English

چهل و دومین نشست سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد

چهل و دومین نشست سخنگوی قوه قضاییه دقایقی پیش آغاز شد.

چهل و دومین نشست سخنگوی قوه قضاییه آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، صبح امروز در چهل و دومین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه تا هفته قوه قضاییه در هر نشست خبری به معرفی عملکرد یکی از نهادهای قوه قضاییه خواهیم پرداخت، اظهار کرد: دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی در نظام دادرسی در سال گذشته به ۹۴ هزار پرونده رسیدگی کرده است که این رقم نسبت به سال گذشته رشدی معادل ۳۳ درصد داشته و این آمار نسبت به عملکرد ۱۳۹۷، ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال ۹۷، ۸ رأی هئیت عمومی داشتیم که به منزله قانون گذاری است که به عنوان رأی وحدت رویه تضاد در آراء و ابهام در قوانین را حل می‌کند. این آرا در سال ۹۸، ۱۴ رای بوده که در سال ۹۹، ۲۱ رای وحدت رویه هیئت عمومی صادر شده است.

ابطال ۳۲۰ مورد از مصوبات دولت در دیوان عدالت اداری

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به عملکرد دیوان عدالت اداری پرداخت و گفت: مجموع پرونده‌های وارده به شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۹،  ۲۴۶ هزار پرونده بوده است در حالی که پرونده‌های مختومه ۲۶۲ هزار پرونده بوده؛ یعنی عملکرد دیوان عدالت، ۱۲ هزار پرونده بیش از پرونده‌های ورودی بوده است.

وی افزود: در سال گذشته در دیوان عدالت اداری ۴۳۷ مورد از مصوبات دولت، وزاتخانه ها و سازمان های دولتی مورد شکایت قرار گرفت که ۳۲۰ مورد از مصوبات دولت و سازمان‌های تابعه ابطال شد و  ۱۰۷ مورد نیز مورد تأیید قرار گرفت و این جای نگرانی دارد که چرا باید این حجم از مصوبات دولتی مورد ایراد قانونی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری قرار گیرد.

رشد ۴۰۰ درصدی صدور اسناد کاداستری

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در سال گذشته ۴۷ میلیون هکتار سند کاداستری صادر شده است که این رقم نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است و این آمار ۳۲۷ درصد بیشتر از اسناد صادر شده در چهل سال گذشته است.

وی افزود: ۶۰ سال است که عکس‌برداری هوایی جدید انجام نشده است که البته وظیفه سازمان‌های دولتی است اما سازمان اسناد با انعقاد قرارداد با ۵ شرکت دانش‌بنیان زمینه عکسبرداری هوایی از تمام پهنه کشور را آماده کرده است که می‌تواند از بسیاری از جرائم و زمین‌خواری‌ها جلوگیری کند.

اولویت‌های دستگاه قضا در سال ۱۴۰۰

اسماعیلی در ادامه با اشاره به برنامه قوه قضاییه در سال جاری ۵ اولویت قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰ را مبارزه با فساد به ویژه مفاسد اقتصاد، توسعه امنیت اقتصادی برای حمایت از تولید، هوشمندسازی و ایجاد شفافیت و ارتقا کمیت و کیفیت آرا قضایی، مشارکت حداکثری مردم، ارتقا کرامت مردم و قضات و اشتغال فراگیر زندانیان دانستند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی در خصوص «طرح دوباره زندگی» گفت: این طرحی مشترکی بین صداوسیما و قوه قضاییه است که کاری بسیار خوب برای کمک به آزادی زندانیان و اشتغال زندان است. در این طرح بیش از ۱۵ میلیارد تومان جهت آزادی زندانیان کمک جمع‌آوری شد و در نتیجه این طرح ۴۰ هزار پیام مردمی به معنای پیام توأم حمایت، داشته‌ایم.

مرخصی ۴۰ هزار زندانی در لیالی قدر

اسماعیلی در خصوص تدابیر قوه قضاییه و سازمان زندان ها در خصوص سلامت زندانیان در برابر ویروس کرونا اظهار کرد: سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه برای سلامت زندانیان و جلوگیری از ابتلای آنان اقدامات بسیاری انجام داده است به گونه‌ای که تمام زندانیان ورود به زندانیان مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرند و اگر تستشان مثبت باشد قرنطینه می‌شوند و اگر امکان آزادی آن‌ها باشد؛ آزاد خواهند شد. به علاوه زندانیان در زندان هم هر روزه مورد معاینه پزشکان زندان قرار می‌گیرند و الحمدالله این ویروس در زندان‌های ما شیوع پیدا نکرده است.

وی از اعطای مرخصی ۲۰ روزه به زندانیان در ایام لیالی قدر خبر داد و گفت: تا کنون ۴۰ هزار نفر از این مرخصی قوه قضاییه امکان استفاده دارد و ما در بین تمام زندان‌های دنیا، بهترین عملکرد را در حوزه مقابله با کرونا را داشته‌ایم.

خروج بابک زنجانی صحت ندارد

اسماعیلی درباره ادعاهایی درباره خروج بابک زنجانی از کشور اظهار کرد: ادعایی که درباره بابک زنجانی مطرح شده صحت ندارد و تعجب می کنیم که برخی از مسئولان چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند. ادعای خروج بابک زنجانی از کشور مطلقا صحت ندارد.

وی در خصوص اموال و دارایی‌های بابک زنجانی گفت: اموال و دارایی‌های داخل کشور به وزارت نفت منتقل شده و تیم مجربی هم دارد تلاش می‌کند که اموال نامبرده در خارج کشور تعیین تکلیف شود لکن شرایط عمومی حاکم بر کشورها و بحث کرونا سبب طولانی شدن این فرایند شده است.

غیرعمدی بودن سقوط هواپیمای اوکراینی

اسماعیلی درباره پرونده پرونده سقوط هواپیما اوکراینی اظهار کرد: کیفرخواست این پرونده به دادگاه ارسال شده و فرایند رسیدگی این پرونده مقدماتی دارد که در حال انجام است. علنی و یا غیرعلنی بودن این دادگاه در اختیارات رئیس دادگاه است، لکن تا کنون تصمیمی از جانب رئیس دادگاه اعلام نشده است.

وی افزود: در راستای انجام تحقیقات دادسرای نظامی از تیم‌های تخصصی استفاده شد که نتایج این بررسی‌ها در قالب کیفرخواست صادر شده به دادگاه اعلام شد. با این حال همه بررسی ها نشان از غیرعمدی بودن این حادثه دارد و ادعاها در خصوص عمدی بودن آن صحت ندارد.

برخورد با متخلفین از محدودیت‌های کرونایی قطعی است

اسماعیلی درباره برخورد با متخلفین از محدودیت‌های کرونایی گفت: برخورد با متخلفین قطعی است و حمایت ما از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز جدی است. برخی از مصادیق تخلفات و نحوه برخورد با متخلفین در مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شده که مرجع رسیدگی بسیاری از آن ها مراجع غیرقضایی است لکن هرجا قوه قضاییه مرجع رسیدگی باشد، رسیدگی کرده و خواهند کرد و ما در برخورد هیچ ملاحظه ای نداریم که متخلف از مجموعه مدیران و غیرمدیران باشد.

آخرین وضعیت قطع درختان کشاورز کردستانی

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده قطع درختان کشاورز کردستانی اظهار کرد: حادثه ‌ای که در سنندج اتفاق افتاد حادثه‌ای بسیار تلخ بود و این مسئله خاطر هر علاقه‌مند به طبیعت ناراحت‌کننده است. در این خصوص پیگیری‌های جدی انجام شده و گمانه‌هایی نیز درباره مقصرین این قضیه وجود دارد که رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: البته اشجار قطع شده ۲ هزار مورد نبوده و بسیار کمتر بوده است و در خصوص این پرونده بازپرس ما آنجا حضور پیدا کرده و عدد اشجار را بسیار کمتر ارزیابی کرده است اما یک درخت هم یک درخت است و ما با قطع اشجار مخالفیم و رویه‌ی ما این است که در پرونده‌های قضایی نیز نباید قطع اشجار صورت گیرد و باید با راهکارهای جایگزین طوری عمل شود که بدون قطع درختان عدالت تحقق یابد.

تصمیم آیت الله رئیسی برای حضور در انتخابات

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر آیت الله رئیسی برای شرکت در انتخابات تغییری کرده است یا خیر افزود: پاسخ ما در ارتباط با این سوال قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

ادامه دارد..

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی