English

نگاهی به مهمترین مسائل اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش ضریب پایداری صندوق‌های تأمین‌اجتماعی با سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی‌های مدون

رسانه‌های کشور در هفته‌ای که گذشت مسائلی همچون «پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بدون استقراض، آماده باش تمام ارگان‌ها برای برگزاری مراسم اربعین، بیمه رایگان 33 میلیون شهروند، اجرای طرح تحول در حوزه نگهداشت شهر و تولید و توزیع ۶۸هزار میلیارد تومان دارو از ابتدای سال» را بازتاب دادند؛ موضوعاتی که توجه ویژه به آنها اهمیتی فزاینده دارد.

افزایش ضریب پایداری صندوق‌های تأمین‌اجتماعی با سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی‌های مدون

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، موضوعات یادشده را که در هفته گذشته انعکاس قابل توجهی در رسانه‌ها داشتند؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی بررسی کرده است.

 

پرداخت حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی بدون استقراض

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا پایان سال قبل، صندوق تأمین‌اجتماعی تقریباً ماهانه ۵ تا ۶ همت برای پرداخت مستمری‌ها کسری منابع داشت اما با تدابیر ویژه‌ای که صورت گرفته است اکنون که پنجمین ماه سال ۱۴۰۲ را پشت سر گذاشته‌ایم، بدون یک ریال استقراض و مازاد برداشت، این سازمان از مشکلات موجود عبور کرده و امیدواریم با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدبرانه‌ای که صورت گرفته است بتوانیم ضریب پایداری صندوق‌های تأمین‌اجتماعی را افزایش دهیم.

 

بیشتر بخوانید:

دولت وعده یک میلیون شغل درسال را محقق کرد/ دهک بندی های کشور مجدد بررسی می‌شود

یارانه دهک های مشمول به پنج دهک اول افزایش می‌یابد

 

وی افزود: تا پایان سال قبل، صندوق تأمین‌اجتماعی تقریباً ماهانه ۵ تا ۶ همت برای پرداخت مستمری‌ها کسری منابع داشت اما با تدابیر ویژه‌ای که صورت گرفته است اکنون که پنجمین ماه سال ۱۴۰۲ را پشت سر گذاشته‌ایم، بحمدالله بدون یک ریال استقراض و مازاد برداشت، این سازمان از مشکلات موجود عبور کرده ‌است و امیدواریم با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدبرانه‌ای که صورت گرفته است بتوانیم ضریب پایداری صندوق‌های تأمین‌اجتماعی را افزایش دهیم.

سیدصولت مرتضوی در نشست "تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون" که در آستانه هفته تعاون با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در قوه مقننه برگزار شد، ضمن تبریک این هفته گفت: در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اقدامات برجسته‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است.

 

آماده باش تمام ارگان‌ها برای برگزاری مراسم اربعین

همه ساله با فرارسیدن ایام اربعین حسینی خیل عظیمی از زوار آماده این مراسم معنوی می‌‌شوند از این رو تمامی دستگاه‌ها برای خدمت رسانی به زائران در حال آماده باش هستند. در همین ارتباط سردار هادی شیرزاد دراین‌باره گفت: در راستای سازماندهی و هماهنگی برنامه‌های معاونت بهداد فراجا در پشتیبانی بهداشتی، امدادی و درمانی از ماموریت بزرگ اربعین، ضمن برگزاری جلسه های کمیته بهداشت، امداد و درمان اربعین با حضور نماینده سایر معاونت‌های فراجا و شرکت در جلسه‌های قرارگاه اربعین فراجا، مشکلات و چالش های سال های گذشته شناسایی و مرتفع سازی این مشکلات در دستورکار قرار گرفت.

امسال علاوه بر پایانه‌های شلمچه و چذابه استان خوزستان، مرز مهران استان ایلام و مرز خسروی استان کرمانشاه، امکان تردد زائران از پایانه‌های مرز باشماق استان کردستان و تمرچین استان آذربایجان غربی نیز فراهم شده است. سردار علی ذوالقدر در مورد برخی از نگرانی‌ها درباره زمان دریافت گذرنامه از سوی زائران اربعین حسینی، گفت: استفاده از گذرنامه زیارت که با موافقت مقامات عراقی ایجاد شده است، مورد استقبال مردم قرار گرفته و شاهد افزایش درخواست‌های زائران برای دریافت این گذرنامه هستیم.

سردار سعید منتظر المهدی با بیان این که پلیس ضمن بهره گیری از تجربیات سنوات گذشته به منظور تسهیل و تسریع در تردد زائران عزیز در اربعین حسینی تمهیدات لازم را اندیشیده است، گفت: همکاران پر تلاش من در فراجا همه همت خودشان را به کار بستند تا فرایند صدور گذرنامه به کمترین زمان ممکن و راحت ترین نحو انجام شود.

 

بیمه رایگان 33 میلیون شهروند

محمد مهدی ناصحی، روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲،  به مناسبت تشریح دستاوردهای سازمان بیمه سلامت در آستانه هفته دولت برگزار شد، با عنوان این مطلب که پرداخت‌های بیمه سلامت در دو سال گذشته منظم و به روز شده است. پرداخت‌های نسخه الکترونیک، داروخانه‌ها و بیمه روستایی تا پایان تیر ماه پرداخت شده است.

ناصحی بر اهمیت مقوله پیشگیری و خدمات توانبخشی تاکید کرد و گفت: تاکنون ۱۵ میلیارد برای کاردرمانی، ۶ میلیارد فیزیوتراپی و به در سال گذشته ۱,۳۵۰ میلیارد تومان برای معلولان تحت پوشش بهزیستی هزینه کرده ایم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: پرونده الکترونیک نیز یکی دیگر از خدمات بیمه سلامت است که پیگیر تکمیل آن هستیم. بیش از ۳۳ میلیون ایرانی بدون پرداخت حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته اند.

ناصحی به تشکیل صندوق بیماری‌های صعب العلاج و سخت درمان اشاره کرد و گفت: ۱۰۷ بیماری در لیست قرار داده ایم و تاکنون ۵۱ بیماری وارد لیست صندوق شده است.

 

اجرای طرح تحول در حوزه نگهداشت شهر

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران بر اجرای طرح تحول در حوزه نگهداشت شهر تاکید کرد و گفت: شناسایی معضلات و نظارت ویژه بر رفع نواقص عملکرد روزانه پیمانکاران جمع آوری مکانیزه پسماند، رفت و روب معابر اصلی و فرعی، پاکسازی پوسترها ، برچسب ها و دیوار نویسی ها، نظافت و پاکسازی باغچه ها، تعمیر و نگهداری، شستشو و گندزدایی مخازن و زیرمخزنی ها، مبارزه با جانوران مضر شهری، لایروبی و پاکسازی شبکه جمع آوری آبهای سطحی، شستشوی جداول و گاردریل ها و سایر المان های شهری، زنده گیری سگ های بدون صاحب، رفع نواقص مرتبط با خودروهای مکانیزه و غیرمکانیزه و... نیز از دیگر فعالیت های سازمان مدیریت پسماند در «طرح استقبال از مهر» است.

به گفته نظری بازدید و بررسی نقاط حادثه خیز در مدارس و نقاط بی دفاع شهری در محیط های پیرامونی مراکز آموزشی، استقرار نیروهای عملیاتی پیرامون مراکز آموزشی، نواختن زنگ ایمنی در روز 7 مهر و... نیز از جمله اقدامات سازمان آتش نشانی می باشد.

 

تولید و توزیع ۶۸هزار میلیارد تومان دارو از ابتدای سال

با تلاش‌های شبانه‌روزی در سازمان غذا و دارو و  بهره‌گیری از مجموعه‌های دانش‌بنیان و دانش مدیریتی خود از این داده‌های خام و پیچیده استفاده و به‌گونه‌ای آن را طراحی کرده‌اند که به‌راحتی می‌توانند مورد استفاده کاربر قرار گیرد. در همین ارتباط سیدحیدر محمدی می‌گوید: امیدواریم با رونمایی از این سامانه‌ها بخشی از دین خود را برای شفافیت فرایندها و توسعه دانش مدیریتی ذی‌نفعان در مسیر سامانه‌های هوشمند و در نهایت توسعه سلامت الکترونیک ادا کرده باشیم. ما به این اقدامات قانع نیستیم و این سامانه‌ها هر روز در حال‌توسعه هستند و امیدواریم که این سامانه‌ها برای مردم مفید واقع شوند.

بر اساس آمارهای ما در این داشبورد از ابتدای سال حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان دارو تولید و توزیع شده است. همچنین ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ عدد، تعداد دارویی است که تولید شده است. تاکنون ۹۸.۸۶ درصد سهم بازار دارویی ما مربوط به حوزه تولید است؛ این عدد در سال گذشته ۹۹.۲ درصد بوده است که علت کاهش آن نیز ناشی از افزایش واردات برای جبران کمبودی بود که در سال گذشته رخ داد. در بحث ریالی ۸۲ درصد بازار تولیدی ما است که ۵۶ هزار میلیارد تومان می‌شود. حدود ۱۸ درصد بازار نیز مربوط به واردات می‌شود که حدود ۱۲.۳ هزار میلیارد تومان است.

به گفته وی، یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون عدد میزان تولید متفورمین در کشور و ۹۲۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن در بازار بوده که در پنج‌ماهه نخست سال در صدر مصرف عددی داروی کشور قرار دارد. آسپرین دومین، استامینوفن کافئین سومین و سرماخوردگی بزرگسالان چهارمین بوده است. از نظر بازار ریالی مولکول دارویی نیز سدیم کلراید امسال اول است که بیشترین میزان مصرف شکلی آن مربوط به سرم‌های تزریقی و شست‌وشو است.

محمدی همچنین با اشاره به داشبوردهای تجهیزات پزشکی نیز گفت: سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار ارزبری تجهیزات پزشکی بوده است. امسال در پنج‌ماهه نخست این میزان به ۴۷۲ میلیون دلار رسیده است که متأسفانه رضایت‌بخش نبوده و می‌بایست بیشتر از این عدد باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه