English

گزارش موج از هرج و مرج ناشی از آشفته بازار قطعی برق در شهرها:

قطعی برق چالش جدید شهروندان شهرهای بزرگ/ "ماینر"های جدیدترین بهانه تراشی مسئولان برای قطعی برق!

این روزها قطع برق در شهرهای مختلف کشور و بخصوص تهران از چنان ابعادی برخوردار شده است که به قول یکی از نمایندگان مجلس با توجه به ابعاد اجتماعی که پیدا کرده، می رود تا به معضلی ملی بدل شود. چالشی که کشور را به دهه ۶۰ برده و باعث شده تا دوباره مانند آن روزهای پر اضطراب، شاهد قطعی های مکرر برق در شهرها باشیم.

قطعی برق چالش جدید شهروندان شهرهای بزرگ/ "ماینر"های جدیدترین بهانه تراشی مسئولان برای قطعی برق!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، همین چند روز قبل بود که یکی از اعضای شورای شهر تهران در مورد تاثیری که قطع برق می تواند در عملکرد دانش آموزان در این روزهایی که درگیر امتحانات مجازی هستند، داشته باشد و همچنین خطراتی که این اقدام می تواند برای بیماران بستری یا در حال جراحی در بیمارستان ها داشته باشد، تذکری را در صحن شورا مطرح کرد. این اظهار نظرها با واکنش مسئولان و مدیران مختلفی همراه بود. به عنوان مثال رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از ارسال نامه‌ای به وزیر نیرو خبر داد که در آن ضمن انتقاد از قطع برق بیمارستان‌ها تاکید شده است که باید این وضعیت به نحوی مدیریت شود که به بیماران آسیبی نرسد.

حسینعلی شهریاری در انتقاد به قطع برق در بیمارستان‌ها بدون اطلاع قبلی، گفت: بنده امروز- یکشنبه- نامه‌ای از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به آقای اردکانیان وزیر نیرو نوشتم مبنی بر اینکه قطعی برق باعث بروز مشکل در بیمارستان‌ها شده و از وی خواستم که این وضعیت را مدیریت کند تا مراکز بهداشتی و درمانی و بیماران آسیب نبینند.

در متن نامه شهریاری به اردکانی آمده است: احتراما، حسب گزارشات دریافتی قطع جریان برق در برخی از مراکز درمانی و در ایام سخت مواجهه با کرونا مشکل زا بوده و بعضا در روند درمان بیماران موجب اخلال گردیده و بیمارستان ها و کادر پزشکی و پرستاری را با چالش جدی مواجه نموده است از این رو شایسته است دستور فرمایید تمهیدات خاصی برای این منظور پیش بینی شود تا با یاری خدای متعال و هم افزایی به یاد ماندنی کلیه دستگاه های اجرایی کشور با حداقل آسیب از مرحله کنونی عبور نماییم.

از بیمارستان تا مدارس

با این وجود ترس مردم نسبت به بیماران بستری در بیمارستان ها و همچنین بیماران کرونایی که از دستگاه های اکسیژن ساز استفاده می کنند باعث شد تا مدیرعامل شرکت توزیع برق پایتخت نیز نسبت به این قطعی ها واکنش نشان دهد. حسین صبوری با طرح این ادعا که برق مراکز حساس درمانی و بیمارستان ها به طور مستمر تأمین و تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود گفت: به دلیل شرایط اقلیمی و کاهش شدید بارندگی‌ها در سال جاری و هم چنین تأمین برق از طرف نیروگاه‌های برق آبی، متأسفانه خاموشی‌های پراکنده‌ای در سطح پایتخت به وجود آمده است که با برنامه ریزی های انجام شده این مشکلات برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: تأمین برق مراکز درمانی از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت است و تاکنون برق هیچ بیمارستانی در تهران قطع نشده است و برنامه قطع برق این شرکت شامل سازمان‌ها و مراکزی است که باوجود اخطارهای مکرر مصرف برق خود را کاهش نداده‌اند و به همین علت برق آنها قطع شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با بیان اینکه شرایط سال جاری در حوزه انرژی بسیار حساس است، اظهار داشت: شهروندان برای مطلع شدن از وضعیت قطعی برق، می‌توانند جدول روزانه خاموشی‌های احتمالی برق پایتخت را در سایت شرکت مشاهده کنند.

ادامه اظهار نظرهای شهروندان در فضای مجازی همچنین وزارت علوم را نیز وادار به واکنش کرد. علی‌اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره قطعی برق در زمان امتحانات دانشجویان گفت: با توجه به اظهار نظر سخنگوی صنعت برق در خصوص اینکه «قبل از قطعی برق، دانشجویان تغییر محل دهند تا به امتحانات شان لطمه وارد نشود» باید گفت تمامی آن‌ها حرف‌های منطقی است.

وی درباره قطعی برق در زمان امتحانات و جلوگیری از قطعی برق گفت: کارکنان صنعت برق در شهرها اعلام کرده اند که هر خانه‌ای می‌تواند تشخیص دهد که چه ساعاتی از شبانه روز و در کدام از روزها احتمال قطعی برق وجود دارد که اگر متناسب با مصرف دچار برق کم شوند با اولویت‌های ایجاد شده برای برخی از نواحی برق‌ها را قطع می‌کنند تا بتوانند نظمی را برای برق داشته باشند.

رییس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: تکلیف نیازهای آموزش از راه دور و آموزش‌های الکترونیکی برای هر دو گروه دانشجویان و دانش آموزان در زمینه امتحانات و کلاس‌ها روشن است، اگر در زمان برگزاری کلاس‌ها برق خانه دانشجویان قطع شود، می‌توانند بعدها ویس‌های ضبط شده را در سامانه گوش دهند، اما اگر این مشکل برای استاد به وجود آید جلسه آن روز کنسل خواهد شد.

صفوی بیان کرد: توصیه می‌کنیم که استادان امتحانات دانشجویان را در چند مرحله برگزار کنند تا قطعی برق، قطعی اینترنت و… منجر به صدمه در میان محصلان نشود. امیدوارم با برگزاری آزمون‌های چند مرحله‌ای بتوانیم از این معضل بزرگ جلوگیری کنیم. باید تمامی قشر دانشگاهی این موضوع را جدی بگیرند تا همه بخش‌های امتحان در یک امتحان خلاصه نشود.

رییس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: جدول قطعی برق به تمامی خانه‌ها داده شده است؛ بنابراین به گفته صنعت برق در زمان قطعی برق، دانشجویان و دانش آموزان از مکان خود تغییر محل دهند یا اینکه مدارس و دانشگاه‌ها در آن زمان‌ها امتحانات خود را تغییر دهند. این موضوعات بخشی از مشکلات مدیریتی، چالش‌های فنی و اقتصادی در کشور است که باید با همکاری، همدلی و درک متقابل به بهترین شیوه حل شوند.

این متخصص برق اضافه کرد: آموزش و پرورش باید اسم تمامی مدارس که در آن‌ها امتحانات نهایی برگزار می‌شوند را به صنعت برق اعلام کند تا در زمان قطعی برق در اولویت قرار نگیرند یا دانشگاه‌ها هم با انجام چنین کاری قطعی برق را به ساعات شب منتقل کنند، البته این موضوع زحمات زیادی را در پی دارد، ولی می‌تواند از چالش‌های موجود کم کند.

صفوی گفت: با تشکیل یک همکاری یا کمیته‌ای در هر شهرستان بین نمایندگان آموزش و پرورش و شرکت‌های توزیع برق و نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توان تا حدودی از قطعی برق در هر ناحیه، جلوگیری کرد.

دردسر جدید راهنمایی و رانندگی

اما قطع برق چه بخواهیم و چه نخواهیم بسیاری از فعالیت های روزانه شهری را مختل می کند و حتی می تواند باعث بروز مشکلاتی در نظم شهر شود. نظمی که تردد در خیابان ها یکی از نمونه های آن است. معاون ‌اجتماعی پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه سیستم چراغ های راهنمایی در بسیاری از شهرها‌ و شهرستان‌ها دارای سیستم UPS و برق اضطراری نبوده و به محض قطعی برق، دچار اخلال می شوند گفت: در چند روز اخیر اگر چه مشکل خاصی با قطعی برق رخ نداده اما مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی از وضع موجود گلایه داشته و نگران ایجاد اختلال در رفت و آمد خودروها و اتلاف وقت هموطنان هستند.

سرهنگ جهانی تصریح کرد: مسئولیت چراغ های راهنمایی و رانندگی در شهرها با شهرداری هاست بنابراین از شهرداریها تقاضا می کنیم که اگر خاموشی ها ادامه دار باشند برای برق تقاطع‌ها تدبیری اندیشیده شود.

وی به تجربه خاموشی و قطعی برق در سال گذشته در معابر تهران اشاره و اظهار داشت: در سال گذشته در خاموشی ها شاهد افزایش تصادف وسایل نقلیه با عابران پیاده بودیم و با توجه به اینکه یکی از روشهای پیشگیری وضعی از بروز تصادفات وجود چراغها و روشنایی معابر در شب هاست بنابراین از دست اندرکاران حوزه برق و شهرداریها تقاضا داریم در این خصوص تدابیر ویژه‌ای بیاندیشید تا مانع از وقوع تصادفات جرحی و خسارتی شده و آرامش و ایمنی را در معابر شاهد باشیم. 

سرهنگ جهانی در ادامه با تاکید دوباره بر نگرانی مأموران پلیس راهور از‌ اتلاف وقت، ایجاد ترافیک و وقوع تصادفات به دنبال خاموشی چراغ ها در تقاطع ها و معابر به خصوص در شب هنگام، خاطرنشان کرد: تعداد تقاطع ها و خیابان هایی که در سطح کشور بوسیله چراغ کنترل می‌شوند آنقدر زیاد است که نمی توان به صورت فیزیکی و با حضور ماموران پلیس راهور کنترل کرد چرا که تعداد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی آنقدر نیست که بتوان سر هر چهار راه یا تقاطع یک مامور راهور مستقر کرد؛ بنابراین باید برای این موضوع تدبیری خاص اتخاذ شود تا گره ترافیکی پیش نیاید و تصادفی به وقوع نپیوندد و مردم دچار سردرگمی نشوند.

اما ترافیک و تردد در شهرها تنها هدیه قطعی برق به هموطنان نیست بلکه به آنها می توان انواع گیر در آسانسورها، و حتی حوادثی تلخ تر را نیز اضافه کرد. کمااینکه در یکی دو روز گذشته اخباری در فضای مجازی منتشر شد که براساس آن بیماری به خاطر همین قطعی برق در بیمارستانی در همدان فوت کرده و یا کارگری دیگر در مشهد به خاطر قطع برق در عمق 50 متری زمین گیر افتاد! اتفاقاتی که در صورت ادامه قطعی برق و وابستگی زندگی های جدید به آن ، مسلما افزایش خواهدیافت.

بعد از استخراج رمز ارزها

یکی از بهانه هایی که برای قطعی برق ذکر می شود، استخراج غیرمجاز رمز ارزهاست. این در حالی است که سال گذشته وزارت نیرو اعلام کرده بود که رمز ارزها تنها 2 درصد از برق شبکه ملی را مصرف می کنند! اما در عین حال رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اعلام کرده که علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه دلیل آن توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

مجتبی توانگر گفت: درخصوص ارتباط احتمالی قطعی‌ برق و استخراج رمزارزها، موضوع را در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بررسی کردیم؛ ظرفیت اسمی تولید برق در کشور ۸۵۰۰۰ مگاوات و ظرفیت واقعی تولید برق در کشور ۶۰۰۰۰ مگاوات است.

وی با بیان اینکه میزان برق مصرفی در صنعت استخراج در دنیا ۱۲۰۰۰ مگاوات است، اضافه کرد: سهم میزان برق مصرفی در صنعت استخراج در واحدهای مجاز ۳۰۰ مگاوات و در واحدهای غیرمجاز ۳۰۰مگاوات است، همچنین سهم برق صنعت استخراج در کشور از کل برق تولیدی ۱ درصد است.

رییس کمیته اقتصاد انرژی مجلس، سهم کشور از کل صنعت استخراج در دنیا را کمتر از ۵ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

فقط ۲ ساعت!

وزارت نیرو بالاخره بعد از چند روز بی برنامگی، اعلام کرد که از این پس، شهروندان می توانند جدول خاموشی ها برق منطقه خودشان را در سایت این وزارتخانه مشاهده کنند. در گام بعد این وزارتخانه اعلام کرده که در مناطق مختلف تهران از ساعت ۱۷ عصر تا ۱۹ به مدت ۲ ساعت قطع خواهد شد که در گزارش زیر اطلاع رسانی شده است.

سخنگوی صنعت برق گفت: از طریق سامانه برق من و همچنین در تهران از طریق پیامک زمان بندی قطع برق به مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود.

مصطفی مشهدی رجبی گفت: امسال به دلیل بارش کم، سطح مخازن برق آبی کاهش ۵۷ درصدی داشته و در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی افزایش مصرف برق نیست.

وی گفت: با افزایش میزان مصرف برق و کاهش ظرفیت نیروگاه‌ها امکان پوشش این حجم از مصرف وجود ندارد و همین موضوع موجب خاموشی‌ها و محدودیت‌ها شده است.

 مشهدی رجبی در عین حال دوباره موضوع رمز ارزها را پیش کشیده و مدعی شد : علت اصلی این افزایش مصرف برق استخراج رمزارز‌ها هستند که از روز گذشته مراکزی که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند خاموش شدند و مراکز غیر مجاز استخراج رمزارز‌ها در حال شناسایی و خارج شدن از مدار هستند که تاکنون ۳۵۲ مگاوات از آن‌ها شناسایی شده، ولی پیش بینی می‌شود مصرف برق در این مراکز بیش از ۲ هزار مگاوات باشد.

سخنگوی صنعت برق حتی اعلام کرد که به کسانی که مراکز غیر مجاز رمزارز را معرفی کنند مبلغ ۲۰ میلیون تومان پاداش داده می‌شود.

وی با بیان این که ملی پوشان شطرنج به دلیل قطع برق در فدراسیون مربوطه نتوانستند در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند و این منجر به حذف آن‌ها شد گفت: باید پیش‌بینی‌های مناسب از طریق فدراسیون‌های مربوطه برای تأمین برق اضطراری انجام می‌شد که مسابقه مهمی در این سطح به خاطر قطع برق به مخاطره نیفتند.

 سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: زمان مشخصی برای پایان قطعی برق وجود ندارد و این مشکل ممکن است در تابستان هم ادامه یابد، ولی سعی می‌کنیم که قطعی‌ها به صورت محدودتر اعمال شود.

اما با تمام این تفاصیل اظهارات سخنگوی وزارت نیرو با آنچه در عمل اتفاق می افتاد تفاوت بسیاری دارد و سوالات فراوانی را در ذهن شهروندان ایجاد می کند. اینکه چرا برخلاف ادعای سخنگوی وزارت نیرو، به جای قطع 2 ساعتی برق ؛ آنهم از ساعت 17 تا 19 ، هر روز در چندین نوبت برق مناطق مختلف تهران قطع می شود؟ و یا اینکه با توجه به پیشرفت هایی که در صنعت برق داشته ایم چرا زودتر از اینها این وزارتخانه اقدام به شناسایی دستگاه های ماینرنکرده است و تازه به فکر این کشف و شهود افتاده است؟!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه