English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

درمان از جنس هوش مصنوعی!/ آیا هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند جایگزین پزشکان شود؟

تأثیر هوش مصنوعی بر حوزه بهداشت و درمان یکی از چالش‌برانگیزترین مباحث قرن حاضر است، زیرا این مسأله به دلیل امنیت، ایمنی و عدم تولید بینش و بصیرت کافی نمی‌‌تواند به صورت کامل جایگزین پزشکان در صنعت بهداشت و درمان شود.

درمان از جنس هوش مصنوعی!/ آیا هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند جایگزین پزشکان شود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، یکی از فناوری‌هایی که با سرعتی فزاینده در حال رشد و تکامل است و توانسته انواع کسب و کار را در حوزه‌های گوناگون تحت تأثیر خود درآورد و به گونه‌ای با خود همراه سازد هوش مصنوعی است. در واقع هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از زندگی روزمره انسان‌ها است. در این راستا اکوسیستم سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی با پیشرفت روزافزون خود توانسته است فضای کسب و کارهای موجود در حوزه سلامت را متحول و دگرگون کند.

امروزه به دلیل وجود مشکلات متعدد در حوزه سلامت، اهمیت هوش مصنوعی در این حوزه بر همگان آشکار شده است. یکی از این مشکلات خطاهای بی‌شمار پزشکی است که به گفته کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سالیانه بیش از صدها هزار نفر جان خود را بر اثر خطاهای پزشکی از دست می‌دهند که این میزان مرگ و میر بسیار بیش‌تر از تعداد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای، انواع سرطان‌ها و ... است. در واقع هوش مصنوعی در سال‌های نه‌چندان دور می‌تواند تأثیر عظیمی در حوزه سلامت بگذارد و شاید بتواند جایگزین نیروی انسانی شود. رشد نفوذ هوش مصنوعی در کسب و کارهای حوزه سلامت هم رو به افزایش است و بدون شک این روند روبه رشد متوقف نخواهد شد.

پیش بینی می‌شود که بر روی کسب و کارهای حوزه سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال 2025 حدود 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد. بسیاری از محققان پیش بینی کرده‌اند که در سال‌های نه چندان دور هوش مصنوعی به‌طور قطع تأثیر شگرفی بر روی جراحی رباتیک، مدیریت سیستم سلامت، صنعت دارو، گردشگری سلامت، پرونده الکترونیک بیمار، پزشکی شخصی، تشخیص و غیره خواهد گذاشت.

 

artificial-intelligence-applications-healthcare-min

 

هوش مصنوعی و حوزه بهداشت و درمان

امیرمحمد لطیفی کارشناس فناوری اطلاعات، با بیان اینکه مراقبت‌های بهداشتی بخشی از حوزه سلامت یا بهداشت و درمان محسوب می‌شوند، گفت: هوش مصنوعی توانسته است در کسب و کارهای موجود در این حوزه تأثیر به‌سزایی بگذارد. در کسب وکارهای صنعت بهداشت و درمان هوش مصنوعی باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان، در تشخیص یا مدیریت بیماری‌ها شود. البته باید گفت یکی از نگرانی‌ها مسأله ایمنی و امنیت است که به‌نظر می‌رسد مشکلات جدی هم برای بیماران و هم برای تمامی سهام‌داران در این حوزه ایجاد کند. به علت کمبود ذاتی بیان و تولید بینش و بصیرت، هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین پزشکان شود. درست است که تجهیزات ماشینی می‌توانند دقیق‌تر، قابل اعتمادتر و جامع‌تر باشند و میزان خطر و ریسک را کاهش دهند اما با این حال آنها فاقد اساس اعتماد و همدلی هستند.

 

14000813001514d141b

 

هوش مصنوعی و امنیت در صنعت بهداشت و درمان

وی با اشاره به این موضوع که مسأله ایمنی و امنیت در صنعت بهداشت و درمان بسیار حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: ایمنی در صنعت بهداشت و درمان به معنای کاهش یا به حداقل رساندن خطرات و مسأله امنیت مربوط به محرمانه بودن داده‌ها است. هوش مصنوعی ممکن است در پیش‌بینی دقت کافی به خرج ندهد که نگرانی‌هایی را در باب ایمنی در این حوزه به‌وجود بیاورد. اما با این حال هدف اصلی هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان کاهش هزینه و بهبود نتایج درمانی است. استفاده از این تکنولوژی می‌تواند فرایندهای تکراری و وقت گیر را سریع تر و کارآمدتر کند. همچنین هوش مصنوعی در زمینه‌های تصویربرداری پزشکی و تشخیص به‌طور قابل توجهی گسترش یافته است.

 

بیشتر بخوانید: 

کنترل زندگی انسان در دستان هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی برای درمان بیماری‌ها

هوش مصنوعی جایگزین چه مشاغلی خواهد شد؟

وضعیت بازار کار هوش مصنوعی در ایران

استفاده از روبات های هوش مصنوعی برای ارتباط عاطفی و هیجانی + جزئیات

سهم اقتصاد جهانی از هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ تریلیون دلار می‌رسد

 

مزایای هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان

این کارشناس فناوری اطلاعات، با برشمردن فواید هوش مصنوعی در حوزه بهداشت و درمان، گفت: هوش مصنوعی در این حوزه می‌تواند به عنوان کمکی بزرگ در انجام کارهای روزمره بالینی و تحقیقات در نظر گرفته شود. دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، افزایش اطلاع‌رسانی و کاهش خطاها در تشخیص و درمان بیماری‌ها از مزیت‌های اصلی هوش مصنوعی در این صنعت است. پیش‌بینی در تشخیص، پیشرفت در صنعت دارو و ارائه درمان‌های مفید و هدفمند از موارد مهمی است که هوش مصنوعی در آنها پیشرفت چشمگیری ایجاد کرده است. پیگیری و مشاوره‌های مجازی باعث کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان می‌شوند.

وی در ادامه افزود: با وجود مزایای زیاد به‌کارگیری سیستم هوش مصنوعی در کسب و کارهای حوزه بهداشت و درمان با چالش‌هایی همراه است. یکی از این چالش‌ها کمبود مطلاعات مبتنی بر شواهد در مورد اثربخشی و مسأله ایمنی هوش مصنوعی در صنعت بهداشت و درمان است. به عنوان مثال پزشکان اغلب نسبت به کارگیری هوش مصنوعی در عمل‌های پزشکی تردید و مقاومت می‌کنند. یکی از دیگر مشکلات مسأله حریم خصوصی و امنیت داده‌ها و اطلاعات است. همچنین چالش در امان بودن از حملات سایبری یکی از چالش‌های مهم در تمامی حوزه‌هاست اما در این صنعت از آنجایی که ارتباط مستقیمی با حیات انسان‌ها دارد از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا این قبیل از حملات سایبری می‌تواند منجر به مرگ انسان شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه