English

سخنگوی قوه قضاییه:

بخشودگی محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی بود/ منتظر رای پرونده شاهچراغ هستیم

سخنگوی قوه قضاییه درباره عفو گسترده رهبری گفت:بخشودگی قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی بود. یکی از ویژگی های بارز آن تسری این عفو بر متهمان بوده است.‌ اقدام ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبری با بخشودگی گسترده حربه دشمن را که سالها بر روی آن سرمایه گذاری کرده بود، کند کرد.

بخشودگی محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی بود/ منتظر رای پرونده شاهچراغ هستیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح امروز نوزدهمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با حضور جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه آغاز شد.

مسعود ستایشی در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و دهه فجر و  تشکر از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه گفت: رفراندوم ملی در قالب راهپیمایی ۲۲ بهمن، بار دیگر اراده حق طلبانه ملت ایران را نمایان کرد. ملتی که ۴۴ سال به رغم بدخواهی دشمنان قسم خورده این اراده را با ایستادگی دنبال کرده است.

وی افزود: ظرفیت میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن که نسبت به سنوات قبل افزایش یافته بود، حاصل جمع اراده هایی مصمم بود. راهپیمایی ملی نشان داد که داستان سرایی های دشمن ناکام بوده و بار دیگر تودهنی سختی را متحمل شد.

ستایشی ادامه داد: تقدیر از مردم و اقدام مناسب برای رفع مشکلات آنان باید توسط مسئولان تعقیب شود.

بخشودگی متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی بود

وی درباره عفو گسترده رهبری  گفت: بخشودگی قابل توجهی از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر حاکی از میزان اهمیت وحدت ملی بود. یکی از ویژگی های بارز آن تسری این عفو بر متهمان بوده است.‌ اقدام ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبری با بخشودگی گسترده حربه دشمن را  که سالها بر روی آن  سرمایه گذاری کرده بود، کند کرد.

پرونده تخلف فیلیمو در دادسرا درحال رسیدگی است

وی در پاسخ به سوالی درباره تخلف پلتفرم فیلیمو که اقدام به تولید و پخش سریال سقوط کرده است، گفت: ما نباید احراز تخلف و قضاوت کنیم. بنا به ماموریت هایی که قوه قضاییه در اجرای اصل ۱۵۸ قانون اساسی دارد رسیدگی به تظلمات بر عهده دستگاه قصایی است و ما وظیفه داریم اگر دعوایی مطرح شد، مطابق موازین قانونی مبادرت به رسیدگی کنیم‌. چنانچه شکایتی از ناحیه آحاد جامعه مطرح شود ما وظیفه داریم به آن رسیدگی کنیم.

وی افزود: درباره موضوع مطروحه باید بگویم که  این موضوع در واحد قضایی مربوطه در دادسرای تهران است و  شکایتش مطرح شده و تحت رسیدگی است و تصمیمات قضایی متعاقبا اعلام می شود.

آخرین وضعیت پرونده رسیدگی به حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)

سخنگوی قوه قضاییه از برگزاری دو جلسه از دادگاه پنج متهم حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت منتظر اتخاذ تصمیم دادگاه هستیم.

وی افزود: همکاران ما در دادستانی فارس نسبت به موضوع کار ویژه را انجام داده اند و منجر به دستگیری متهمین شد. اقدامات لازم برای رسیدگی و صدور قرار تامین و قرار نهایی و کیفرخواست شده است و پرونده به دادگاه انقلاب شهرستان شیراز ارسال شده و به صورت فوق العاده رسیدگی شد. این پرونده ۵ نفر متهم دارد که از اتباع بیگانه هستند و جلسه اول آن در ۱۸ بهمن ماه و جلسه دوم در ۲۴ بهمن ماه تشکیل شد و منتظر اتخاذ تصمیم نهایی و قانونی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون جزییات عفو اخیر گفت: در حال حاضر کار در دست مجریان است که در قوه قضاییه و واحدهای قضایی تابعه بتوانیم فرایند عفو را به خوبی به نتیجه برسانیم.

تعداد پرونده های مورد عفو مشخص نیست

ستایشی تصریح کرد: جلسه ای در هجدهم بهمن ماه برگزار شد و به روسای کل دادگستری استان ها این وظیفه محول سد که با استفاده از ظرفیت قضات با تجربه در اجرای احکام و ظرفیت روسای زندان ها و تشکیل کارگرون تخصصی در کمترین زمان ممکن با استفاده از اوقات خارج از وقت اداری کار تطبیق مصادیق با معیارها را شروع و به صورت روزانه پیگیری و نتیجه نهایی را ظرف ۱۵ روز به معاونت قضایی قوه قضاییه انجام دهیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: مقرر شد پرونده هایی که مربوط به بخش اول دستورالعمل بوده نسبت به پرونده های بخش دوم در اولویت قرار گیرد و برای تسریع در کار فرم هایی در نظر گرفته شده و به استان ها ابلاغ و تاکید شده که در تفسیر دستورالعمل و تطبیق مصادیق استان ها به صورت سلیقه ای عمل نکنند و به صورت رویه واحد صورت پذیرد و سعی شود دامنه شمول عفو را تا جایی که مغایر قانون نباشد بیشتر کنند 

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به لزوم تدقیق در پرونده های مورد بحث هنوز تعداد دقیق مشخص نشده، انشالله بعد از اتمام فرایند گزارشی کامل و جامع با اهتمام ویژه تا پایان بهمن ماه اولین مراحل گذرانده خواهد شد و نتایج اعلام می شود.

پاسخی درباره عفو دو خبرنگار بازداشتی

سخنگو در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا عفو اخیر شامل الهه محمدی، نیلوفر حامدی و یک خبرنگار دیگر هم می‌شود یا خیر؟ گفت: عفو معیاری است و پرونده‌ افراد با معیارها تطبیق داده می‌شود و در صورت انطباق فرد عفو می‌شود، اگر غیر از این باشد فرد عفو نمی‌شود. همکاران ما در حال تطبیق شرایط هستند.

عزم جدی قوه‌قضاییه برای پیگیری علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی

سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه آیا تاکنون شکایتی از ناحیه خانواده دانش آموزان قمی که دچار مسمومیت شده‌اند صورت گرفته است؟ گفت: ۳۰خانواده‌ در این باره شکایتی را در دادسرا مطرح کرده‌اند. دادستان، بازپرس، ضابطین و وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی ابعاد و زوایای مطروحه هستند. به جد موضوع را تعقیب می‌کنیم. امروز هم گزارشی به معاون اول قوه قضاییه ارائه شد.

سامانه ابلاغ هوشمند و آنچه به همراه داشت

ستایشی: اجرای طرح سامانه ابلاغ هوشمند حدود چند صد میلیارد هزینه های ابلاغ قوه قضاییه را کاهش داده است و باعث کاهش اطاله دادرسی و رعایت حقوق شهروندی است. ۹۳ درصد ابلاغ‌های قوه قضاییه به صورت هوشمند صورت می‌گیرد. روزانه ۹۰۰ هزار مراجعه به این سامانه صورت می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه