English

رهایی ۱۹۷ نفر از محکومین به قصاص در سال ۹۹

حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف و معاون قوه قضائیه از رهایی ۱۹۷ نفر از محکومین به قصاص در سال ۹۹ به دلیل صلح و سازش خبر داد.

رهایی ۱۹۷ نفر از محکومین به قصاص در سال ۹۹

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف و معاون قوه قضائیه صبح امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز بنیانگذاری شورای حل اختلاف گفت: این نشست را به منظور تجلیل از زحمات اعضای شوراهای حل اختلاف برگزار کرده‌ایم و بهانه‌ای برای مرور خدمات شورای حل اختلاف است.

صادقی افزود: تقدیر از شوراهای حل اختلاف تقدیر از یکی از عناصر انسانی است. مرکز توسعه حل اخلاف در پی توسعه اخلاق و انسانیت است. با توسعه شوراها با ایجاد میانجی‌گری میان مردم موجب توسعه اخلاق میان مردم و پیوندهای اجتماعی می‌شود.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف ابراز داشت: در دوره جدید دو مقوله اخلاق و میانجی‌گری به ما سپرده شده که از آذر ماه سال جاری آموزش‌های آن آغاز می‌شود. این بخش به ظرفیت‌های مردم اتکا دارد و افراد توانمند در این عرصه می‌توانند حضور پیدا کنند و تسهیلگر کار مردم باشند.

وی افزود: مقوله داوری از قدیم در قانون ما وجود داشته اما مرکزی برای ترویج این امر وجود نداشته و امروز بنا داریم با فرهنگ سازی، فرهنگ داوری را توسعه دهیم.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم اخیر ارتقا پاداش‌های اعضای شوراهای حل اختلاف است که به طور میانگین ۱۶۹ درصد افزایش پاداش‌ها و به‌روزرسانی بیمه آنها را داشته‌ایم. بیمه‌های گذشته آنها نیز جزو برنامه‌های ماست که حساب شود. طرح صلح یاران نیز در دست تهیه است و جمع زیادی را تحت این عنوان ساماندهی و از آنها استفاده خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام صادقی ادامه داد: نوبت دهی الکترونیک نیز اقدام بعدی است که از ازدحام در دوران کرونا جلوگیری می‌کند. موضوع بعدی رسیدگی الکترونیک به پرونده‌ها است که باید آن را توسعه دهیم البته امر مشکلی است و در صورت تهیه زیرساخت‌ها به سرعت در این زمینه پیش خواهیم رفت.

وی ابراز داشت: افزایش میزان صلح و سازش پرونده‌هایی که رأی آنها صادر شده نیز دیده می‌شود. در ۶ ماه سال ۹۹، ۲۰ هزار پرونده رأی صادر شده داشته‌ایم که ۱۲ هزار پرونده به صلح رسیده و بیش از ۵ هزار آزادی داشته‌ایم. ۱۹۷ محکوم به اعدام نیز طی ۶ ماه گذشته از اعدام نجات یافته‌اند و رضایت شاکی‌ها گرفته شده است.

وی تاکید کرد: حق قصاص حق صاحبان خون است و کسی نمی‌تواند آن را زیر سوال ببرد.

گاهی می‌بینیم که برخی از یک قاتل حرفه‌ای حمایت بی جا می‌شود و هشتگ راه می‌اندازند اما این امر درست نیست. حمایت از فردی که به طور اتفاقی قتلی را انجام داده و قاتل حرفه‌ای نیست، معنا دارد ما در سال حدود ۴۰۰ رضایت از قصاص داریم.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف گفت: مبارزه با فساد همیشه رویه قوه بوده که در این دوره تشدید شده است. این رویه و سیاست به معنای زیاد بودن حجم فساد در قوه نیست بلکه بدین معنی است که ذره‌ای فساد هم برای قوه قضائیه پسندیده نیست. از قوه قضائیه انتظار یک لکه فساد هم نمی‌رود و تمام بخش‌ها در این زمینه فعال هستند. در همین هفته ۲۵ از افرادی که دچار لغزش در قوه شده‌اند در حال دادرسی هستند. برخی از وکلا نیز فساد انگیزی می‌کردند و کارکنان را نیز به فساد سوق می‌دادند که برای آنها پرونده تشکیل شده و با این مفاسد برخورد جدی می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: اتقان آرا صادره در شوراها نیز سطح بالایی دارد. برخی از این آرا مصالحه می‌شود که بیش از ۳۵ درصد است. از مجموع حکم‌های صادر شده نیز ۶.۳ دهم درصد به تجدید نظر می‌رود و ۸.۷ دهم درصد تأیید می‌شود در واقع حدود نیم درصد از پرونده‌ها نقض می‌شود که بسیار آمار خوبی است.

وی عنوان کرد: در نیمه اول سال ۹۹، ۵۵۰ هزار پرونده به بخشی از شوراها ارجاع داده شده که حدود ۴۵ درصد با مصالحه به ختم رسیده‌اند. نیمی از این پرونده‌ها کیفری و نیمی حقوقی است و این آمار مصالحه بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: شوراها تلاش می‌کنند که پرونده‌ها به مصالحه برسند اما نه مصالحه مجانی بلکه تلاش می‌کنند تا با کسب رضایت شاکی مسیر جبران خطا را به جای زندان ایجاد کنند. زندان فایده‌ای برای خاطی ندارد بلکه می‌توان در شوراها خاطی از طرق دیگر به سزای عمل برسد که درس عبرت شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه