English

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تشکیل هر بنگاه‌ اقتصادی مصادف است با آغاز باج‌گیری‌های محلی / مدعی هستیم که حداقل ها را برای زندگی بازنشستگان فراهم کردیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آرزوی ۱۲ ساله بازنشستگان و بی عدالتی های موجودرا مرتفع کردیم بطوریکه می توانیم ادعا کنیم که حداقل‌های لازم برای گذران زندگی آنها فراهم شده است آنهم بدون اینکه حتی یک سهم از ۱۶ هزار میلیارد تومان سهم تعهدی دولت به صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی پرداخت شود

تشکیل هر بنگاه‌ اقتصادی مصادف است با آغاز باج‌گیری‌های محلی / مدعی هستیم که حداقل ها را برای زندگی بازنشستگان فراهم کردیم

به گزارش خبرنگار موج، محمد شریعتمداری در همایش تجلیل از عملکرد بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش برگزار شد، با ذکر اینکه سرمایه اجتماعی پشتوانه همه نظام‌های سیاسی به ویژه نظام جمهوری اسلامی است  به حماسه مردم در انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶اشاره کرد و  گفت: رهبر معظم انقلاب پس از آن انتخابات، آن روز را یک حماسه بزرگ تاریخی خلق شده توسط مردم عنوان کردند و فرمودند این حماسه بزرگ سیاسی یک بار دیگر به جهانیان نشان داد که ایرانیان با شور و نشاط در صحنه هستند و برای دوام کشورشان با تاریخ کهن در کنار هم، یکپارچه و همدل و با هدف مشترک حرکت می‌کنند و حضور گسترده ما را از توطئه‌های دشمنان مصون کرده و بدخواهان را در خارج و داخل مایوس کرد.

وزیر تعاون با ذکر اینکه تمام اینها نشان می‌دهد که حضور پرشور مردم در صحنه‌های تاریخی چه میزان به توسعه و رشد مادی و معنوی یک ملت کمک می‌کند گفت: ما باید با همه تلاش و توان، امید را در جامعه تزریق کنیم. عنصری محوری که در سایه آن رشد اقتصادی، جهش تولید و موفقیت‌های یک ملت رقم می‌خورد عنصر امید است و این عنصر در سایه یکپارچگی و وحدت، حول محور منافع ملی شکل می‌گیرد.

شریعتمداری تصریح کرد: اختلاف سلیقه، تضارب افکار و اندیشه نیز عنصر ارزشمندی است و موجبات رشد و تعالی و بالندگی یک ملت می‌شود، اما منازعه بر سر منافع ملی حتما باعث از بین رفتن اهداف بزرگ یک ملت می‌شود.

وزیر تعاون گفت: باید تلاش کنیم از جهش تولید پیراهنی برای افزایش سرمایه اجتماعی و بالابردن وحدت ملی بسازیم و در سایه وحدت ملی است که می‌توانیم در مسیر رشد و پایندگی ملت ایران ادامه دهیم.

شریعتمداری با اشاره به سال جهش تولید گفت: معاونت اقتصادی وزرات تعاون در ابتدای سال با سیاستگذاری صحیح و فرماندهی مناسب برای تحقق این شعار گام برداشت و برنامه‌های لازم را به بنگاه‌های زیر مجموعه ابلاغ کرد و در پایان نیز در ماه‌های اخیر بنگاه‌های اقتصادی را ارزیابی کرد و شاخص بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی را اندازه‌گیری کرد و این کار جدیدی بود که در زیرمجموعه واحدهای وزارت تعاون انجام شد.

وی ادامه داد: هدف جهش تولید و رشد پایدار در سطح کلان اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه در حوزه‌ها و لایه‌های گوناگون زمینه‌های این امر را فراهم کنیم.

شریعتمداری تاکید کرد: اگر بخواهیم جهش تولید را به صورت مستمر ادامه دهیم و به رشد پایدار در سطح کلان در کشور نائل آییم باید در جنبه‌های حوزه‌های نهادی، ساختاری و سطح خرد، تحولاتی را ایجاد کنیم.

وزیر تعاون اظهارداشت: کشور تجربه رشد اقتصادی در چهار دهه اخیر را در زمان‌هایی شاهد بوده ؛ به بیانی یکی از پایدارترین آنها در دوره هشت ساله‌ای بود که بعدها به دولت هشت ساله اصلاحات شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه بررسی آمار نشان می‌دهد که در طول آن ایام در شرایط خوبی قرار داشتیم گفت: حتی در سال‌های آغازین دولت یازدهم و دوازدهم اگر به شاخص‌های نابرابری اقتصادی و فقر و موارد دیگر نگاهی بیاندازیم، می‌بینیم در سایه اتفاقات خوبی که در شروع این دولت رخ داد، به سطح بالایی از شاخص‌ها دست یافتیم و عاملی که در این زمینه مهم بود رشد بی‌سابقه انباشت سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد دو جانبه ملت و دولت بود و حاکمان در یک همزیستی مسالمت آمیز با هموطنان شرایط و جو مناسبی را برای فعالیت اقتصادی فراهم کردند.

وی با طرح این ادعا که در شاخص‌های فساد روند رو به کاهش خوبی را شاهد بودیم گفت: نهادهای بین‌المللی که ناظر بر فعالیت‌ها بودند در گزارش‌های خود اعلام می‌کردند که ما در این زمینه گام های موثری برداشته ایم .

وزیر تعاون گفت: یکی از عناصر موثر دیگر در دوره اصلاحات برقراری رابطه مطلوب با حوزه پیرامونی بود. در عمر چهل ساله انقلاب اسلامی شاهد هستیم که معمولا دوگانه‌ای را پیش روی ملت قرار دهیم که یکی از آنها را انتخاب کنند، یا تسلیم در برابر ابرقدرت‌ها یا رفتار خصمانه در نظام بین الملل است و راه حل سومی ارائه نمی‌کنیم در حالیکه راه حل سوم مطلوب ملت ایران است.

به گفته وی، بدون استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای تحکیم فعالیت‌های دیپلماسی در جهان، برقراری موازنه بین شرق و غرب در عرصه‌های گوناگون فعالیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، تنش زدایی در روابط با کشورهای پیرامون، نمی‌توانیم با تنش با کشورهای همسایه به هدف‌ها برسیم.

وزیر تعاون تصریح کرد: در سال‌هایی که شرایط مطلوب با کشورهای پیرامونی داشتیم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد با کشورهای پیرامونی ارتباط برقرار کردیم و استفاده از امکانات مناسب برای همکاری با همسایگان یکی از مهمترین اقدامات در دوره اصلاحات بود و حتما این الگو تکرار شدنی است.

وی گفت: برخی مفاهیم به عنوان مفاهیم مشترک در چارچوب خود می‌تواند ائتلاف بزرگ را در کشور خلق کند که یکی از آنها جوانگرایی نخبگانی است و از مولفه‌های حکمرانی خوب است و رهبر معظم انقلاب نیز در گام دوم درباره آن صحبت کردند.

وزیر تعاون با اشاره به اینکه در وزارت تعاون نیز با استفاده از سیاست جوانگرایی به اهداف مطلوبی دست یافتیم که حاصل تلاش ما در استقرار هدف جوانگرایی نخبگانی در سطح بنگاه‌های یک وزارتخانه بود گفت: در همین خصوص موفق شدیم ۱۲ سال عمر مدیریت را کاهش دهیم و در سازمان‌های سنتی با به کارگیری جوانان گام‌های بزرگی برداریم و از نظر و دیدگاه افراد باتجربه استفاده کنیم.

وی افزود: نمونه آن نیز حضور مدیران عامل صندوق بازنشستگی است. نمونه دیگر نیز نرخ سود شستا در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ است که از هفت درصد به ۱۴۰ درصد رسیده است.

شریعتمداری اضافه کرد: مشابه این اقدامات در مجموعه فعالیت‌های بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر است که حجم سرمایه‌های متعلق به بیمه‌گذاران در کمتر از دو سال محقق شد و حجم افراد تحت پوشش این بیمه از ۶۴۰ هزار نفر به سقف دو میلیون بیمه شده در سطح روستاها رسید.

وی اشاره ای هم به همسان سازی حقوق بازنشستگان کرد و گفت: آرزوی ۱۲ ساله بازنشستگان و بی عدالتی های موجودرا مرتفع کردیم بطوریکه می توانیم ادعا کنیم که حداقل‌های لازم برای زندگی فراهم شده است آنهم بدون اینکه حتی یک سهم از ۱۶ هزار میلیارد تومان سهم تعهدی دولت به صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی پرداخت شود . البته منتظر هستیم دولت به تعهدات خود عمل کند.

وزیر تعاون با بیان اینکه اصل شفافیت ازمهمترین عواملی است که موفق شدیم به کمک آن به سود قابل توجه در فعالیت‌های اقتصادی برسیم، با ذکر اینکه هشت سامانه شفافیت در وزارت تعاون فعال است گفت : در همین راستا سال گذشته به تمام شرکت‌ها بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم که تمام کالاهایی که قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند، باید دراین بازار عرضه شوند و این هدف در برخی از شرکت‌ها نیز اجرایی شده است.

وی با تاکید براینکه نظام حکمرانی مطلوب اجازه نمی‌دهد حکمرانی شرکتی را با دخالت در انتصاب مدیران مخدوش کنیم گفت: اما متاسفانه در کشور ما این شیوه رواج دارد و فشارهای سیاسی و قوا موجب شده در تصمیم‌گیری در نظام بنگاه‌داری از طریق حکمرانی شرکتی مناسب باز بمانیم. برای همین باید با فشار و تحمل مشقات فراوان با سلایق خود در انتخاب مدیران شایسته در سطوح پایین قدم برداریم و در سطوح بالا زیر بار فشار قرارنگیریم.

وی با ذکر اینکه نظام بنگاه‌داری ما اینگونه است که هر بنگاه‌ اقتصادی که در هر گوشه‌ای شکل می‌گیرد همراه با آن باج‌گیری‌های محلی نیز شروع می‌شود تاکید کرد: ما به هیچ وجه با موضوع ایفای مسوولیت‌های اجتماعی بنگاه‌ها مخالف نیستیم وبرعکس معتقدیم که مردم باید از مواهب بنگاه‌ها بهره‌مند شوند، اما این با باج‌خواهی متفاوت است و اینگونه نمی‌شود بنگاه‌داری کرد و در نهایت نیزتبدیل به پرونده های جرایم مختلف شودو در قوه قضائیه با متخلفان برخورد شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه