌منظور بررسی عوامل درونی و بیرونی تأثیرگذار بر مدیریت پسماندها در کلانشهرهای کشور، نخست باید با انتخاب سیستم مدیریت پسماندهای شهر تهران، به‌عنوان جامعه آماری موردبررسی، نسبت به  شناسایی عوامل محیطی شامل محیط برون‌سازمانی و درون‌سازمان مدیریت پسماندها اقدام کرد و در مرحله بعد به تجزیه‌وتحلیل و تدوین استراتژی موردنظر پرداخت.

 

10417-640x330

 

 

مدیریت پسماند شهر تهران، یکی از الزامات شهری است

احمد قیومی، فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با بیان اینکه مدیریت پسماند در شهر تهران یکی از الزامات است، گفت: کارگروهی در فرمانداری تهران در زمینه مدیریت پسماند در شهر تهران مستقر شده که به تمام جوانب این حوزه در شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست، نظارت کامل دارد.

وی در ادامه گفت: این کارگروه هرماه توسط معاونت عمرانی فنی فرمانداری تشکیل می‌شود تا برای حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری کند.

 

بیشتر بخوانید:

گلایه‌های شهروندان از اوضاع نظافت پایتخت مرتفع شود

 

مدیریت پسماند؛ حرکت به سمت تکنولوژی روز دنیا

فرماندار تهران مباحث مربوط به زباله‌ها و دفن آنها را یکی از مهم‌ترین مسائل شهر تهران دانست و اظهار کرد: تأسیس زباله‌سوزهای خاص و مکانیزه بسیار مهم است. در این زمینه باید به سمت هوشمندسازی برویم و از تکنولوژی‌های روز دنیا در مدیریت پسماند بهره ببریم.

قیومی با اشاره به برنامه‌های دستگاه‌های متولی در زمینه پسماند شهری، گفت: در حوزه مدیریت پسماند شهری نهادهای مختلف همچون شهرداری و وزارت کشور، برنامه‌های خاصی در دستور کار دارند که به‌زودی اطلاع‌رسانی همگانی خواهد داشت.

اهمیت آگاه‌سازی آحاد مردم نسبت به موضوع محیط‌زیست

فرماندار تهران در پاسخ به این سوال که آگاه‌سازی عموم مردم در زمینه محیط‌زیست به عهده چه نهادی است، گفت: تمامی دستگاه‌های متولی، مکلف به انجام وظایف محوله خود در حوزه محیط‌زیست و مدیریت پسماند هستند. در این زمینه آگاه‌سازی عموم مردم به موضوع محیط‌زیست و منابع موجود بسیار مهم و ضروری است و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد به موضوع مدیریت پسماند کمک خواهد کرد.

شهرداری تهران فرایند اجرایی مدیریت پسماند شهری را عهده‌دار است

وی شهرداری تهران را یک نهاد اجرایی و فرمانداری را یک (فرایند یا نهاد) حاکمیتی در حوزه مدیریت پسماند شهر تهران دانست و اظهار کرد: شهرداری یک فرایند اجرایی و فرمانداری یک فرایند حاکمیتی است و کارگروه مستقر در فرمانداری با نمایندگان نهادهای دیگر در تعامل است. شهرداری تهران در تعامل بیشتری با مردم است و در این زمینه بیشتر شناخته شده، در صورتی‌که تمام دستگاه‌ها باید مدیریت جامع پسماندها فعال باشند.

شهرداری تهران را در فرهنگ‌سازی تنها نگذاریم

قیومی با بیان اینکه در حوزه پسماند شهری، تمامی خدمات اجرایی برعهده شهرداری است و باید در برخی موارد به این نهاد کمک کرد، گفت: در حوزه پسماند و ایجاد فرهنگ عمومی یعنی تفکیک زباله‌ها نباید شهرداری تهران را تنها گذاشت، زیرا ساماندهی کالبدی فضایی مدیریت پسماند یک وظیفه همگانی به‌شمار می‌رود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه