English

سخنگوی قوه قضاییه:

حمید نوری به زودی باز میگردد/۲۰ متهم شهادت نیروهای فراجا در سیستان‌وبلوچستان دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضاییه بر مردمی بودن قوه قضاییه تاکید کرد و گفت: با تکیه بر توان قوه قضاییه برای احقاق حق مردم و تجلی عدالت در لحظه تصمیم‌گیری کرده و مطالبات مردم را دنبال می‌کنیم.

حمید نوری به زودی باز میگردد/20 متهم شهادت نیروهای فراجا در سیستان‌وبلوچستان دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری موج، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز؛ سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ که ذبیح الله خداییان رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز حضور داشت، ضمن تبریک گرامی داشت فرارسیدن هفته قوه قضاییه گفت: امروز در قوه قضاییه مسیر به سمت تحقق عدالت هموارتر از قبل در تمامی اجزای قوه قضاییه دنبال می شود.

وی ادامه داد: بخش‌های قابل ملاحظه سند تحول قضایی اجرایی شده است. گرچه گزارش سند تحول قضایی بزودی به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید اما مهمترین رویکرد این سند را می‌توان تبدیل قوه قضاییه گرفتار روزمرگی به قوه قضاییه برنامه محور و دارای افق عدالت معرفی کرد.

وی ادامه داد: امروز قوه قضاییه تحرک قابل ملاحظه‌ای در سراسر کشور برای پیگیری آرمان‌های عدالت دارد و معتقدیم قوه قضاییه مردمی و پاسخگو و کارآمد و برون‌گرا و ... قوه‌ای پویا و هوشمند است که می‌تواند برای احقاق حق مردم و تجلی عدالت در لحظه تصمیم گیری کرده و مطالبات مردم را دنبال کند.

 

 

سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱۷ هزار دادگاه برخط و مجازی برگزار شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال گذشته توانستیم با سامانه‌هایی همچون پنجره واحد خدمات قضایی و سامانه شهود و... بدون حضور مردم در مراجع قضایی و در داخل منزل به مردم خدمت‌رسانی کنیم. ۲۸ خدمت قضایی از طریق پنجره واحد قابل دسترسی است و مردم روزانه ۱۰۰ هزار خدمت دریافت می‌کنند و قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی تلاش می‌کند. در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱۷ هزار دادگاه در سراسر کشور بصورت برخط و مجازی برگزار شد.

وی افزود: در سال گذشته به مشکلات حداقل دو میلیون نفر از مردم رسیدگی شده است. طرح گفت‌وگو با نخبگان و صاحب نظران با همین رویکرد در دستور ریاست قوه قضاییه قرار گرفته است.‌

سال گذشته؛ جلوگیری از تعطیلی ۳۴۸۵ واحد تولیدی و بیکاری ۲۴۲ هزار کارگر

وی تصریح کرد: در مسیر جرم زدایی به جای حذف جرم و صورت مساله، درصدد حل مساله هستیم و از حقوق ملت به هیچ عنوان صرف نظر نمی کنیم. در سال گذشته در راستای فرامین هشت گانه رهبری، قرارگاهی با مسوولیت معاون اول قوه قضاییه راه اندازی شد و ۲۳ جلسه و تاکنون ۹۷ مصوبه اجرایی داشته است. همچنین اقدامات موثری برای احیای واحدهای تولیدی انجام شده و در سال گذشته از تعطیلی ۳۴۸۵ واحد تولیدی جلوگیری شده و مانع از بیکاری ۲۴۲ هزار کارگر شدیم.

ستایشی افزود: در راستای حفظ حقوق عمومی، بیش از ۳۷ هزار اراضی ملی رفع تصرف شد و بیش از ۲۲ هزار هکتار از سواحل دریا و بستر رودخانه‌ها آزادسازی شده است. از مردم درخواست داریم که با ارسال گزارشات خود به دستگاه قضا ما را از نقطه نظرات خود آگاه نمایند.

 

شهادت ۱۲ تن از شهدای فراجا در سیستان و بوچستان تاکنون ۲۰ متهم دستگیر شدند

ستایشی در پاسخ به پرسشی  درباره روند رسیدگی به پرونده قاتلان شهدای فرماندهی انتظامی مبارزه با قاچاق مواد مخدر در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان گفت: اخبار خوبی حاصل نشده است. علی رغم تلخی که این حوادث داشتند باید بدانیم که مردم مقاوم و صبور و مظلوم‌، گرفتار بدخواهی‌های تروریست‌های بین‌المللی و شبکه‌های مافیایی مواد مخدرند و نیروهای حافظ امنیت جان خود را برای ارامش مردم تقدیم می‌کنند. فرزندان‌ این شهدا یتیم می‌شوند اما در مقابل رسانه‌های تروریست‌پرور همزمان آن را ترور شخصیت می‌کنند.

وی افزود: در خصوص شهادت ۱۲ تن از شهدای فراجا در سیستان و بلوچستان تاکنون ۲۰ متهم دستگیر شدند و تعدادی از متهمینی که در شهادت شهید شهرکی و همسرش نقش داشتند نیز دستگیر شدند. در خصوص شهادت رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیب و سوران یک نفر دستگیر شد و دو نفر از عاملین آن به هلاکت رسیدند.

وی افزود: در استان هرمزگان در رابطه با شهادت رییس پلیس مواد مخدر رودان دو نفر از عاملین آن دستگیر شدند. در خصوص شهادت رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان سه نفر از عاملین دستگیر آن شدند. در خصوص شهادت فرمانده پاسگاه چارک، عامل شهادت ایشان متواری شده اما عاملین موادمخدر مکشوفه دستگیر شدند.

وی افزود: همچنین حکم اعدام عامل اصلی شهادت یکی از ماموران مواد مخدر در چندی قبل به تازگی اجرا شد.

 

نوری به زودی زود به کانون خانواده خود بازمی‌گردد

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده حمید نوری نیز گفت: تا روزی که ما شاهد آزادی این عزیز باشیم پیگیری‌های مجدانه ادامه دارد و مشاهده شد پیگیری‌های پرونده اسد الله اسدی منجر به آزادی وی شد و ان‌شاالله موجبات آزادی آقای نوری هم آماده شود و اعتقاد بنده این است که وی به زودی زود به کانون خانواده خود بازمی‌گردد.

ستایشی ادامه داد: تماس آقای حمید نوری با خانواده خود مدتها در حالت تعلیق بود و پس از 43 ماه در ایام بازداشت انفرادی، وی توانسته است با خانواده خود تماس برقرار کند و به اعتقاد ما این اقدام مثبت است اما کافی نیست و مدتی است که رنج حمید نوری در سلول کوچکش بیشتر شده است و این دقیقا مغایر با حقوق بشر است و فردی که دارای اختلالات روانی و بهداشتی است در کنار حمید نوری نگهداشته می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: حمید نوری حتی امکان دسترسی به عینک طبی خود را ندارد و نمی‌دانم با کدام موازین حقوق بین الملل این مطلب سازگاری دارد؟

وی با بیان این‌که «روز گذشته دوازدهمین جلسه دادگاه حمید نوری برگزار شد»، گفت: وکلای وی مطالب خود را اعلام کردند و اتهاماتی که به نوری وارد شده را رد کردند و مشخص شد در مدتی که نوری در بازداشت بوده یک پلیس ایرانی اصل در سوئد با هدفمندی به حمید نوری نزدیک شده و اطلاعات مخفی از حمید نوری را به دست آورده و در اختیار دادستانی سوئد قرار داده است.

ستایشی گفت: آنچه واضح است این است که با دسیسه ناپاک ترین افراد و گروهک منافقین، حمید نوری گرفتار شده است.

 

 

تاکید وزیر دادگستری بر تدوین سند دیپلماسی حقوقی

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه دیپلماسی قضایی گفت: دیپلماسی قضایی همواره مورد تاکید ریاست قوه قضاییه بوده و فرمودند که از تمام ظرفیت‌ها برای حفظ منافع ملی کشور باید استفاده شود.

وی با بیان این‌که «دیپلماسی حقوقی و قضایی باید در مسیر منافع مردم تلاشگر ظاهر شود» گفت: وزیر دادگستری بر تدوین سند دیپلماسی حقوقی و قضایی تاکید دارند و این موضوع به عنوان یک ابزار کارآمد در مراجع قضایی بین المللی استفاده شود.در یکی از موارد می‌توان به موافقتنامه حقوقی و انتقال محکومین میان ایران و بلژیک اشاره کرد که منجر به آزادی آقای اسدالله اسدی شد.

وی گفت: دیپلماسی حقوقی و قضایی ابعاد و زوایای مختلفی دارد که قوه قضاییه در زمینه انتقال محکومان و استرداد مجرمان با کشور های مختلف در حال اجرای آن است. در سال گذشته ۱۰۵ زندانی ایرانی محبوس در کشور های دیگر به ایران منتقل شدند و نزدیک به هزار زندانی که از کشور های دیگر که در ایران محبوس بودند به کشور خود منتقل شدند و نزدیک به ۵۰۰ معاضدت حقوقی درخواست شده است.

 

 

پرونده احمدعلیرضا بیگی در رابطه ماشین‌های شاسی بلند در جریان است

ستایشی در پاسخ به این سوال که شاکی خصوصی پرونده احمدعلیرضا بیگی در رابطه ماشین‌های شاسی بلند چه شخصی است؟ گفت: وزیر وقت صمت مبادرت به شکایت کرده است و پرونده به دادسرا ارجاع شد و منجر به قرار جلب دادرسی و کیفرخواست شد و جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی به دادگاه ارائه شد که دادگاه نقص تحقیقات گرفته و مجدد به شعبه دادرسی ارجاع داده شده است. در این رابطه هیئت نظارت بر نمایندگان و دادستان به عنوان مدعی العموم پیگیر شدند و تصمیمات لازم اتخاذ شد و در آتی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه