English

نگاهی به مسائل اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

آلودگی هوا بزرگترین معضل زیست‌محیطی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم و پایان یافتن استفاده همگانی از ماسک

هفته گذشته فضای رسانه‌ای کشور در عرصه اجتماعی به موضوع‌هایی چون آلودگی هوا و گرمای بی‌سابقه هوا، تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم و اعلام پایان استفاده همگانی از ماسک و... پرداخت و این موارد را از زاویه‌های مختلف مورد کنکاش قرار داد.

آلودگی هوا بزرگترین معضل زیست‌محیطی/ تجمع دانشجویان در محکومیت اهانت به قرآن کریم و پایان یافتن استفاده همگانی از ماسک

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، هفته‌ای که گذشت مسائل اجتماعی گوناگونی در صدر اخبار قرار گرفتند، مواردی همچون آلودگی هوا و گرمای بی‌سابقه هوا، اعتراض دانشجویان در هتک حرمت به قرآن کریم ، اعلام پایان همگانی استفاده از ماسک، نذر خون و امنیت عزاداری‌های ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از جمله خبرهایی بود که رسانه‌ها از ابتدای هفته بدان پرداختند. 

 آلودگی هوا در فصل تابستان به یکی از مسائل مهم جامعه تبدیل شد، به‌طوری که رسانه‌ها به آن پرداختند. در سال‌های اخیر آلودگی هوا به معضلی لاینحل تبدیل شده است سالیانه هزاران نفر را راهی بیمارستان می‌کند و گاهی نیز در سکوت جان می‌گیرد. برپایه آمارهای وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰، ۷۶ هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و آنطور برآورد شده تنها در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ میلیارد دلار خسارت‌ اقتصادی در بخش‌های مختلف وارد آمده است.

آنطور که «زهره عبادتی» معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، می‌گوید: «شاخص‌ترین آلاینده هوای تهران در فصل گرم گاز اُزن است و با توجه به این که اداره‌کل هواشناسی استان پیش‌بینی کرده است که احتمالا در سال جاری تابستان گرمتری را نسبت به سال قبل تجربه کنیم، به نظر می‌رسد در تابستان ۱۴۰۲ تعداد روزهای آلوده از تابستان ۱۴۰۱ بیشتر شود.»

 

 آلودگی هوای تهران در دی ماه ۱۳۹۹

شاخص‌ترین آلاینده هوای تهران در فصل تابستان گاز اُزن است،  به نظر می‌رسد در تابستان ۱۴۰۲ تعداد روزهای آلوده از تابستان ۱۴۰۱ بیشتر شود،  بنابراعلام سازمان بهداشت جهان ایران در رتبه بیست و چهارمین کشور آلوده جهان قرار دارد، گزارش تازه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که حدود ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض درجاتی از آلودگی هوا از جمله ریزگرد قرار دارند.  وضعیت سلامت هوا از ابتدای سال تا اول مرداد ماه؛ تعداد روزهای پاک 52 روز، تعداد روزهای قابل قبول 58 روز، عداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس 14 روز و تعداد روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها 1 روز بوده است. پایتخت‌نشینان در مقایسه با سال گذشته ۲ روز هوای پاک و ۶۴ روز هوای قابل قبول، ۴۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۶ روز هوای ناسالم، یک روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز هوای خطرناک را تجربه کرده بودند.

 

بیشتر بخوانید: 

آلودگی هوا فصل نمی شناسد؛ واقعیت یک پله بالاتر/ آیا قانون هوای پاک پشتوانه علمی دارد؟

دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در محکومیت اهانت به قرآن کریم تجمع کردند

استفاده همگانی از ماسک در ایستگاه پایانی

پایان امپراطوری ویروسی که قدر و قدرت نمی‌شناخت/ پایان استفاده همگانی از ماسک

 

 

تجمع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در محکومیت اهانت به قرآن کریم

تجمع دانشجویی با عنوان «محفل وَالشَّمْس» و در محکومیت اهانت به قرآن کریم، مقابل سردر دانشگاه تهران با مشارکت جمعی از دانشجویان برگزار شد. در ابتدای این تجمع، دانشجویان به صورت جمعی به تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم پرداختند. دانشجویان شرکت‌کننده در این مراسم به شکل نمادین و منظم بر زمین نشسته و قرآن‌ها را در رحل‌های قرآنی در مقابل خود قرار داده بودند. همچنین تجمع‌کنندگان با سر دادن شعارهایی ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن، خواستار برخورد با عوامل هتک حرمت به قرآن شدند. برخی از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تهران نیز در این حرکت دانشجویی حضور پیدا کرده بودند.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، عضو هیأت علمی مجتمع حوزوی صدر (مشکات) در تجمع دانشجویی «محفل وَالشَّمْس» در مقابل سردر دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور، گفت: هتاکی که در خصوص قرآن در اروپا صورت گرفته است حتماً به دلیل موج اسلام‌خواهی است که در جهان اروپایی اتفاق افتاده است. نتیجه این قرآن‌سوزی که در اروپا شکل گرفته، علیه خودشان خواهد شد.

 

تجمع دانشجویی تکریم قرآن کریم در مقابل دانشگاه تهران

 

استفاده همگانی از ماسک در ایستگاه پایانی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای مبتنی بر نظر کمیته علمی کشوری کرونا از پایان شرایط اضطراری کرونا و استفاده همگانی از ماسک خبر داد. با توجه به اعلام کمیته علمی کشوری کرونا لازم نیست همه افراد جامعه ماسک بزنند. بر اساس نظر این کمیته مبنی بر شرایط با ثبات کنونی و پایان وضعیت اضطراری کرونا، به جای توصیه عمومی به کل جامعه برای استفاده از ماسک، تأکید می شود صرفا افرادی که دارای سن بالا، بیماری زمینه ای، نقص ایمنی، بیماری های کلیوی، قلبی، ریوی و کبدی هستند و نیز کسانی که در تماس مستقیم با فردی بوده اند که مشکوک یا قطعا مبتلا به کرونا بوده است، باید از ماسک استفاده کنند.

آنطور که «سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت، می‌گوید: «با توجه به پایان حالت اضطراری کرونا در جهان و وضع با ثباتی که در ماه‌های گذشته در کشور داشتیم، کمیته علمی مبارزه با کرونا جلسه‌ای تشکیل داد و اعلام کرد که نیازی نیست عموم جامعه ماسک بزنند.»

استفاده+از+ماسک

 

نذر خون

فعال شدن برخی مراکز برای نذر خون از دیگر مواردی بود که در ایام محرم در برخی نقاط انجام شد. عباس صداقت سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه مراکز انتقال خون در تمامی استان‌های کشور در ایام تاسوعا و عاشورا دو شیفته آماده پذیرش مراجعان و اهداکنندگان هستند و با اشاره به پویش «نذر خون» در این ایام، اظهار کرد: ما به مناسبت‌های مختلف از جمله شب‌های قدر و تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی، پویش نذر خون را معرفی و تبلیغ می‌کنیم. همچنین پایگاه‌های اهدای خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورا فعال بودند. سه پایگاه اهدای خون امام رضا (ع)، امید و ساختمان شورای شهر مشهد و ۶ پایگاه تابعه در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، قوچان و کاشمر فعال هستند. 

در همین ارتباط  سیدمحمد میری مدیرکل انتقال خون البرز گفته است: آمار اهدای خون در تاسوعا و عاشورای حسینی در سال جاری ۷۲۱  واحد بوده که نسبت به ایام مشابه در سال قبل حدود ۲۲ درصد افزایش داشته است . وی با اشاره به اینکه با پایان دهه اول محرم طرح نذر خون به پایان نمی‌رسد، گفت: نذر خون تا پایان ماه صفر ادامه دارد و اهداکنندگان می‌توانند طی این مدت با مراجعه به پایگاه‌های استان نذر خود را ادا کنند.

نذر خون در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

 

امنیت عزاداری‌های ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

تأمین امنیت عزاداران حسینی در این روزها و شب‌ها برعهده پلیس و مقامات مسئول است. همانطور که فرمانده انتظامی تهران بزرگ از آماده‌باش کامل پلیس پایتخت برای تامین امنیت عزاداری‌های ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد. سردار عباسعلی محمدیان با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان در کربلا گفت:‌ تمامی رده‌ها و یگان‌های انتظامی تهران بزرگ از ابتدای عزاداری‌های دهه اول محرم در کنار مردم تهران بوده و نسبت به تامین امنیت عزاداران و محل‌های برگزاری عزاداری اقدام کرده است که در نتیجه این اقدامات و همراهی خوب مردم و مسئولان برگزاری مراسم‌های عزاداری، این مراسمات تا به این لحظه در امنیت کامل برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تمامی یگان‌ها و رده‌های انتظامی در تامین امنیت این مراسم‌ها مشارکت داشته و در آماده‌باش کامل قرار دارند، اظهارکرد: دستورات لازم در این خصوص به پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ شده و ماموران این پلیس نیز تمهیدات لازم برای مدیریت ترافیک و تسهیل رفت و آمد در این ایام را اجرا کرده‌اند. ممکن است با توجه به شرایط حضور جمعیت نسبت به اعمال موقتی محدودیت تردد در معابر نیز اقدام شود. همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه  در جمع عزاداران حسینی اظهار کرد: ماه محرم فرصت بسیار خوبی برای تببین احکام، اصول، فروع دین و در ضمن عزاداری‌های شور و شعور است. امروز اتاق مطالعه و فکر دشمن ۲۴ ساعت در حال فعالیت است و می‌خواهد روحیه ایثار و شهادت و شجاعت را بگیرد و اعتقادات ملت ایران را متزلزل کند. معتقدیم همه نهادها و دستگاه‌ها از قبیل پلیس، قوه قضائیه، مجریه و مقننه بر اساس قوانین و مقررات عمل می‌کنند تا امنیت و آرامش جامعه همچنان برقرار و حفظ شود.

عزاداری ظهر عاشورای حسینی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه