English

سردار رضایی:

مرزبانان ربوده شده سالم هستند / هیچ نقطه‌ای از کشور نیست که امن نباشد

فرمانده مرزبانی ناجا با تاکید بر اینکه هیچ نقطه‌ای از کشور نیست که امن نباشد، گفت: بر اساس سیاست‌های حاکمیت در سال‌های گذشته و در سال جاری، نظارت‌ها تشدید و قرارگاه‌های مختلفی در مناطق مرزی ایجاد شده است.

مرزبانان ربوده شده سالم هستند / هیچ نقطه‌ای از کشور نیست که امن نباشد

به گزارش خبرگزاری موج،  سردار قاسم رضایی ، فرمانده مرزبانی ناجا در نشست خبری در تبریز از افزایش کشف مواد مخدر در اغتشاشات اخیر خبر داد و گفت: در حوزه اغتشاشات، فتنه از بیرون به ما تحمیل می‌شود. در ناآرامی‌های اخیر نیز کشفیات برخی کالاها هم افزایش پیدا کرد و برخی قاچاقچیان سودجو می‌خواستند از این فرصت سوء استفاده کنند، اما در مرزها ناامنی نداشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعداد مرزبانان ربوده شده، گفت: سال گذشته دو نیروی کمکی به مقر سپاه داده بودیم که بر سر موضوعی تعدادی از آن‌ها از سوی گروهی ضد انقلاب در پاکستان به گروگان گرفته شدند.

 وی اضافه کرد: هم اکنون دو مرزبان شامل یک نیروی سپاهی و یک نفر نیز از نیروهای مرزبانی در گرو بوده و آخرین اخبار نشان از سلامتی آنان داشته و ما هم پیگیر هستیم.

* گزارشی مبنی بر آلودگی آب رودخانه ارس به مرزبانی نرسیده است

فرمانده مرزبانی ناجا در ادامه با بیان اینکه گزارشی مبنی بر آلودگی آب رودخانه ارس به مرزبانی نرسیده است، اظهار کرد: اگر چنین چیزی باشد، باید توسط متخصصان و کارشناسان وزارت نیرو دنبال شود و ما مشکلی برای هماهنگ کردن امور به منظور تعامل کارشناسان وزارت نیرو نداریم، اما تا به امروز چنین درخواستی نداشتیم.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای غیر تخصصی و غیر کارشناسانه در خصوص برخورد مرزبانی با کولبرها گفت: اگر مرزبانی با کولبرهایی که سلاح، مواد ناریه و کالاهای ضد فرهنگی و مشروب در کوله‌هایشان حمل می‌کنند، برخورد نکند، چه کسی باید این کار را انجام دهد؟

 وی تاکید کرد: برخی با اظهار نظرهای غیر تخصصی و غیر قانونی، ماموران را تضعیف می‌کند.

رضایی در ادامه با اشاره به وظیفه مرزبانی در حفاظت از صندوق‌های رای به هنگام برگزاری انتخابات در مرزها بیان کرد: طبق دستور فرمانده انتظامی استان، به هنگام انتخابات، این مسئولیت بر عهده مرزبانی بوده و در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل جلساتی برگزار و فضا را برای مراقبت شدید می‌کنیم و دغدغه‌ای در این خصوص نخواهیم داشت.

* هیچ نقطه‌ای از کشور نیست که امن نباشد

وی با تاکید بر اینکه هیچ نقطه‌ای از کشور نیست که امن نباشد، اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های حاکمیت در سال‌های گذشته و در سال جاری، نظارت‌ها تشدید و قرارگاه‌های مختلفی در مناطق مرزی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: کل کشفیات مواد مخدر از مرزهای کشور در سال جاری، بیش از ۲۵۰ تن بوده و امسال نزدیک به ۶۳ درصد کشف داشتیم. 

 وی از کشف بیش از ۳۵ درصد سوخت خبر داد و گفت: در حوزه سایر کالاهای قاچاق، به خصوص کالاهای هدف و استراتژیک نظام از قبیل گوشت و برنج، روغن، پارچه و البسه تا ۴.۵ برابر کشف و کنترل ورود و خروج غیر قانونی داشتیم.

فرماندهی مرزبانی ناجا در ادامه با بیان اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه بوده و کشور بزرگی است، اظهار کرد: ایران از این لحاظ، سومین کشور جهان بعد از چین و روسیه بوده و می‌توانیم در حوزه اقتصادی، فرهنگی، ترانزیتی و سرمایه گذاری‌ها در زمینه صنایع تبدیلی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: در آذربایجان شرقی نیز ۲۷۰ کیلومتر با دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک داریم که بخشی از جمهوری آذربایجان به عنوان جمهوری خودمختار نخجوان بوده و ما به صورت متمرکز با یک رده سر و کار داریم.

وی با اشاره به ۴۸ کیلومتر مرز مشترک ارمنستان با ایران گفت: روابط خوب سیاسی با این کشور داشته و در سطح میدانی هم مرزبانان ما ارتباط خوبی با منطقه دارند و مدیریت آن با توجه به شرایط این منطقه بسیار آسانتر از سایر مرزها است.

رضایی با تاکید بر اینکه در ۸۷۵۵ کیلومتر مرز، همه حق و مسئولیت دارند، تصریح کرد: مرز، جایگاهی ملی داشته و همه ایرانیان نسبت به آن هم حق و هم وظیفه دارند.

وی متذکر شد: اعتقاد داریم اگر مرزهای جمهوری اسلامی ایران، امن است، فقط عملکرد اونیفرم پوشان و مسئولان نبوده و همکاری و یاری مرزنشینان هم مکمل تمامی این عملکردها بوده و این در طول تاریخ مشخص شده است.

وی اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس که بخشی از مرزهای ما مورد تعرض قرار گرفت، مرزنشینان ایستادگی کردند. مرزنشینان اولین مرزبانان بوده و ۲.۵ میلیون نفر، مرزبان داریم، یعنی مرزبانانی که در مرز زندگی می‌کنند و فرقی ندارد از کدام قوم و مذهبی باشند و این جزو ویژگی‌های خاص جمهوری اسلامی ایران است.

 وی خاطرنشان کرد: مرزبانی در تمام مناطق حضور داشته و تمامی مناطق امن هستند و هر سرمایه‌گذاری بخواهد سرمایه‌گذاری کند، آماده همکاری هستیم.

* مطالبات مرزداران باید به‌صورت یگانی و ارگانی دنبال شود

 فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به مطالبات این قشر از اهالی رسانه، مسئولان ذی ربط و مجلس گفت: مرزبانان در سرما، گرما و به دور از عواطف خانوادگی و در ابنیه‌هایی که آسایش و رفاه کامل ندارند، از مرزها حفاظت می‌کنند، مطالبات این قشر باید به‌صورت یگانی و ارگانی دنبال شود و قطعا مجلس نیز در این میان نقش دارد.

 وی ساخت شهرک‌های سازمانی با فاصله کوتاه از مرزها را از جمله مطالبات مرزبانان عنوان کرد و افزود: با ساخت این شهرک‌ها مرزبانان می‌توانند زمان بیشتری را کنار خانواده‌هایشان باشند، این مطالبات واقعی و جدی بوده و اهالی رسانه می‌توانند این مطالبات را دنبال کنند. امیدواریم این مطالبه در کمیسیون بودجه مجلس برای سال ۹۹ در دستور کار قرار بگیرد.

 وی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت‌های متناسب با مرزبانی گفت: چرا باید جاده‌های مرزی با آمدن برف بسته شوند؟، می‌توان شرایط را فراهم کرد که جنس آسفالت به گونه‌ای باشد که برف آب شود. چرا باید پادگان‌ها در شرایط سخت خدمتی، برق سراسری نداشته باشند؟

 وی یادآور شد: تنها یک دعای ساده برای سلامتی مرزبانان توسط ائمه جمعه در تریبون‌های نماز جمعه و یا پخش آن از صدا و سیما می‌تواند مایه آرامش و شادی خانواده‌های مرزبانان باشد.

 رضایی گفت: امروز مرزبان‌ها مدافعان حریم و حرم هستند، حرم واقعی الان ایران اسلامی است. جنگ تحمیلی، هشت سال طول کشید، اما مرزبانی دائمی است، باید نسخه درست تری پیچید.

* باید جاده‌هایی متناسب با مرز داشته باشیم

وی یادآور شد: در طول یک دهه گذشته به پشتیبانی بعضی دستگاه‌ها و اقدامات نیروی انتظامی از صنایع الکترونیکی و اپتیکی، پهپادها، دوربین‌های حرارتی برد بلند و نیروهای خاص مرزبانی استفاده شده، اما شرایط مرزهای ما به گونه‌ای است که باید جاده‌هایی متناسب با مرز داشته باشیم و قوانین‌خاص مرزی بازنگری شده و بازدارنده باشد.

 وی در خاتمه یادآور شد: امنیت هزینه دارد و وقتی دشمن از هر سوء با هر ابزاری فتنه هایی را به کشور تحمیل می‌کند، باید پیش‌بینی‌های انجام داد، ابزار اعتبار بودجه یکی از این ابزارهاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی