English

رئیس ستاد ازدواج دانشگاهیان:

ازدواج میزان مهاجرت را کاهش می‌دهد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ گفت: ازدواج به موقع سبب کاهش میزان مهاجرت می‌شود و افرادی که متاهل هستند در صورت خروج از کشور راحت‌تر بازمی‌گردند.

ازدواج میزان مهاجرت را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در نخستین جلسه ستاد "ازدواج دانشگاهیان" گفت: موضوع ازدواج و مشکل کاهش جمعیت در کانون توجه قرار گرفته است و وضعیت جمعیت یک دغدغه جدی به حساب می‌آید. مقام معطم رهبری خواهان رفع کم‌کاری‌ها در حوزه ازدواج بودند. در این راستا اگر مشوق‌های خوبی برای ازدواج درنظر گرفته شود، آمار تجرد کاهش می‌یابد. بررسی آمار و ارقام از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ ازدواج در این سالها کاهش یافته و طی دوسال تقریبا متوقف شده و افزایش جمعیت اندکی داشته‌ایم . این در حالی است که جمعیت قابل توجهی از  دانشگاهیان در شرایط سنی مناسبی برای ازدواج قرار دارند.

رئیس ستاد ازدواج دانشگاهیان گفت: دانشجویان از  ۱۸ سالگی وارد دانشگاه می شوند و درخصوص ازدواج از انگیزه فراوانی برخوردار هستند. ما برای دانشگاه‌ها در حوزه ازدواج برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نخستین جشن  ازدواج دانشجویی در سال ۷۶ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، توضیح داد: از سال ۸۷  به بعد، جشن ازدواج دانشجویی با ثبت کدملی صورت می‌گیرد. بر اساس آمار و اطلاعات سال ۱۴۰۱، ۱۳ هزار زوج در سامانه ازدواج دانشجویی ثبت نام کرده‌اند که بیش‌ترین تعداد مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است.

حجت‌الاسلام رستمی افزود: دانشگاه پیام‌نور و  دانشگاه‌های وزارت علوم پس از دانشگاه آزاد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. اگرچه تعداد دانشگاه‌های وزارت بهداشت نسبت به دیگر دستگاهها کمتر است اما میزان ازدواج دانشجویی به دلیل تضمین اشتغال از آمار مناسبی در زمینه ازدواج دانشجویی برخوردار است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با بیان اینکه دو موضوع " ازدواج" و "تشکیل خانواده" در کانون توجه قرار دارند، گفت: اگر جوانان را به هنگام، وارد عرصه ازدواج کنیم، کار شایسته‌ای کرده‌ایم. ازدواج آگاهانه که جدا از زود و اجبار و آسان باشد، مهم است. ازدواج‌های دانشجویی دوران کرونا سبب شد که دانشجویان گرفتار تشریفات نشوند و ازدواج آسان باشد. 

حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه ازدواج باید به یک جریان در میان دانشگاهیان تبدیل شود، توضیح داد: برنامه‌های متنوعی در راستای همین موضوع مدنظر قرار گرفته است.

وی درباره  "طرح ملی همسفر تا بهشت" اظهار کرد: آخرین جلسه که در ارتباط با آسیب‌های‌اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد، با موضوع طلاق بود.  در این جلسه، ازدواج دانشجویی به عنوان ازدواج مانا معرفی شد و تصمیم گرفته شد که در سایر دستگاه‌ها گسترش یابد. براساس امار و اطلاعات منتشر شده، مانایی ازدواج دانشجویی افتخارآفرین است و میزان فروپاشی خانواده کم است. ۹۴ درصد ازدواج دانشجویی ماندگار هستند.

رئیس ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان تصریح کرد: از سال ۸۶ تا ۹۸،  ۴۳۵ هزاز ازدواج دانشجویی ثبت شده است که  ۱۸ هزار مورد منجر به طلاق شده است. ۳۴۸ هزار مورد دارای تک فرزند هستند؛ همچنین تعداد افراد داری دو فرزند به ۱۴۴ هزار نفر می‌رسد. حدود ۷۸ هزار نفر نیز ۳ فرزند دارند.

وی با بیان اینکه به طور معمول طلاق در ۵ سال اول ازدواج و به ویژه در ۲ سال نخست آن اتفاق می‌افتد، گفت: ۹۴درصد پایداری پیام مهمی دارد که باید به آن توجه کرد. حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو داریم؛ ازدواج دانشجویی بر مبنای مبانی اسلامی یک ازدواج به موقع است.

حجت‌الاسلام رستمی گفت:  ازدواج به موقع سبب کاهش میزان مهاجرت می‌شود و افرادی که متاهل هستند در صورت خروج از کشور راحت‌تر بازمی‌گردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی