English

نکاتی برای درمان و جلوگیری از جوش صورت/ علت جوش در نواحی مختلف صورت نشانه چیست؟

جوش یک زائده کوچک پوستی است که به صورت لکه ‌های قرمز رنگ یا دانه‌های پُررنگ در پوست و یا دانه‌ های زیر پوست که البته شدیدتر است مشاهده می ‌شود.

نکاتی برای درمان و جلوگیری از جوش صورت/ علت جوش در نواحی مختلف صورت نشانه چیست؟

به گزارش خبرگزاری موج، یکی از مشکلات رایج پوستی آکنه یا جوش است که بیشتر مردم در یک دوره‌ای از زندگی خود خود با آن مواجه بوده اند. جوش‌ ها جراحت‌ ها یا مشکلات پوستی کوچک ناشی از غدد چربی‌ای هستند که به‌وسیله میکرب‌ها آلوده و ملتهب می‌شوند و در مرحله بعد، سطح آنها را ترشحات پر می‌ کند.

جوش صورت چگونه شکل می گیرد؟

هنگامی که فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست بسته می شوند، وضعیتی برای پوست رخ می دهد که به آن آکنه می گوییم. در این شرایط، معمولا جوش های سر سیاه، سر سفید و جوش قرمز التهابی روی صورت، پیشانی، سینه و بالای کمر و شانه ها پدیدار می شوند. 

* انواع جوش صورت

جوش ها به انواع زیر تقسیم می ‌شوند:

  1. جوش سر سفید (سربسته)
  2. جوش سر سیاه (سرباز)
  3. برآمدگی های قرمز کوچک (پاپول)
  4. جوش های قرمز التهابی که پاپول هایی هستند که در نوک خود دارای چرک هستند (پوسچول)
  5. توده های بزرگ، سفت و دردناک در زیر پوست (گرهک ها یا ندول ها)
  6. توده های دردناک پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)

* علت جوش صورت

چهار عامل اصلی باعث جوش زدن می شوند:

  • تولید بیش از حد چربی
  • فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست مسدود شوند
  • باکتری ها
  • فعالیت بیش از حد نوعی هورمون (آندروژن ها)

* علت جوش و آکنه در هر جای صورت

ایجاد جوش و آکنه در هر قسمت از صورت و بدن حاکی از بروز یک بیماری یا مشکل در ناحیه خاصی از بدن است که هر کدام نیاز به درمان خاصی دارند.

علت جوش و آکنه در هر جای صورت

 

سیستم گوارش: نواحی ۱و ۳

شکلات و لکه ها دارای ترکیب های مشابه می باشند، اما به طور کلی، مقادیر بالا از چربی در رژیم غذایی منجر به بروز لکه هایی در ناحیه پیشانی می گردد. رژیم غذایی از طریق نوشیدن چای سبز غنی از آنتی اکسیدان قابل تعدیل بوده و افزایش میزان آب نوشیدنی در تمیز نمودن و پاکسازی ناحیه تقش قابل توجهی بر عهده دارد.

کبد: ناحیه ۲

نوشیدنی های الکلی و لبنیات و همچنین آلرژی نسبت به موادغذایی خاص، جزو دلایل اصلی برای بروز لکه در این ناحیه از پوست می باشند.در صورت بروز هرگونه آلرژی با پزشک خویش مشورت نمایید.

کلیه ها: نواحی ۴، ۶، ۸ و ۱۰

لکه های نزدیک به گوش و حتی نواحی تیره و سیاه اطراف چشم می توانند ناشی از کم آبی بدن، باشند. از طریق نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز و اجتناب از قهوه، چای و نمک، می توان از کم آب شدن بدن پیشگیری کرد.

قلب: ناحیه ۷

این ناحیه از پوست پر از منافذ باز و منقبض می باشد، بنابراین باید برس آرایشی و هر ابزار دیگر که در این ناحیه به کارگرفته می شود، به دقت تمیز گردد.کاهش فشار خون بالا راه حل درون بدنی برای تمیز نگه داشتن این ناحیه از پوست می باشد.چربی های بد باید با میوه ها، سبزیجات، آجیل و ماهی های غنی از امگا، جایگزین شوند و در صورت وجود هرگونه نگرانی بعدی مرتبط با قلب، باید با پزشک مربوطه مشاوره گردد.

سیستم تنفسی: نواحی ۵ و ۹

در صورت استعمال سیگار، نواحی بالای گونه ها بیشتر در معرض بروز جوش، قرار می گیرند با این حال، قرار گرفتن در معرض هوای تازه همراه با پیاده روی های طولانی تر و منظم تر، به صورت قابل توجهی منجر به کاهش بروز جوش در این نواحی، می گردد.

هورمون ها: نواحی ۱۱ و ۱۳

در بسیاری از زنان، این ناحیه از صورت نشانه اصلی از استرس و عدم تعادل هورمونی به ویژه در بازه زمانی خاص از ماه، می باشد.با وجود روش های بسیار اندکی برای جلوگیری از این تغییرات، رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش منجر به بهبود وضعیت پوست می گردد.

معده: ناحیه ۱۲

در صورت داشتن رژیم غذایی غنی و سنگین، باید به منظور کمک به سیستم گوارش خود، از سم زدایی یا افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی و همچنین ورزش، استفاده نمایید.

بیماری: ناحیه ۱۴

جوش هایی که در این ناحیه از پوست مشاهده می شوند، نشانه ای از مبارزه بدن با باکتری می باشند. استراحت و نوشیدن آب فراوان، کمک قابل توجهی به بدن در مبارزه با باکتری می نمایند.

راهکارهای پیشگیری از بروز جوش صورت

  • برای پیشگیری از بروز آکنه توجه ویژه‌ ای به شستشوی صورت خود داشته باشید. یک یا دو بار در روز صورت خود را  بشویید.
  • برای جلوگیری از بروز انواع جوش صورت، هر محصولی که با پوست صورت در تماس است، باید فاقد چربی و غیر کومدون‌زا باشد.
  •  بهتر است که عادت لمس کردن پیشانی را کنار بگذارید.
  • به طور متوسط افراد روزانه صدها بار صورت خود را لمس می‌ کنند و با این کار چربی‌ ها و آلودگی‌ ها را به طور مستقیم در منافذ پوست خود پخش می ‌کنند. همچنین، قبل از خوابیدن از تمیز بودن ملافه و روبالشی خود مطمئن شوید.
  • دور نگه داشتن مو از روی صورت و شستن موها پس از مصرف محصولات روغنی ممکن است به کاهش آکنه اطراف رستنگاه مو کمک کند.‌
  • سبک زندگی سالم به همراه ورزش فراوان، تغذیه ی مناسب و استرس کم نیز ممکن است به جلوگیری از بروز جوش صورت کمک کند.

* روش های برای درمان جوش صورت

درمان جوش با آبلیمو

یکی از راه معجزه آسا برای خلاصی از جوش استفاده از آبلیمو تازه است. آبلیمو به عنوان میکروب کش ارگانیسم های میکروسکوپی دخیل در ایجاد جوش را می کشد و علاوه بر این با خاصیت جمع کنندگی ای که دارد باعث می شود چربی های تجمع یافته بیرون رانده شوند. برای استفاده از لیمو چند راه دارید.

پیش از خوابیدن از یک گوش پاک کن استریل پنبه ای استفاده کنید و آبلیمو را روی جوش بمالید. برای جوش های جدی تر مخلوطی از پودر دارچین و آبلیمو درست کنید و شب قبل از خواب روی جوش بمالید و بگذارید تا صبح بماند. این کار به از بین رفتن سریع جوش کمک می کند، اما برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه نمی شود.

درمان جوش با ژل آلوئه‌ ورا

آلوئه ورا نه تنها با کاهش التهاب پوست احساسی عالی به شما می دهد، آزردگی و قرمزی جوش را از بین برده و پوست‌تان را درخشان و صاف می کند.

ژل آلوئه ورا را به جوش ها بمالید و ۱۵ دقیقه بگذارید بماند و بعد از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

درمان جوش با یخ

اولین درمان سریع جوش صورت، یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، استفاده از یخ به کاهش التهاب کمک می کند و غدد چربی را تشویق می کند منقبض شده و چربی اضافه و میکروب های درون آن را از آن بخش پوست بیرون برانند.

یخ را در تکه ای پارچه گذاشته و روی بخشی که در حال جوش زدن است به مدت چند ثانیه نگه دارید. چند دقیقه فاصله بگذارید و مجدد مرحله ی قبل را تکرار کنید. این کار را به دفعات دلخواه تکرار کنید، جوش در عرض یکی دو روز از بین می رود.

درمان جوش با بخور

برای درمان سریع جوش بخور را فراموش نکنید. استفاده از بخور گرم به علت باز کردن منافذ پوستی و بیرون ریختن مواد زاید از آن، فواید فوق العاده ای برای پوست افرادی که از جوش رنج می برند به همراه دارد.

یک ظرف بزرگ را با آب داغ پر کنید، سپس صورت خود را در نزدیکی دهانه ظرف قرار دهید به طوری که بخار آب به پوست تان برسد.به هیچ عنوان پوست تان را در تماس با آب داغ قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی شود. بخور را به مدت 30 دقیقه ادامه دهید و سپس به پوست تان مرطوب کننده بمالید.

درمان جوش با ماست

ماست اگر به صورت موضعی روی پوست استفاده شود فایده های شگفت آوری دارد. سالیان دراز است که به دلیل همین فواید عالی، برای بهبود پوست از آن استفاده می شود. هنوز هم در هند از ماست به عنوان راهی عالی در درمان جوش و کاهش التهاب آن استفاده می شود.

مقداری ماست را با آبلیمو مخلوط کنید و روی پوست‌تان بمالید. بعد از 15 دقیقه صورت ‌تان را بشویید.

درمان جوش با روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ویتامین، آنتی‌اکسیدان و آهن است. این روغن به دلیل خاصیت تسکین ‌دهندگی پوست به ترمیم جای جوش کمک می ‌کند.

برای از بین بردن جای جوش ها باید پیش از رفتن به رختخواب از روغن زیتون استفاده کنید. مقداری روغن زیتون بردارید و به صورت خود ماساژ دهید. بیش تر روی جای جوش ها تمرکز کنید. ماساژ روغن به پوست را به مدت چند دقیقه تا زمانی که حس کنید روغن جذب پوست شده ادامه دهید. پارچه یا حوله ای تمیز را در آب گرم فرو ببرید.حوله گرم را روی صورت تان بگذارید تا بخار به آن برسد. چربی باقی مانده را به آرامی از روی پوست پاک کنید. بعد از یک یا دو دقیقه صورت تان را با آب معمولی بشویید.

درمان جوش با مخلوط سیب و عسل

برای زیبایی پوست استفاده از سیب و عسل بسیار توصیه شده است و برای رفع جوش صورت نیز می توانید از مخلوط سیب و عسل استفاده کنید.

یک نیمه ی سیب رنده شده را با ۴  قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روزانه ۱۵ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید این مخلوط بسیار مناسب پوست های خشک آکنه دار می باشد.

* تاثیر آفتاب بر جوش ها

آفتاب گرفتن باعث خشک شد‌‌‌‌ن و آسیب د‌‌‌‌ید‌‌‌‌ن پوست می ‌شود‌‌‌‌ و د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌رمان جوش ها تاثیر چند‌‌‌‌انی ند‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و ممکن است آنها را تشد‌‌‌‌ید‌‌‌‌ کند‌‌‌‌.

د‌‌‌‌ر گذشته، پزشکان برای د‌‌‌‌رمان مقطعی جوشها از نوعی لامپ استفاد‌‌‌‌ه می ‌کرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌ که نور آن با اشعه آفتاب و د‌‌‌‌ستگاههای سولاریوم امروزی متفاوت است. بنابراین د‌‌‌‌رمان جوش ها با استفاد‌‌‌‌ه از آفتاب خیلی معقول نیست.

* تاثیر کم خوابی بر جوش صورت

سطح کورتیزول در شب کاهش پیدا می ‌کند. کورتیزول هورمون استرس می‌باشد و در صورتی که تا دیروقت بیدار بمانید و چرخه خواب خود را مختل‌ کنید سطح کورتیزول بالا می‌ماند و در نتیجه شاهد بروز غده‌های چربی بر روی پوست‌ خود خواهید بود. بنابراین آکنه و جوش یکی از عوارض کم‌خوابی در شب است.

برای کاهش سطح کورتیزول در سطح بدن توصیه می شود:

  • حداقل ۷ ساعت بخوابید
  • کاهش مصرف مواد کافئین دار
  • افزایش مصرف مواد مفید و طبیعی و کاهش مواد دارای قند و شکر
  • لازم به ذکر است مواردی مانند سیب زمینی در نهایت در بدن به قند تبدیل می شوند لذا نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای مراقبت از پوست

رابطه لک و جوش‌های پوستی با خواب

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • آناهیتا

    دمتون گرم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه