English

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با سفیر قزاقستان:

«کنوانسیون تهران» تا به حال دستاورد محسوسی نداشته است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با سفیر قزاقستان در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

«کنوانسیون تهران» تا به حال دستاورد محسوسی نداشته است

به گزارش خبرگزاری موج، علی سلاجقه در دیدار با سفیر قزاقستان در ایران در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و قزاقستان، اظهار کرد: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت مردمی و انقلابی، توسعه روابط با کشورهای دوست، همسایه و مسلمان است و امیدواریم روابط حسنه ما با کشور دوست و برادر قزاقستان هم در زمینه‌های مختلف توسعه یابد.

وی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به «کنوانسیون تهران» را میثاق مشترک ۵ کشور ساحلی این دریا توصیف کرد و اظهار داشت: متأسفانه این کنوانسیون تا به حال دستاورد محسوسی نداشته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به شرایط نامطلوب دریای خزر، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، جریان آب در دریای خزر کاهش یافته و غلظت آلاینده‌ها بیشتر شده است. لذا می‌بایست با همکاری کشورهای ساحلی، این مجموعه را مدیریت کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به میزبانی ایران برای اجلاس کا پ۷و برگزاری سالگردکنوانسیون تهران‌درایران، اظهار امیدواری کرد مسائل و موضوعات باقی مانده از اجلاس کاپ ۶ به سرعت مدیریت شود.

سلاجقه در ادامه با اشاره به وقوع تغییرات اقلیمی در سرتاسر جهان و پیامدهای ناشی از آن، بروز توفان‌های گرد و غبار را از مهم‌ترین این پیامدها عنوان کرد و افزود: باید در تراز بین المللی و با انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک، این مشکل را مرتفع کرد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست به میزبانی ایران در ۲۱ تیرماه سال گذشته، خاطرنشان کرد: پس از برگزاری موفقیت آمیز این اجلاس، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۱ تیرماه را به عنوان روز بین المللی مقابله با گرد و غبار نامگذاری کرد.

معاون رئیس جمهور افزود: همچنین با تصویب قطعنامه‌ای دراین مجمع، میزبانی کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار که ۱۸ و ۱۹ شهریورماه امسال برگزار می‌شود به ایران سپرده شد. انتظار ما این است که این کنفرانس با حضور حداقل ۶۰ مقام عالیرتبه از کشورهای مختلف جهان برگزار شود.

سلاجقه در ادامه از وزیر محیط زیست و سفیر قزاقستان در ایران دعوت کرد در این کنفرانس حضور یابند.

در ادامه این نشست، آقای آسخت اورازبای؛ سفیر قزاقستان در ایران ضمن تشکر از دعوت جمهوری اسلامی ایران از این کشور برای حضور در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، بر انجام پیگیری‌های لازم جهت حضور وزیر محیط زیست قزاقستان در این کنفرانس تاکید کرد.

وی با بیان اینکه اخیراً معضل گرد و غبار در کشور قزاقستان هم به یک چالش تبدیل شده است، برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار را فرصت خوبی برای بررسی راهکارهای مدیریت این چالش عنوان کرد.

سفیر قزاقستان در ادامه، دریای خزر را میراث مشترک کشورهای ساحلی این دریا دانست و گفت: بحث عقب نشینی دریای خزر در سواحل قزاقستان هم اتفاق افتاده است و ضرورت دارد کشورهای عضو کنوانسیون تهران برای مدیریت چالش‌های زیست محیطی این دریا با هم همکاری کنند.

وی در پایان با اشاره به روابط حسنه دو کشور ایران و قزاقستان در همه زمینه‌ها، توسعه مراودات محیط زیستی را هم از جمله زمینه‌های مشترک همکاری دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه